Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács: Átlagosan több mint két italt fogyasztanak a magyarok egy alkalommal
A Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács (MSZSZT) megbízásából készült friss, reprezentatív kutatás* eredményei szerint a 18–49 éves magyarországi alkoholfogyasztók több mint fele legalább havi rendszerességgel fogyaszt alkoholt. Egy alkalommal átlagosan 2,4** italt fogyasztanak el, az alkoholfogyasztás gyakoriságával pedig nő az elfogyasztott mennyiség is. A Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács az így megismert tendenciákat is felhasználva szemléletformáló kampányt indít Csingisz Dordzsceren, Huszár Henrik, Lackner Lala és Nagy Emma online véleményvezérekkel.
Hogyan iszik a magyar?
Egy országos, reprezentatív felmérés készült 2025. március 27. és április 3. között az MSZSZT megbízásából, amelynek célja az volt, hogy pontosabb képet adjon a magyar lakosság alkoholfogyasztási szokásairól. Az eredmények alapján egy alkalommal átlagosan 2,4 italt fogyasztanak a magyarok. Bár ez a mennyiség mérsékeltnek tekinthető, az egyéni tényezők – például a testtömeg, a nem és az érzékenység – jelentősen befolyásolhatják az alkohol hatását.
A kutatás arra is rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra: akik gyakrabban élnek ezzel a szokással, jellemzően nagyobb mennyiséget is isznak egy-egy alkalommal.
Az adatok szerint a 18 és 49 év közötti korosztály több mint fele legalább havonta egyszer fogyaszt alkoholt. A fiatalabb, 18–29 évesek körében különösen jellemző, hogy a fogyasztás társas eseményekhez, például bulikhoz vagy baráti összejövetelekhez kapcsolódik, és ilyenkor gyakran nagyobb mennyiség kerül a poharakba.
A társaságban italozás a leggyakoribb alkalom az alkoholfogyasztásra
A legnépszerűbb ital a bor, a válaszolók több mint fele ezt jelölte első helyen, amit a sör, és azonos arányban a röviditalok és koktélok követnek. Nem meglepő, hogy a férfiak inkább a sört és rövidet, míg a nők inkább koktélokat kedvelik, utóbbi pedig főleg a 18-29 évesek körében a legnépszerűbb, míg az idősebbek inkább boroznak. A válaszadók közel 90%-a társaságban, és közülük is 60% szintén közösségben, de otthon iszik; főleg a fiatalabbakra jellemző inkább, hogy az italozáshoz más helyszínt választanak. Az alkoholfogyasztás okai mögött elsősorban a társasági élmény, kikapcsolódás és ünneplés áll, de minden hetedik ember stressz miatt nyúl a pohár után.
Érdekes tendencia ugyanakkor, hogy a fogyasztók egyre gyakrabban keresik az alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú alternatívákat, különösen szórakozóhelyeken és vendéglátóhelyeken.
Generációs különbségek az italozásban is
A kutatás részletesen vizsgálta a generációk közötti eltéréseket is. A 18-29 évesek körében a szórakozási alkalmakhoz kötött, impulzívabb, nagyobb mennyiségű alkoholfogyasztás jellemző, ugyanakkor ők nyitottabbak a mértéktartásra és az alkoholmentes alternatívákra. Ezzel szemben a 40-49 éves korosztály inkább a rendszerességre és az alacsonyabb mennyiségekre helyezi a hangsúlyt, gyakrabban fogyasztanak bort vagy sört, és kevésbé vesznek részt nagyobb társasági eseményeken.
Új szemléletformáló kampány indul – Felelős döntések, hiteles üzenetek
Az MSZSZT évek óta kiemelten foglalkozik a fiatalok alkoholfogyasztási szokásaival, a kutatás eredményeire alapozva pedig ötödik alkalommal indít országos szemléletformáló kampányt, melynek célja a tudatos és felelős alkoholfogyasztás népszerűsítése. A kampány során ismert influencerek, Csingisz Dordzsceren, Huszár Henrik, Lackner Lala és Nagy Emma osztják meg személyes történeteiket arról, miként tudják egyensúlyban tartani az alkoholfogyasztást, mikor mondanak nemet, és milyen jelentőséget tulajdonítanak a mértéktartásnak. „A spiritsEUROPE támogatásával indított kampánnyal azt szeretnénk üzenni, hogy a mértékkel való alkoholfogyasztás tudatos döntés, amely hozzájárul a testi-lelki jóléthez és a társasági élmények pozitív megéléséhez. Az MSZSZT célja, hogy az edukatív tartalmak és hiteles influencerek közreműködése révén a társadalom minél szélesebb rétegében elősegítse az alkoholfogyasztáshoz kapcsolódó szemléletváltást, és erősítse a tudatos alkoholfogyasztást.” – nyilatkozta a kampány kapcsán Nagy András, a Szövetség igazgatója.
*300 fős, online önkitöltős kérdőívvel készült felmérés, amely az ittelmondhatod.hu közösségi panelen belül, a 18-49 éves magyar internetezők körében, reprezentatív mintával készült
** Egy ital/alkoholegység lényegében 1 korsó sörnek, 2 dl bornak vagy 5 cl röviditalnak felel meg, azaz 1 dl sör 0,2 italnak, 1 dl bor 0,5 italnak és 1 cl rövidital 0,2 italnak számít
Kapcsolódó cikkeink
Tudjuk, hogyan ittak a fiatalok idén nyáron: a fair játék, felelős italozás jegyében
Van persze, aki szerint „kismértékben gyógyszer, nagymértékben orvosság”, vagy aki…
Tovább olvasom >Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács üzenete az idén nyáron: Fair játék, felelős italozás
Az idei nyár sok izgalmat tartogat a sportrajongók, szurkolók számára.…
Tovább olvasom >DRS, EPR, GTIN, PPWR meg a szesz
A szeszesital-iparban érintett hazai gyártó és kereskedő vállalkozások aktuális problémáiról…
Tovább olvasom >További cikkeink
Berobbant a Rossmann az e-kereskedelmi toplistára
Először szerepel a Rossmann a PwC által összeállított 2024-es E-toplistán…
Tovább olvasom >Bemutatjuk a média és marketingkommunikációs szakmai AI Guide-ot
A legjelentősebb hazai kommunikációs szakmai szervezetek példaértékű együttműködésében készült el…
Tovább olvasom >Ahol a segítségnyújtás alapfunkció
Rendszeres eszközadományozással, a szervezet karitatív programjainak, illetve fenntartható működésének támogatásával…
Tovább olvasom >