Magyarországon a napi fogyasztási cikkek átlag 5 százalékkal drágultak április-júniusban
A magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem átlagárai 5 százalékkal emelkedtek idén a második negyedévben, a tavalyi hasonló periódushoz viszonyítva. Ennél nagyobb arányban csak Törökországban és Finnországban drágult az élelmiszer, háztartási vegyiáru, valamint kozmetikum, átlag 8 illetve 7 százalékkal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat 21 európai országban végzett felmérése.
– Amíg az első negyedévben a magyar trend hasonlított a vizsgált országok átlagához, addig az április-júniusi adatok eltérnek a fő iránytól – tájékoztat Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója. – Nálunk ugyanis 3 százalékkal emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele, a múlt évi második negyedévhez képest. Ez a legmagasabb mutató 2009. második negyedéve óta. Mennyiséget tekintve azonban 2 százalékkal kevesebbet adtak el a boltokban, mint egy évvel korábban.
Viszont a vizsgált 21 európai ország élelmiszer-kiskereskedelmének forgalma értékben is, mennyiségben is bővült a második negyedév során. Értékben átlagosan 5 százalékkal. Ez a nominális növekedés legnagyobb mutatója a 2008. évi harmadik negyedév óta. Az átlagárak 3 százalékos európai emelkedése szintén kiemelkedik a legutóbbi tíz negyedév számai közül.
A mennyiségi eladás a vizsgált országokban átlag 2 százalékkal bővült az idei második negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Ez a mutató negatív Magyarország mellett Görögországban, Finnországban és Svájcban (4, 3 és 1 százalék). A legnagyobb arányú pluszt Norvégiában (7 százalék), Törökországban (5) és Csehországban (4) regisztrálta a Nielsen.
Ami az értékben mért forgalom nominális növekedését illeti: Negyedéves összehasonlításban meghaladja az átlagot Törökország (13 százalék), Norvégia (8), Szlovákia, Csehország, Olaszország, Ausztria és Németország (6-6) mutatója.
Csökkent viszont az élelmiszerüzletek forgalma Görögországban 3, Svájcban pedig 2 százalékkal.
Szalókyné Tóth Judit a napi fogyasztási cikkek elemzésével kapcsolatban rámutat, hogy az európai élelmiszer-kiskereskedelem alakulását jelentősen befolyásolja a harmadik negyedévben a pénzügyi bizonytalanság, a munkahelyek biztonsága, valamint az, hogy általában megingott a fogyasztók bizalma. Fontos kérdés továbbá, hogy milyen módon hat majd az árak további emelkedése a mennyiségi eladásokra.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >