Magyar cégvezetők, akik válságban is képesek növekedni

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 09. 19. 10:10
🎧 Hallgasd a cikket:

„A magyar gazdaság az elmúlt években tartósan válságközeli állapotban működött: a Covid-járvány utáni visszaesés, az inflációs nyomás és a beruházások elmaradása mind hozzájárultak ahhoz, hogy a vállalkozások többsége stagnálással vagy zsugorodással küzdött. Az Opten friss elemzése azonban rámutat: vannak cégek, amelyek képesek voltak a nehézségek közepette is növekedést és hatékonyságjavulást felmutatni.” – hangsúlyozta Dr. Csorbai Hajnalka az Opten stratégiai igazgatója egy podcast interjúban, amit Gangel Péter, a Bizalmi Kör alapítója készített.

A beszélgetésben nemcsak arról esett szó, hogy miként teljesítenek a hazai vállalkozások, de a stratégiai igazgató arról is beszélt, hogy milyen trendek figyelhetők meg az árbevétel, a nyereségesség, a cégalapítások és a megszűnések terén.  A podcastban külön kitértek arra, hogy bizonyos cégek miért tudtak növekedést, hatékonyságjavulást és munkaerő-bővülést felmutatni, miközben a piac egésze visszaesett.

Az elemzés szerint a hazai cégek többsége 2024-ben jelentős visszaesést szenvedett el:

  • az árbevételük közel 8%-kal csökkent,
  • a nyereségük pedig átlagosan 11%-kal esett vissza.

Ezzel szemben a Bizalmi Körhöz tartozó cégek átlagosan 1,25%-os árbevétel-növekedést és 11%-os profitbővüléstértek el ugyanebben az időszakban.

Foglalkoztatás és hosszú távú gondolkodás

A foglalkoztatás területén is szembetűnő a különbség míg a magyar vállalatok összességében közel 7%-kal csökkentették a foglalkoztatottak számát, addig a Bizalmi Kör tagjai majdnem 5%-kal bővítették a létszámot. Ez jól mutatja a vezetői szemlélet különbségét: a kiemelkedő cégek nem rövid távú költségcsökkentésben, hanem hosszú távú stratégiai építkezésben gondolkodnak. Hiszen mint a podcastban is elhangzott: a cégvezetők sok esetben saját költségükre is igyekeztek megtartani munkatársaikat, felismerve, hogy a lojalitás és a tapasztalat felbecsülhetetlen érték, különösen egy új növekedési ciklus kezdetén.

Mi a siker kulcsa?

A beszélgetés során Dr. Csorbai Hajnalka három fő tényezőt emelt ki:

  1. Hatékonyságnövelés és innováció – amikor az árbevétel növelése nem lehetséges, a vállalkozások a költségek racionalizálására, digitalizációra és AI-megoldásokra támaszkodnak.
  2. Közösségi tudásmegosztás – a bizalmi kör vezetői egymástól tanulnak, így gyorsabban reagálnak a piaci kihívásokra.
  3. Előrelátó humánstratégia – a munkaerő megtartása és bővítése a válságban alapozza meg a jövőbeli sikert.

Példaképek a gyakorlatban

Nem véletlen tehát, hogy a 2025-ös Leader of the Year TOP10 listáján azok a vezetők kaptak helyet, akik válságos időkben is képesek voltak növekedést, stabilitást és inspiráló vezetői magatartást tanúsítani. A versenyben hat kategóriában hirdettek jelölteket – mikrovállalattól a nagyvállalatig, külön figyelmet szentelve a fiatal és női cégvezetőknek. A győzteseket november 28-án, a Corinthia Hotelben megrendezett Bizalom Gálán hirdetik ki.

A lista üzenete egyértelmű: válságban is van kiút. Azok a vezetők, akik hosszú távon gondolkodnak, hajlandók innoválni és megőrzik a munkatársaik iránti elköteleződést, nemcsak a saját cégükben teremtenek értéket, hanem példát mutatnak a teljes hazai üzleti közösségnek is.

Címkék: ,

Kapcsolódó cikkeink