Magyarok veszítik el az állásukat a Temu miatt
A magyar e-kereskedelmi piacot komolyan fenyegeti a kínai Temu, amely dömping árakkal és agresszív hirdetésekkel próbálja leuralni a hazai webáruházakat. A digitális marketing szakértők szerint sürgős cselekvésre van szükség a helyzet megoldása érdekében, különben a hazai e-kereskedelmi szereplők jelentős része veszélybe kerülhet.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2019-ben és 2020-ban még dinamikusan bővült az online kiskereskedelmi forgalom, de 2022-ben már csak 7%, tavaly pedig mindössze 3% volt a növekedés. Ebben az időszakban megjelent a Temu, ami akár 50-70% olcsóbban kínál termékeket a magyar fogyasztóknak, ami azonban az alacsonyabb minőség elfogadásával jár. A Temu arra törekszik, hogy a régiós webkereskedők közül az elsők legyenek, akik Amazon-szerű platformként minden terméket a vásárlók elé tárhatnak.
A Temu agresszív terjeszkedése tavaly ősszel kezdődött Magyarországon, és a cég intenzív reklámkampányt indított. Az árérzékeny magyar fogyasztók számára vonzóvá váltak, mivel rendkívül alacsony árakkal és ingyenes szállítással csábították a vásárlókat. A Growww Digital ügyvezető partnere, Szabó László, szerint a Temu veszteségeket vállalva, dömping árazással működik, és az agresszív árak mögött komoly gazdasági túlerő áll.
A Temu Index nevű mutató, amely a cég hirdetési aktivitását méri a Google platformján, 68 ponton áll, és bár az elmarad a januári csúcstól, még mindig magasnak számít. A cég becslése szerint decemberben körülbelül 500 millió forintot költöttek hirdetésekre Magyarországon.
„Ekkora gazdasági túlerővel a magyar e-kereskedők nem vehetik fel a harcot szemtől szemben, okos megoldásokkal kell küzdeni a Temu támadása ellen. A hazai e-kereskedőknek ott kell felvenni a versenyt, ahol a kínai versenytárs gyenge”
– javasolja Szabó László a Pénzcentrum cikkében. Ilyen a szállítási idő, a termékgarancia, a minőségi kiszolgálás és a magyar nyelvű ügyfélszolgálat. Ezentúl kiemelt fejlődési lehetőségek a termékportfólió-bővítés, az értékesítési és kommunikációs csatorna bővítése, valamint az exportpiacokra lépés.
A szakértő szerint, a piaci versenyképesség javításának legelső lépésként külön kell kezelni hirdetési szempontból a Temu által fenyegetett termékkategóriákat. Fokozottan figyelni kell a költségekre, a megtérülésre és a kampányok optimalizálására. Minden érintett e-kereskedőnek, ha még nem tette, le kell védetni a webshop márkanevét, amit a Google hirdetéseknél be kell állítani, hogy a Temu ne tudjon ráhirdetni.
A helyzet megoldásához Szabó László szerint szükség van határozott állami beavatkozásra is, mondja.
Kapcsolódó cikkeink
Közel 3,5 milliárd euróért veszi meg a DoorDash a Deliveroo-t
Amerikai riválisa, a DoorDash tulajdonába kerül a brit székhelyű étel-házhozszállító,…
Tovább olvasom >2,6 milliárd eurós forgalmat ért el az Allegro 2024-ben
7%-kal nőtt és 2,6 milliárd eurós árbevételt ért el a…
Tovább olvasom >Terjednek a sötét mintázatok az e-kereskedelemben – és gyakoribb ellenük a hatósági fellépés is
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 0,4 százalékkal haladta meg, az előző hónaphoz képest 0,5 százalékkal mérséklődött
Márciusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 0,4…
Tovább olvasom >Az NGM elégedett a kiskereskedelmi forgalom bővülésével
A kiskereskedelmi forgalom márciusi megtorpanása csupán átmeneti, technikai jelenség, amelynek…
Tovább olvasom >Az euróövezetben lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése márciusban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult a kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >