Már most készülnek a kereskedők a karácsonyi rohamra
Bár a karácsony még messze van, a kereskedők már június elején elkezdtek intenzíven foglalkozni az év végi szezonnal. A globális geopolitikai feszültségek és a szállítási láncokban tapasztalható kihívások miatt a kereskedelmi vállalkozások korábban kezdték meg a karácsonyi árukészletek biztosítását.

Már most le kell foglalni a gyártósorokat
Az iráni támogatást élvező Hamász és Izrael közötti konfliktus tavaly októberben robbant ki, ami tovább bonyolította a már így is instabil közép-keleti régió helyzetét. A húszik, akik szintén Irán támogatását élvezik, az elmúlt hónapokban rendszeresen támadták a nyugati cégek szállítóhajóit, különösen a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben. Emiatt a legtöbb konténerhajó most már inkább elkerüli Afrikát, ami jelentősen meghosszabbítja az útvonalakat és növeli a költségeket.
Ez a helyzet jelentős hatással van a szállítási költségekre és a készletezési stratégiákra. A konténerárak idén januárban érték el a csúcsot, majd egy rövid csökkenés után májusban ismét emelkedni kezdtek. Június első hetében a 40 láb hosszú konténerek szállítási költsége meghaladta a 4 ezer dollárt, ami 140 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A konténerek hiánya és a magas szállítási díjak miatt a kereskedők szívükhöz kaptak, hiszen ezek a tényezők jelentős mértékben befolyásolják a készletezést és az árakat.
A kereskedők ezért már a nyár elején lefoglalták a gyártósorokat, hogy elkerüljék az áruszállítási problémákat és az árrobbanást, amelyek akadályozhatják az ünnepi szezon sikeres kereskedelmét. Az előrelátás és a megfelelő készletezés most kardinális jelentőségű, hiszen a kiskereskedelemben az év vége a legforgalmasabb időszak. A Covid-19 pandémia idején szerzett tapasztalatok is rávilágítottak, hogy a globális kereskedelmi folyamatok bármikor hirtelen megváltozhatnak, ami tovább erősíti a kereskedelmi vállalkozások óvatosságát és az előkészületek korai kezdetét.
Kapcsolódó cikkeink
Liz Truss: realisztikusabb kereskedelemre kell visszatérn
Realisztikusabb kereskedelemre kell visszatérni, amely országok közötti megállapodásokon alapul –…
Tovább olvasom >Távoli, de nyitott kapu: Üzbegisztánban látnak lehetőséget a magyar cégek
Bár földrajzilag és kulturálisan is távoli, Üzbegisztán az egyik legígéretesebb…
Tovább olvasom >Szorosabbá válnak a magyar-szaudi kereskedelmi is turisztikai kapcsolatok
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) célja, hogy a magyar…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >