Magyarország okos vásárlói: minden ötödik magyar szerint az AI egyre inkább befolyásolja a költési döntéseit
Ahogy a Black Friday elindítja az év egyik legforgalmasabb vásárlási időszakát, a Revolut, a több mint 65 millió ügyféllel rendelkező globális fintech cég, és a Dynata kutatócég új felmérése rámutat: a mesterséges intelligencia (AI) egyre hangsúlyosabb szerepet kap a magyarok vásárlási szokásaiban.
Az AI találkozik Magyarország új online többségével
Idén a magyarok 43%-a tervezi, hogy online intézi Black Friday vásárlását, ami bizonyítja, hogy a digitális kiskereskedelem mára általánossá vált. A bolti akcióvadászat jóval kevésbé népszerű: mindössze a válaszadók 22%-a választaná ezt az opciót. Az online vásárlási szokás az Y generáció körében a legerősebb (60%), és a férfiak között is jelentős (39%), akik szintén vezetnek az AI használatában a jobb ajánlatok megtalálására és a spórolásra (Y generáció – 30%, férfiak – 28%).
Érdekesség, hogy a bolti Black Friday vásárlásban a legfiatalabb felnőttek, a Z generáció áll az élen, 27%-uk részesíti előnyben ezt az opciót. Ugyanakkor ők azok is, akik a legkevésbé tartanak az AI-tól: csupán 12% mondja, hogy egyáltalán nem használná. A Z generáció a gyakorlatiasabb is, hiszen vezet az AI használatában a költségvetés- és időmenedzsment terén ebben az időszakban (19% és 16%).
Nő az AI hatása, de az idősebb generációk szkeptikusak
Míg a fiatal vásárlók a mindennapi élet praktikus eszközeként tekintenek az AI-re, az idősebb korosztályok visszafogottabbak. Minden ötödik magyar (20%) szerint az AI nagyobb hatással volt költési döntéseire, mint tavaly. A változás élén a Z generáció és az Y generáció áll (mindkettő 28%).
Ez a lelkesedés azonban közel sem általános: a magyarok 26%-a állítja, hogy egyáltalán nem használná az AI-t vásárlási döntései során. Ez az arány a Baby Boomerek körében a legmagasabb (49%), őket követik az X generáció tagjai (35%).
A vásárlók a technológiához fordulnak a jobb pénzügyi döntésekért
Azok számára, akik használnak AI-t a vásárlási szezonban, a legfőbb motiváció a spórolás (24%). A kíváncsiság szintén fontos hajtóerő minden korosztályban: 19% mondja, hogy kísérletezik az AI-jal, egyszerűen hogy lássa, mire képes. Eközben 11% az ajándékválasztás során inspirációként használja az AI-t, további 11% pedig a költségkeret betartásában támaszkodik rá.
Az AI-használat trendje túlmutat a vásárláson. Arra a kérdésre, hogy mi javíthatná leginkább pénzügyeiket 2026-ban, közel 13% az AI-alapú pénzügyi menedzsment eszközöket nevezte meg, ami a 25-35 éves korosztályban 21%-ra emelkedett, bizonyítva, hogy az AI egy vásárlási trükktől valódi pénzügyi segéd felé fejlődik.
A Revoluton belül ez a változás már jól látható: minden novemberben megugrik az okos statisztikák és a valós idejű értesítések használata, ahogy az ügyfelek felkészülnek a Black Friday és a karácsonyi költésekre.
A magyar fogyasztók egyre inkább ötvözik a technológiát és a gazdaságosságot. Nem a villámakciókat vadásszák, hanem digitális eszközöket használnak, hogy okosabb, nyugodtabb pénzügyi döntéseket hozzanak.
Kapcsolódó cikkeink
Humanoid robotok a logisztikában: ma sci-fi, holnap valóság?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >NIS2: A magyar cégek többsége még nem készült fel
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A ChatGPT az új nagybácsi
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
K&H: mit mutat a gyerekinfláció?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Új cégvezető a Rossmann-nál
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Közösen a jövőért – Ünnepélyes díjátadóval zárul a Nádudvari #mitehetünktöbbet program idei pályázata
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >

