Magyarországon javult a fogyasztói bizalmi index, bár még mindig alacsony
Jóval kedvezőbben ítélik meg személyes pénzügyi helyzetüket a következő tizenkét hónap során a magyar fogyasztók az idei első negyedévben, mint három hónappal korábban. Ennek köszönhetően hazánkban a fogyasztói bizalmi index is nőtt, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat negyedévenként mér fel, ötvennyolc országban.
Ha nem is kiváló, de jó lesz személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, nyilatkozta az index egyik alkotóeleméről a megkérdezett magyarok 17 százaléka az első negyedévben, szemben az előző felmérés 12 százalékával. Negatív véleményt most 77 százalék mondott, míg három hónappal korábban 84 százalék. A többiek nem tudták eldönteni.
Főleg ez a javuló megítélés eredményezi, hogy Magyarország bekerült a világ tíz olyan országa közé, ahol legnagyobb mértékben javult a fogyasztói bizalmi index, a negyedik negyedév után az elsőben: 37 pontról 43-ra emelkedett a mutató. (Amely azonban 100 pont alatt pesszimizmust jelez).
Az index további két összetevője közül viszonylag kedvezőbb helyzetet tükröznek a válaszok a következő kérdésre: „Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne, és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 8 százalék válaszolt igennel mind a tavalyi harmadik, mind a negyedik negyedévben. De idén az első negyedévben már 11 százalék tartotta vásárlásra kedvezőnek a jelenlegi időszakot.
Borúsabb a kép a munkahelyi kilátásoknál: A magyar válaszadók 4 százaléka tartja őket többé-kevésbé jónak az előttünk álló tizenkét hónapban. „Nem olyan jó” vagy „rossz” mondta 93 százalék. További 3 százalék nem tudja megítélni. (Az előző, negyedik negyedévben a pozitívan vélekedők aránya 3 százalékot ért el).
Európában bizonyos szempontból kedvezően változott a fogyasztói bizalmi index. Az első negyedév során ugyanis, a vizsgált huszonkilenc országból húszban emelkedett a mutató, a negyedik negyedévhez képest. Most pontosan megfordult a 2012. negyedik negyedévi tendencia, amikor húsz országban regisztráltak alacsonyabb fogyasztói bizalmi indexet, mint az előző, harmadik negyedév során.
Ennek ellenére földrészünkön a fogyasztói bizalmi index átlagosan ugyanúgy 71 pont lett az első negyedévben, mint a tavalyi negyedik negyedév során. A világszerte végzett felmérés eredményeként a tizenhat legalacsonyabb indexet elért ország közül tizenöt európai. Más földrészről csak Dél-Korea tartozik ebbe a szegmensbe. Legnagyobb mértékben az európai országok közül Portugália indexe esett vissza egyik negyedévről a másikra, 7 ponttal – 31-re. Ez lett a világon a legkisebb első negyedévi index, és egyben Portugália legalacsonyabb mutatója 2005 óta, amikor a Nielsen elkezdte globálisan feltárni a fogyasztói bizalmat.
Bár a szintén mediterrán válságövezetbe tartozó Görögország (40-es index), Olaszország (44) és Spanyolország (47) a legalacsonyabb mutatót elért országok közé tartozik, mindegyikben erősödött a fogyasztói bizalom az első negyedév során, a tavalyi negyedik negyedévhez viszonyítva.
A Nielsen európai elnöke, Christophe Cambournac a helyzetet így látja:
– Látunk biztató jeleket Európában, bár a fogyasztói bizalom földrészünkön továbbra is polarizálódik az adósságukkal küzdő Dél-európai, valamint a magukra találó Közép- és Észak-európai piacok között. Miután az Európai Központi Bank tavalyi intézkedéseivel megőrizte az eurót, idén az első negyedévben enyhülhettek a félelmek attól, hogy az adósságválság a recesszió által sújtott Dél-európai országokon túl máshová is kiterjedhet.
– Mindamellett a gyenge munkaerőpiaci feltételek a gazdasági válságban lévő országokban, mint Görögország, Írország, Olaszország, Portugália és Spanyolország, valamint a közelmúltbeli pénzügyi válság Cipruson újra figyelmeztetnek az európai gazdaság törékeny voltára, ami gátolja teljes fellendülését.
Európában a legnagyobb fogyasztói bizalmi indexet elért hat ország a következő: Norvégia 106, Svájc 100, Dánia 95, Németország 91, Ausztria 90, Törökország és Svédország 83-83 pont.
Táblázat. Fogyasztói bizalmi index a felmérés kezdete óta globálisan átlagosan és Magyarországon. Q1, Q2, Q3, Q4 az adott év negyedévének sorszámát jelenti.
Felmérés ideje | Globális átlag | Magyarország |
2005-Q3 | 98 | 90 |
2006-Q1 | 96 | 83 |
2006-Q3 | 99 | 74 |
2007-Q1 | 97 | 66 |
2007-Q3 | 94 | 69 |
2008-Q1 | 88 | 67 |
2008-Q3 | 84 | 71 |
2009-Q1 | 77 | 52 |
2009-Q3 | 86 | 58 |
2010-Q1 | 92 | 61 |
2010-Q2 | 93 | 65 |
2010-Q3 | 90 | 54 |
2010-Q4 | 90 | 59 |
2011-Q1 | 92 | 41 |
2011-Q2 | 89 | 43 |
2011-Q3 | 88 | 37 |
2011-Q4 | 89 | 30 |
2012-01 | 94 | 32 |
2012-02 | 91 | 30 |
2012-03 | 92 | 37 |
2012-04 | 91 | 37 |
2013-01 | 93 | 43 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >