Már a fiatalabb vásárlóknak is fontos az időablakos kiszállítás – a 30 felettiek esetén ez szinte alapelvárás
Az életkor előrehaladtával egyre fontosabbá válik a hazai online vásárlók számára, hogy előre megválaszthassák a megrendelt termék házhoz szállításának időpontját: míg a 18-29 év közöttiek fele, addig a 30 felettiek már közel 60%-a szeretne erről a rendelés leadásakor maga dönteni. Az okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO megbízásából több országban elvégzett kutatás eredményei alapján a fogyasztók többsége Magyarország mellet Németországban, Csehországban és Szlovákiában is elvárja, hogy a webshopok biztosítsák számukra az időablakos kiszállítás lehetőségét.
A házhoz szállítás a legnépszerűbb kézbesítési mód minden korosztályban a csomagautomatákkal, átvételi pontokkal vagy üzleten belüli átvétellel szemben – ez derült ki az okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO megbízásából több országban elvégzett, Magyarországra[1], Csehországra[2], Szlovákiára[3] és Németországra[4] kiterjedő kutatás eredményeiből. Számottevő eltérés van ugyanakkor a különböző korcsoportok között a házhoz szállítást preferálók arányaiban: míg Magyarországon a legfiatalabbak alig több mint fele vette igénybe ezt a szolgáltatást, addig az 50-59 évesek körében több mint kétharmada, a 60 felettieknek pedig több mint háromnegyede választotta online vásárlásai során ezt a kézbesítési módot. Csehországban a házhoz szállítást preferálók aránya korcsoportok szerint nem mutat hasonló eltérést, ott minden korosztály közel azonos, 50% körüli arányban veszi igénybe ezt a szolgáltatást. Szlovákiában ezzel szemben a magyar eredményekhez hasonló mértékben nő a házhoz szállítás népszerűsége az életkor előrehaladtával: a legfiatalabb korosztály fele ezt a kézbesítési módot kérte, míg a legidősebbek esetén ez az arány már 70% feletti. Hasonló tendencia figyelhető meg Németországban is, azzal a különbséggel, hogy a kiszállítást igénylők aránya itt a legmagasabb az összes korcsoportban, a 18 és 24 év közötti németek közel kétharmada, az 55 felettieknek pedig 89%-a jelölte be ezt a kézbesítési opciót.
Az okokat vizsgálva kiderül, hogy Magyarországon a fiatalabb korosztályok, vagyis a 18-29 és a 30-39 közöttiek kevésbé elégedettek a házhoz szállításokkal, mint a negyven felettiek. Vagyis az ő esetükben különösen fontos a házhoz szállítási szolgáltatás színvonalának javítása. Ennek megítélése a különböző korcsoportokban Csehországban és Szlovákiában is hasonló mintát mutat, a fiatal generáció tagjai kisebb arányban elégedettek az otthoni vagy munkahelyi címen teljesülő kézbesítésekkel az idősebb korosztályok tagjaihoz képest.
Korcsoportok szerint változik, ki mennyire tartja fontosnak, hogy előre megjelölhesse, mikor veszi át a futártól a megrendelt terméket. Magyarországon az életkor előrehaladtával egyre többen élnek ezzel a lehetőséggel: míg a 18–29 év közöttiek 64%-a, addig a 30 felettieknek már 70%-a várja el, hogy előzetesen kiválasztott idősávban kézbesítsék számára a csomagot. Csehországban hasonló a tendencia: a 45–59 évesek kétharmada, míg a 18–29 és a 30–44 év közöttiek több mint fele számára fontos az időablakos kiszállítás. Ezzel szemben Németországban épp a fiatalok körében magasabb ez az arány: a 18-24 és 25-34 éves korosztályokban minden második válaszadó igényli ezt, a 45-54 év közöttiek körében viszont már csak 39% várja ezt el a webshopoktól. Szlovákiában a többi országhoz képest kisebbek a korcsoportok közötti különbségek ebben a kérdésben: a válaszadók életkortól függetlenül átlagon felül magas, 77-80% közötti arányban szeretnék az általuk preferált időszakban átvenni online rendeléseiket.
„Már a legfiatalabb, 18-29 év közötti online vásárlók többsége is fontosnak tartja, hogy a rendelés leadásakor megjelölt idősávban vehesse át a terméket, de a 30–49 éves korcsoportba tartozók közül még többen, közel háromnegyedük várja ezt el. Valószínűleg elfoglaltabb életvitelük áll a jelenség mögött: sokan ebben az életszakaszban próbálják összeegyeztetni a karrierépítést és a családi kötelezettségeket, ezért számukra különösen értékesek az olyan rugalmas, mégis kiszámítható szállítási lehetőségek, mint például az időablakos kiszállítás. Ezek az eredmények jól mutatják, hogy az időablakos kézbesítés egyre fontosabb fogyasztói elvárás, ami a jövőben az eddiginél is meghatározóbb jelentőségű tényező lesz a webshopok piaci versenyében”
– mondta el Préda Máté, a DODO magyarországi ügyvezetője.
