MagyarBrands, a márkaérték
Rendkívüli közgyűlésen mutatta be a Magyar Márkaszövetség a tagjai gazdasági súlyáról és társadalmi szerepéről készült kutatás eredményeit, és hatpontos szabályozási javaslatcsomagot ajánlott a kormány figyelmébe. Az eseményen részt vett Szijjártó Péter, a miniszterelnökség államtitkára, aki leszögezte: a Márkaszövetség és a kormány szövetségesek, céljaik és törekvéseik megegyeznek. Hozzátette, nincs erős ország erős márkák nélkül, és erős márkák sem jönnek létre egy gyenge országban.
Lapunk korábban többször is beszámolt a Márkaszövetség gazdasági súlyát feltáró kutatásról, melyet tavaly a Business Days konferencián mutattak be először a szűkebb szakmai nyilvánosságnak. A január 10-i, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalában (SZTNH) megtartott Rendkívüli Közgyűlésen pedig már a kormányzat és a média is megismerhette a kutatást, és az általa megalapozott márkaszövetségi javaslatokat a kedvezőbb szabályozási és üzleti környezet kialakítására. Ács Tamás, a Márkaszövetség elnöke ismertette a tagvállalatok hazai beruházásaira, munkahelyteremtő képességére, K+F ráfordításaira, hazai beszállítói kapcsolatrendszerére és adófizetésére vonatkozó adatokat.
Imponáló számok
A Márkaszövetség tagságának eddigi hazai beruházásai közel 700 milliárd forintra tehetők. Ez cégenként átlagosan évi 272 millió forintot jelent, a statisztikai átlag több mint ötvenszeresét. Tavaly a felmérésben részt vevő 56 tagvállalat nettó árbevétele 1793 milliárd forint volt, cégenként átlagosan több mint harmincmilliárd forint, ami az összes Magyarországon bejegyzett vállalkozás forgalmi átlagának több mint háromszázszorosa. 2011-ben az erre a kérdésre választ adó 43 tagvállalat összesen 452 milliárd forint adót és járulékot fizetett, cégenként átlagosan 10,5 milliárd forintot, vagyis a hazai statisztikai átlag 5653-szorosát.
A tagvállalatok kiemelt közvetlen munkaadók, valamint komoly szerepük van a hazai beszállítók piacra juttatásában. 2011-ben a szövetség 56 tagvállalata 98 gyártási hellyel rendelkezett Magyarországon, közvetlenül 22 869 főt foglalkoztatva. Tagcégenként az átlagos alkalmazotti létszám 410 fő, az országos átlag 70-szerese.
A vállalatok a márkaépítésen alapuló üzleti modelljük miatt a közvetlen alkalmazotti körükön túl más iparágakat is erősítenek, magas a multiplikációs indexük. Tavaly a tagvállalatok összesen 29 308, cégenként átlagosan 598 hazai beszállító partnertől összesen 471 milliárd forint értékben vásároltak alapanyagokat és szolgáltatásokat. A tagvállalatokról nyert összképet Ács Tamás elnök azzal egészítette ki, etikus és transzparens cégkultúrákat honosítottak meg hazánkban, továbbá 2011-ben a tagság 73 százaléka rendelkezett társadalmi felelősségvállalási programmal.
Hatpontos javaslatcsomag
A rendkívüli közgyűlésen nyilvánosságra hozott „Erős márkák, erős Magyarország” című kiadvány a fenti adatok mellett egy hatpontos szabályozási javaslatcsomagot is letett a kormány asztalára. A dokumentum logikája egyszerű: először bemutatja, mit tesznek a márkák Magyarországért, majd felteszi és egyben meg is válaszolja a kérdést, hogyan tehetnének még többet, hiszen a kedvezőbb gazdasági és szabályozási környezet még több értékteremtésre adhatna lehetőséget. Az érdekvédelmi szervezet javaslatai:
1. Folyamatos és konstruktív párbeszéd.
A Márkaszövetség méltányolja a kormányzati erőfeszítéseket a deficit leküzdésére, a munkahelyteremtésre. Ugyanakkor a gazdaságpolitika eszközrendszere nem elég kiszámítható, ezért rendszeresen, gyakrabban kell konzultálni.
2. Márkaközpontúbb gazdaságpolitika.
A márkaépítés jelentős gazdasági, innovációs és versenyképességi hajtóerő, még sincs jelen eléggé a gazdaságstratégia tervezésében, ezen változtatni kell.
3. Kiszámítható és hatékony adópolitika. Az élelmiszerek kirívóan magas áfakulcsa ellehetetleníti a tisztességes vállalkozásokat, drasztikusan növeli a feketegazdaságot. A Márkaszövetség támogatja az iparági törekvéseket az áfa csökkentése, a kedvezményes áfakulcs alá kerülő élelmiszerek körének bővítése érdekében.
4. Hatékony márkavédelem és kemény fellépés a hamisítás ellen. A hatóságoknak sokkal hatékonyabban kell fellépni a márkahamisítók ellen, sokkal szigorúbb, akár elrettentő szankciókra van szükség.
5. Szabad és felelős kereskedelmi kommunikáció. Hazánkban jól működik a reklám-önszabályozás és társszabályozás, ez elemi érdeke a hirdetőknek, ehhez képest még mindig túl sok a marketinget korlátozó szabályozás vagy hatósági eljárás.
6. Egységes és hatékony kereskedelmi szabályozás. Jelenleg indokolatlan kettősség áll fenn, más-más törvények vonatkoznak a food és a non-food szektorra. Egységes és hatékony szabályozásra lenne szükség, amely úgy garantálja forgalmazott kategóriától függetlenül az összes beszállító védelmét, hogy közben nem teszi lehetetlenné a korrekt üzletelést, a szolgáltatások és ellenszolgáltatások egyenértékűségén alapuló kondíciós rendszereket.
Nyitottan az egyeztetésekre
Válaszában Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára közölte, a kormány nyitott a konzultációra, ő pedig személyesen vállalja ennek koordinálását, várja a Márkaszövetség konkrét javaslatait a rendszeres párbeszéd formájára. Leszögezte: a Márkaszövetség és a kormány céljai, törekvései és érdekei egy irányba mutatnak, hiszen a kormánynak is alapvetése, hogy nincs erős ország erős márkák nélkül. Ígéretet tett arra, a kormány a jövőben kiemelten figyelembe fogja venni a márkaépítés által előálló nemzetgazdasági értékeket, és kifejezetten támogatni kívánja a márkák további erősítését, valamint újabb erős márkák létrehozását.
Úgy vélte, hogy a legszorosabb együttműködés a márkavédelem területén jöhet létre: a kormány örömmel veszi a jelenleginél szigorúbb és hatékonyabb szabályozási javaslatokat. Szijjártó Péter hozzátette: a kormány szívesen fogadja azokat a javaslatokat is, amelyek az adóbeszedés hatékonyságának erősítését célozzák a tisztességes adózók érdekében. Végül megerősítette, kész a szakma képviselőivel áttekinteni a hatályos kereskedelmi szabályozásokat, a szállítók törvényi védelme és a korrekt kereskedés egyensúlyának megőrzése érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >