Magyar Nemzeti Bank: Az ársapkák nem segítették az élelmiszerinfláció visszafogását
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) tanulmánya alapján az árstopok nem csökkentették, hanem sőt, növelték az élelmiszerinflációt a hazai piacon. Az MNB által vizsgált időszakban az ársapkák kiváltották a „piactorzító hatásokat,” és a hazai és régiós élelmiszerinfláció közötti különbség tovább nőtt.
A tanulmány rámutat arra, hogy az árfigyelő rendszer bevezetése hatékonyabbnak bizonyult, mivel növelte a vállalatok közötti versenyt, hozzájárulva az élelmiszerinfláció enyhítéséhez. Az árstopok kudarcát az indokolta, hogy a vállalatok az érintett élelmiszerek áremelésével kompenzálták a veszteségeiket.
A valóságban az árstopok számos más termék árának emelkedéséhez vezettek, például a tej árának rögzítése a sajtok árának növekedését okozta. A kormány által bevezetett különadó is inflációgerjesztő hatással bírt. Az MNB kiemelte a forintárfolyam esését is, ami a Covid-járvány utáni keresletnövekedés során könnyebben érvényesült a vállalatok által.
A tanulmány a fogyasztási szokások változására is kitért, hangsúlyozva, hogy az emelkedő árak miatt csökkenő fogyasztás végső soron csökkentette az inflációt. Az MNB megfigyeléseinek egyike szerint a hazai élelmiszerárak érzékenyebben reagálnak a nemzetközi költségsokkokra, részben a magyar gazdaság kis mérete és nyitottsága miatt.
A tanulmány záró része arra hívja fel a figyelmet, hogy az élelmiszerárak Magyarországon 2021 júniusától 2023 decemberéig 56,3 százalékkal emelkedtek, messze meghaladva az EU-s átlagot (23,4%) és a Kelet-Közép-Európai országok átlagát (36,4%). A magasabb élelmiszerárak közvetlen hatással voltak az infláció magas szintjére az országban.
Az elemzés rávilágít arra, hogy a magyar gazdaság és fogyasztói szokások sajátosságai közrejátszanak az élelmiszerinflációban, és a kormányzati beavatkozásoknak is ellentétes hatásai lehetnek az elérni kívánt célokkal.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordmagas élelmiszerárak Magyarországon: a diszkontláncok a helyzet nyertesei
Az elmúlt hónapokban folyamatosan emelkedett az élelmiszerek ára Magyarországon, amely…
Tovább olvasom >Varga Mihály: a jegybank elsődleges célja az árstabilitás fenntartása
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elsődleges célja az árstabilitás elérése…
Tovább olvasom >Folytatódhat jövőre a hitelezés fellendülése?
Akár még a 2021-es rekordévet is túlszárnyalhatja idén a lakossági…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >