Magyarok veszítik el az állásukat a Temu miatt
A magyar e-kereskedelmi piacot komolyan fenyegeti a kínai Temu, amely dömping árakkal és agresszív hirdetésekkel próbálja leuralni a hazai webáruházakat. A digitális marketing szakértők szerint sürgős cselekvésre van szükség a helyzet megoldása érdekében, különben a hazai e-kereskedelmi szereplők jelentős része veszélybe kerülhet.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2019-ben és 2020-ban még dinamikusan bővült az online kiskereskedelmi forgalom, de 2022-ben már csak 7%, tavaly pedig mindössze 3% volt a növekedés. Ebben az időszakban megjelent a Temu, ami akár 50-70% olcsóbban kínál termékeket a magyar fogyasztóknak, ami azonban az alacsonyabb minőség elfogadásával jár. A Temu arra törekszik, hogy a régiós webkereskedők közül az elsők legyenek, akik Amazon-szerű platformként minden terméket a vásárlók elé tárhatnak.
A Temu agresszív terjeszkedése tavaly ősszel kezdődött Magyarországon, és a cég intenzív reklámkampányt indított. Az árérzékeny magyar fogyasztók számára vonzóvá váltak, mivel rendkívül alacsony árakkal és ingyenes szállítással csábították a vásárlókat. A Growww Digital ügyvezető partnere, Szabó László, szerint a Temu veszteségeket vállalva, dömping árazással működik, és az agresszív árak mögött komoly gazdasági túlerő áll.
A Temu Index nevű mutató, amely a cég hirdetési aktivitását méri a Google platformján, 68 ponton áll, és bár az elmarad a januári csúcstól, még mindig magasnak számít. A cég becslése szerint decemberben körülbelül 500 millió forintot költöttek hirdetésekre Magyarországon.
„Ekkora gazdasági túlerővel a magyar e-kereskedők nem vehetik fel a harcot szemtől szemben, okos megoldásokkal kell küzdeni a Temu támadása ellen. A hazai e-kereskedőknek ott kell felvenni a versenyt, ahol a kínai versenytárs gyenge”
– javasolja Szabó László a Pénzcentrum cikkében. Ilyen a szállítási idő, a termékgarancia, a minőségi kiszolgálás és a magyar nyelvű ügyfélszolgálat. Ezentúl kiemelt fejlődési lehetőségek a termékportfólió-bővítés, az értékesítési és kommunikációs csatorna bővítése, valamint az exportpiacokra lépés.
A szakértő szerint, a piaci versenyképesség javításának legelső lépésként külön kell kezelni hirdetési szempontból a Temu által fenyegetett termékkategóriákat. Fokozottan figyelni kell a költségekre, a megtérülésre és a kampányok optimalizálására. Minden érintett e-kereskedőnek, ha még nem tette, le kell védetni a webshop márkanevét, amit a Google hirdetéseknél be kell állítani, hogy a Temu ne tudjon ráhirdetni.
A helyzet megoldásához Szabó László szerint szükség van határozott állami beavatkozásra is, mondja.
Kapcsolódó cikkeink
Prés alatt a gyümölcslépiac
A gyümölcslépiac dinamikusan változó szegmense az FMCG szektornak, ahol a…
Tovább olvasom >Elindul a TikTok Shop Németországban, Franciaországban és Olaszországban
Tovább bővíti európai e-kereskedelmi tevékenységét a TikTok: mostantól a német,…
Tovább olvasom >A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot
A hazai e-kereskedőknek mindössze 13,5%-a kínál retail média szolgáltatásokat beszállítóinak,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >Online is megugrott az élelmiszer-vásárlás karácsony előtt
A karácsonyi készülődés határozta meg a Kifli.hu online szupermarket forgalmát…
Tovább olvasom >