Érdekes módon az életkor előrehaladtával a valós idejű csomagkövetés iránti igény is növekszik. Magyarországon a legfiatalabb korosztály 59%-a várja el ezt a szolgáltatást, míg a 30–39 évesek körében ez az arány 72%, a 40–49 éveseknél pedig már eléri a 75%-ot. Bár ez az eredmény az egyes korosztályok digitális jártasságát tekintve elsőre meglepő lehet, a kutatás alapján a 30 és 49 év közötti fogyasztók különösen nagyra értékelik azt a kiszámíthatóságot és ellenőrzési lehetőséget, amelyet a valós idejű nyomon követés kínál számukra, még akkor is, ha nem feltétlenül ugyanúgy használják ezeket az eszközöket, mint a legfiatalabb generációk. Mindez rámutat arra, hogy nemcsak maga a valós idejű csomagkövetés elérhetővé tétele fontos, hanem az is, hogy a szállítási értesítések minden korosztály számára egyszerűen használhatóak és könnyen értelmezhetőek legyenek.
Németországban a 18-29 és a 45-59 év közötti korosztályok számára fontosabb az átlagosnál a megrendelt termék kiszállításának valós idejű nyomon követése, az ő esetükben a válaszadók közel kétharmada igényli ezt, míg a 30-44 közöttiek körében már csak 54%-os, a 60-64 évesek esetén pedig 57%-os ez az arány. A kutatás eredményei megerősítették, hogy az időablakos kézbesítés mellett a valós idejű csomagkövetés lehetőségének biztosítása is az olyan szolgáltatások közé tartozik, amelyre az online vásárlók többsége igényt tart.
„Bár első pillantásra meglepőnek tűnhet, hogy az idősebb vásárlók számára kiemelten fontos a valós idejű csomagkövetést, mindez érthetővé válik, ha figyelembe vesszük, mi a meghatározó számukra, amikor egy házhoz szállításról véleményt alkotnak. A legtöbb esetben nem maga a technológia a lényeg, hanem a nyugalom érzése: tudni szeretnék, mikor érkezik meg a rendelés, hogy ennek ismeretében tervezhessék meg a napirendjüket. Logisztikai szolgáltatóként a mi feladatunk az, hogy ezt az átláthatóságot mindenki számára könnyen elérhetővé és érthetővé tegyük – életkortól és digitális jártasságtól függetlenül”
– tette hozzá Préda Máté.
[1] Magyarország: a kutatást az Ipsos Zrt. végezte a DODO Hungary Kft. megbízásából, 2025. január 30. és február 6. között, 1000 fős reprezentatív mintán (18+ internetező népesség).
2 Csehország: A kutatást a STEM/MARK végezte a DODO Group SE megbízásából, 2025. január 13-17. között, 500 fős mintán (18-64 közötti internezető népesség).
3 Szlovákia: A kutatást a RES Solution végezte a DODO Group SE megbízásából, 2025. január 21-28. között, 507 fős mintán (15+ internetező népesség).
4 Németország: A kutatást a YouGov végezte a DODO Group SE megbízásából, 2025. április 11-14. között, 2069 fős mintán (18+ internetező népesség).
[1] Magyarország: a kutatást az Ipsos Zrt. végezte a DODO Hungary Kft. megbízásából, 2025. január 30. és február 6. között, 1000 fős reprezentatív mintán (18+ internetező népesség).
[2] Csehország: A kutatást a STEM/MARK végezte a DODO Group SE megbízásából, 2025. január 13-17. között, 500 fős mintán (18-64 közötti internezető népesség).
[3] Szlovákia: A kutatást a RES Solution végezte a DODO Group SE megbízásából, 2025. január 21-28. között, 507 fős mintán (15+ internetező népesség).
[4] Németország: A kutatást a YouGov végezte a DODO Group SE megb
Kapcsolódó cikkeink
Az online vásárlók többségének elege van a kiszámíthatatlanul érkező csomagokból
A DODO megbízásából készített friss Ipsos-kutatás alapján minden második megrendelővel…
Tovább olvasom >Saját webshop vagy online piactér?
Egyre több országban megfigyelhető trend a különböző kiskereskedelmi márkák kínálatát egy…
Tovább olvasom >Ital webshoppal terjeszkedik a belga Colruyt
A belga Colruyt csoport új italokra specializált webáruházat indított Boir…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tízből hét fiatal dolgozna külföldön
A külföldi munkatapasztalattal nem rendelkező magyarok fele nyitott arra, hogy…
Tovább olvasom >Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács: Átlagosan több mint két italt fogyasztanak a magyarok egy alkalommal
A Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács (MSZSZT) megbízásából készült friss,…
Tovább olvasom >Túlteljesítette a Nescafé a regeneratív gazdálkodásból származó kávébeszerzéssel kapcsolatos célját
A Nestlé nemrégiben bejelentette, hogy a Nescafé márka 2023-ban a…
Tovább olvasom >