Magyarországon legalacsonyabb a fogyasztói bizalmi index – 56 vizsgált ország között
Magyarországon 37 pont a fogyasztói bizalmi index, a Nielsen piackutató vállalat 56 országban, szeptember folyamán végzett felmérése szerint. Ez a világon a legalacsonyabb mutató a közvetlenül előttünk helyet foglaló Portugália, Románia, Dél-Korea, Horvátország és Görögország mögött.
A magyar mutató most 6 százalékponttal alacsonyabb, mint a második negyedévben. Az előző, májusi felmérésnél 43 ponttal megelőztük Portugáliát és az akkor sereghajtó Görögországot.
Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi, országukban a munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen helyzet vásárlás szempontjából kedvező voltának megítélése alapján számítják. Matematikailag 0-200 pont közé eshet az index. Ahol 100 fölé kerül, ott optimista a fogyasztói közhangulat, míg 100 alatt inkább pesszimista.
Magyarországon az index három összetevője közül legkedvezőbb a helyzet az anyagiaknál: A megkérdezett magyarok 13 százaléka számít arra, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. „Nem olyan jó”, vélekedett 39, illetve „rossz”, mondta 44 százalék. További 4 százalék nem tudta eldönteni.
Hazánkban a munkahelyi kilátásokat, szintén az előttünk álló tizenkét hónap során a válaszadók 1 százaléka látja kitűnőnek, további 5 pedig jónak. Nem olyan jó 29, míg rossz 63 százalék szerint. „Nem tudom” – mondta 2 százalék.
„Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül senki sem válaszolta, hogy kitűnően alkalmas a jelenlegi időszak, 8 százalék szerint pedig jó. Viszont 38 százalék úgy látja, hogy nem olyan jó, 52 pedig úgy, hogy rossz. További 2 százalék nem tudta eldönteni.
– Összességében a vizsgált 56 ország közül 30-ban csökkent a fogyasztói bizalmi index a második negyedévhez viszonyítva. A globális index harmadik negyedévi, 88 pontos átlaga 1 százalékponttal kisebb, mint a második negyedévi mutató – jelentette ki a felmérés eredményeivel kapcsolatban Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge csoport vezető gazdasági szakértője. – Világszerte recessziós gondolkozásmód terjed a fogyasztók körében, és többségük úgy véli, hogy országa jelenleg gazdasági válságban van. Arányuk 4 százalékponttal magasabb, mint a második, és 7-tel több, mint az első negyedévben. Ennek következtében a létfenntartáson felüli dolgok megvásárlását továbbra is korlátozzák, ami várhatóan jövőre is folytatódik.
A legoptimistább országok között továbbra is dominál Ázsia és Óceánia. A térségből hét ország is beletartozik a legmagasabb fogyasztói bizalmi indexet elért tízbe. A legnagyobb, 121-es pontszámmal India a listavezető, Szaúd-Arábia (120), Indonézia (114), Fülöp-szigetek és Brazília (112-112), továbbá Thaiföld (109) előtt.
Az európai országok közül Norvégiában legmagasabb a fogyasztói bizalmi index (101). Utána következnek Svájc (99), Ausztria (96), Svédország, Hollandia (90-90) és Oroszország (89), majd a többiek.
– A leginkább borúlátó országok közé viszonylag sok európai tartozik. A hitelválság fenyegetése és a pénzpiacok hektikus ingadozása csökkenti a fogyasztók bizalmát. Emiatt az index jó néhány országban az európai 74-es átlag alatt maradt – kommentálja a trendeket Dr. Bala. – Egyes országokban a mutató kétszámjegyű ütemben esett vissza, egyik negyedévről a másikra. Ez a legnagyobb mértékű Franciaországban, ahol a szeptemberi, 56 pontos index 13-mal kisebb, mint májusban.

Táblázat. Fogyasztói bizalmi index a felmérés kezdete óta globálisan átlagosan és Magyarországon. Q1, Q2, Q3, Q4 az adott év negyedévének sorszámát jelenti.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az euróövezetben és az Európai Unióban havi összevetésben csökkentek, éves szinten nőttek a termelői árak áprilisban
Az euróövezetben és az Európai Unióban (EU) havi összevetésben csökkentek,…
Tovább olvasom >Beperelte a Sheint a Tudatos Vásárlók Egyesülete: sötét trükkökkel manipulálják a vásárlókat
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) több európai fogyasztóvédelmi szervezettel közösen…
Tovább olvasom >Óvatos optimizmus a turizmusban: májusban javult a konjunktúra, de még mindig mínuszban az ágazat
2025 májusában enyhe javulásról számoltak be a turisztikai vállalkozások: a…
Tovább olvasom >