Magyar Nemzeti Bank: Az ársapkák nem segítették az élelmiszerinfláció visszafogását
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) tanulmánya alapján az árstopok nem csökkentették, hanem sőt, növelték az élelmiszerinflációt a hazai piacon. Az MNB által vizsgált időszakban az ársapkák kiváltották a „piactorzító hatásokat,” és a hazai és régiós élelmiszerinfláció közötti különbség tovább nőtt.

Az árstop nem vált be
A tanulmány rámutat arra, hogy az árfigyelő rendszer bevezetése hatékonyabbnak bizonyult, mivel növelte a vállalatok közötti versenyt, hozzájárulva az élelmiszerinfláció enyhítéséhez. Az árstopok kudarcát az indokolta, hogy a vállalatok az érintett élelmiszerek áremelésével kompenzálták a veszteségeiket.
A valóságban az árstopok számos más termék árának emelkedéséhez vezettek, például a tej árának rögzítése a sajtok árának növekedését okozta. A kormány által bevezetett különadó is inflációgerjesztő hatással bírt. Az MNB kiemelte a forintárfolyam esését is, ami a Covid-járvány utáni keresletnövekedés során könnyebben érvényesült a vállalatok által.
A tanulmány a fogyasztási szokások változására is kitért, hangsúlyozva, hogy az emelkedő árak miatt csökkenő fogyasztás végső soron csökkentette az inflációt. Az MNB megfigyeléseinek egyike szerint a hazai élelmiszerárak érzékenyebben reagálnak a nemzetközi költségsokkokra, részben a magyar gazdaság kis mérete és nyitottsága miatt.
A tanulmány záró része arra hívja fel a figyelmet, hogy az élelmiszerárak Magyarországon 2021 júniusától 2023 decemberéig 56,3 százalékkal emelkedtek, messze meghaladva az EU-s átlagot (23,4%) és a Kelet-Közép-Európai országok átlagát (36,4%). A magasabb élelmiszerárak közvetlen hatással voltak az infláció magas szintjére az országban.
Az elemzés rávilágít arra, hogy a magyar gazdaság és fogyasztói szokások sajátosságai közrejátszanak az élelmiszerinflációban, és a kormányzati beavatkozásoknak is ellentétes hatásai lehetnek az elérni kívánt célokkal.
Kapcsolódó cikkeink
Tudatos táplálkozás – az okos döntések számítanak, nem a szigorú szabályok
Továbbra sem érzik a fogyasztók, hogy enyhülne rajtuk a magas…
Tovább olvasom >Az infláció az eurózónában 2 százalékra, az EU-ban 2,3 százalékra gyorsult éves szinten
Gyorsult az infláció növekedése az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >Hasít a bevásárlóturizmus
Magyarországon 2024-ben az élelmiszerek ára az uniós átlag 94,8%-át érte…
Tovább olvasom >További cikkeink
EM: tovább folytatódik a visszaváltási rendszer fejlesztése
Az előző év elejétől bevezetett rendszernek köszönhetően 2025 nyarára jelentős…
Tovább olvasom >Dinamikusan bővül a SPAR franchise hálózata – már több mint 300 üzlettel van jelen országszerte
A SPAR Magyarország franchise hálózata továbbra is dinamikusan fejlődik. 2025.…
Tovább olvasom >Minden korty egy új fejezet – teljesen megújul és szintet is lép a BB bor- és pezsgőcsalád
A borkészítés minden fázisát elemezve és átgondolva, a legújabb trendeknek…
Tovább olvasom >