Magyar Nemzeti Bank: Az ársapkák nem segítették az élelmiszerinfláció visszafogását
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) tanulmánya alapján az árstopok nem csökkentették, hanem sőt, növelték az élelmiszerinflációt a hazai piacon. Az MNB által vizsgált időszakban az ársapkák kiváltották a „piactorzító hatásokat,” és a hazai és régiós élelmiszerinfláció közötti különbség tovább nőtt.

Az árstop nem vált be
A tanulmány rámutat arra, hogy az árfigyelő rendszer bevezetése hatékonyabbnak bizonyult, mivel növelte a vállalatok közötti versenyt, hozzájárulva az élelmiszerinfláció enyhítéséhez. Az árstopok kudarcát az indokolta, hogy a vállalatok az érintett élelmiszerek áremelésével kompenzálták a veszteségeiket.
A valóságban az árstopok számos más termék árának emelkedéséhez vezettek, például a tej árának rögzítése a sajtok árának növekedését okozta. A kormány által bevezetett különadó is inflációgerjesztő hatással bírt. Az MNB kiemelte a forintárfolyam esését is, ami a Covid-járvány utáni keresletnövekedés során könnyebben érvényesült a vállalatok által.
A tanulmány a fogyasztási szokások változására is kitért, hangsúlyozva, hogy az emelkedő árak miatt csökkenő fogyasztás végső soron csökkentette az inflációt. Az MNB megfigyeléseinek egyike szerint a hazai élelmiszerárak érzékenyebben reagálnak a nemzetközi költségsokkokra, részben a magyar gazdaság kis mérete és nyitottsága miatt.
A tanulmány záró része arra hívja fel a figyelmet, hogy az élelmiszerárak Magyarországon 2021 júniusától 2023 decemberéig 56,3 százalékkal emelkedtek, messze meghaladva az EU-s átlagot (23,4%) és a Kelet-Közép-Európai országok átlagát (36,4%). A magasabb élelmiszerárak közvetlen hatással voltak az infláció magas szintjére az országban.
Az elemzés rávilágít arra, hogy a magyar gazdaság és fogyasztói szokások sajátosságai közrejátszanak az élelmiszerinflációban, és a kormányzati beavatkozásoknak is ellentétes hatásai lehetnek az elérni kívánt célokkal.
Kapcsolódó cikkeink
K&H Elemzői kommentár: A vártnál rosszabbul alakult az infláció
Bár a piac arra számított, hogy júliusban a 4 százalék…
Tovább olvasom >OKSZ: Átlátszó szőnyeg alá söpri az inflációt az árrésstop
A lakosság háromnegyede szerint emelkednek az élelmiszerárak Magyarországon, és ebben…
Tovább olvasom >Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >