Magyarországon is kedvező harmadik negyedévi trendek az élelmiszer-kiskereskedelemben
Magyarországon megállt a napi fogyasztási cikkek eladásának csökkenése. Idén a harmadik negyedévben mennyiségben is, értékben is stabilan ugyanakkora forgalmat ért el hazánkban az élelmiszer-kiskereskedelem, mint a tavalyi hasonló időszakban. Ezzel megszakadt a 2009. második negyedéve óta tartó negatív tendencia, állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat, amely húsz európai ország piacát elemzi negyedévenként.
Amíg az idei második negyedév során még tíz ország boltjaiban adtak el kevesebb élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot, mint egy évvel korábban, köztük hazánkban is, addig a harmadik negyedévben csak Görögországban, Németországban és Hollandiában regisztráltak mennyiségi csökkenést. A görög és a holland mennyiségi mutató mínusz 2-2, a német mínusz 3 százalék.
Értéket tekintve szintén ebben a három országban csökkent az élelmiszer-kiskereskedelem eladása; Görögországban 3, Németországban és Hollandiában 1-1 százalékkal.
A legnagyobb arányú mennyiségi növekedést a török (6 százalék), szlovák (4), olasz és svájci piac (3-3) érte el a harmadik negyedévben, a tavalyi negyedik-hatodik hónaphoz viszonyítva.
Értéket tekintve is Törökország áll a növekedési ranglista élén (10 százalék), majd Szlovákia (6), Nagy-Britannia és Csehország (3-3) következik.
– Amíg értékben, nominálisan húsz európai országban átlagosan 2,3 százalékkal emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele, addig a mennyiségi növekedés átlaga még viszonylag kis mértékű, 1,2 százalékkal – állapítja meg Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen magyarországi vállalatának igazgatója az idei és tavalyi harmadik negyedév összehasonlítása alapján. – Ugyanakkor tovább emelkedett a napi fogyasztási cikkek átlagárának növekedési üteme, és 1,1 százalékot ért el július-szeptember során, a vizsgált húsz országban, a múlt évi hasonló időszakhoz képest.
Az átlagárak legnagyobb mértékű emelkedését a Nielsen Törökországban, Nagy-Britanniában és Dániában regisztrálta a harmadik negyedév során, 4, 3, illetve 2 százalékkal.
Csökkent viszont az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum átlagára Spanyolországban és Svájcban 2-2, Lengyelországban és Olaszországban 1-1 százalékkal.
Táblázat. Néhány országban az élelmiszer és háztartási vegyiáru, kozmetikum – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmának alakulása a legutóbbi negyedévek során. Százalékban, mindig az előző év hasonló időszakához képest.
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >A Molson Coors lett Dwayne Johnson energiaitalának többségi tulajdonosa az USA-ban
Többségi részesedést szerzett a Molson Coors Beverage Co. a Dwayne…
Tovább olvasom >ProVeg: Németországban a Lidl kínálja a legkedvezőbb árú vegán kosarat
Az árparitás egy évvel ezelőtti bevezetését követően most a német…
Tovább olvasom >