Már Brüsszelben vannak a magyar borok termékleírásai
A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) benyújtotta a bor termékleírások nemzeti jóváhagyó határozatait az Európai Bizottságnak miután Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter aláírta azokat – tájékoztatott a szaktárca a kormányzati honlapon.
A kormany.hu emlékeztet: a borvidékeknek tavaly május 31-ig kellett elküldeniük a VM-nek a termékleírások tervezetét. A borvidékek képviselői 35 ismert és használt bornév termékleírásának tervezetét nyújtották be a szaktárcához. Ezek közül öt, oltalom alatt álló földrajzi jelzés (OFJ), és 30, oltalom alatt álló eredet-megjelölés (OEM) kategóriába tartozik. A VM, a Bor Eredetvédelmi Tanács és a borvidékek közreműködésével véglegesítette a termékleírásokat.
Az Európai Unió borpiaci reformjának idevonatkozó – 2009. augusztus 1-jétől hatályos – rendeletével a borok földrajzi árujelzőire érvényes szabályozás egységessé vált az unióban. Az eddig használt borneveket az Európai Bizottság elektronikus adatbázisban, az E-Bacchusban gyűjtötte össze.
Az EU-borreform célja – ezt segítik a borok termékleírások is -, hogy az európai borszektor versenyképesebb legyen és a korábbiaknál piacszerűbben működjön.
A tárca hangsúlyozza: Magyarországnak az az érdeke, hogy a termékleírások jók legyenek, mert ezekkel lehet hagyományosan magyar borokat megvédeni, a nagy értékű földrajzi eredet-megjelöléseinket – például Tokaj, Eger, Hajós-Baja, Villány, Sopron, Somlói – pedig a piacon tartani, folyamatosan fejleszteni azokat.
Az új szabályok szerint a használatban lévő borneveket a borok készítését tartalmazó termékleírással kell kiegészíteni. Ezek alapján visszakereshetők és részletesen megismerhetők az adott borhoz kötődő szabályok és adatok.
Az uniós tagállamoknak legkésőbb 2011. december 31-ig kellett benyújtaniuk a termékleírásokat a Bizottságnak. Ennek hiányában a bornevek elveszítik oltalmukat, így a borok címkéire sem írhatók fel – áll a tájékoztatóban. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >