Magyar e-kereskedelem: ezért szorultak vissza a magyar tulajdonú szereplők
Bekövetkezett az, amire évek óta lehetett számítani: a gyorsan fejlődő elektronikus kiskereskedelemben és logisztikában a magyar tulajdonú szereplők nem tudták felvenni a versenyt a külföldiekkel. Az eredmény: a hazai piacot mára a nemzetközi vállalatok dominálják, miközben a határon átnyúló kereskedelemben is visszaszorultak a magyar szereplők – mutat rá a G7 cikke.
A piac átrendeződése

Sok az adó a hazai szereplők számára
A PwC friss adatai szerint a magyar e-kereskedelem forgalma 2024-ben 1920 milliárd forintot tett ki, ebből közel 1600 milliárd forint a magyar és uniós szereplők forgalmát jelentette, míg 330 milliárd forintot már az EU-n kívüli platformok, főleg a kínai Temu termelt. Azonban még a 1600 milliárd forintos forgalmon belül is egyre csökken a magyar tulajdonú kereskedők részaránya.
A 2023-as magyarországi e-kereskedői toplistát a román Emag, a cseh Alza és a szintén cseh Kifli vezette, miközben a 15 legnagyobb webáruház közül már csak öt volt magyar tulajdonú: Euronics, Aqua, Pepita, iPon és Libri.
Az akadályok: miért nem tudtak a magyarok terjeszkedni?
A magyar webáruházak helyzete érdekes ellentmondásokat mutat: az e-kereskedelem nem érintette hátrányosan sem a rendszerváltás, sem a privatizáció, ennek ellenére mára egyértelm»űen a külföldi szereplők uralják a piacot.
A verseny hátrányai:
- A magyar webáruházak kevésbé mertek külföldi piacra lépni.
- A magyarországi jogi és adókörnyezet több akadályt jelentett, mint a környező országokban.
- A magas áfa (27%) versenyhátrányt jelent a határon átnyúló kereskedelemben.
- A magyar szereplők kevésbé nyitottak a nagy nemzetközi piacterek (pl. Emag, Allegro) használatára.
- A magyar cégek óvatosabbak a logisztikai beruházásokban, míg a csehek és a lengyelek erős csomagautomata-hálózatot építettek ki.
A magyar kormány felismerte, hogy a magyar vásárlók egyre inkább külföldi webshopokba vándorolnak, ami visszafogja a hazai fogyasztást. Az egyik lehetséges lépés az, hogy magasabb adóterheket rónának a Magyarországon nem bejegyzett, de ide szállító külföldi webshopokra. Ez azonban nem segíti a magyar szereplők exportlehetőségeit, és inkább az árak emelkedését hozhatja magával.
A jövő kérdése az, hogy a magyar cégek hogyan tudják kihasználni a piacterek, a nemzetközi logisztikai hálózatok és az export nyújtotta lehetőségeket. A jelenlegi trendek azt mutatják, hogy ha nem sikerül ezen a téren fejlődni, a magyar szereplők további visszaszorulása várható.
Kapcsolódó cikkeink
Új partnerrel erősít Franciaországban a Picnic
A holland online szupermarket, a Picnic új partnert választott Franciaországban:…
Tovább olvasom >Prés alatt a gyümölcslépiac
A gyümölcslépiac dinamikusan változó szegmense az FMCG szektornak, ahol a…
Tovább olvasom >A nők foglalkoztatása érdemben tudja növelni a termelékenységet
12. alkalommal jelenik meg a PwC Women in Work (WiW)…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fókuszban a fenntartható élelmezési rendszerek támogatása: megjelent a Nestlé közös értékteremtési összefoglalója
A Nestlé elhivatottan dolgozik azon, hogy világszerte fenntartható, kiegyensúlyozott és…
Tovább olvasom >Az Európai Bizottság az uniós borágazat versenyképességének erősítésére tett javaslatot
Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol az európai borágazat versenyképességének, ellenálló…
Tovább olvasom >Jägermeister Orange: jéghideg újdonság a szicíliai narancs aromájával
1400 órányi szicíliai napfény, 56 gyógynövény és három narancs aromája…
Tovább olvasom >