Magyar cég nyerte el a legjobb húshelyettesítő terméknek járó nemzetközi díjat
Egyre nehezebben tartja a tempót az élelmiszeripar a Föld népességének dinamikus növekedésével, a legtöbb ember fejében a húshelyettesítő alternatívák azonban még mindig nem jelentenek valódi kulináris élményt.
Az egyre jelentősebb igényt felismerve a magyar Plantcraft természetes növényi fehérjeforrások felhasználásával olyan szója-, glutén- és adalékanyag mentes termékkört fejlesztett ki, mely nem csak környezet- és egészségtudatos, de még finom is. A cég ennek köszönhetően a szegmens legjelentősebb világkiállításán elnyerte a legjobb húsalternatívának járó díjat. Termékei 2022-ben már közel 1200 üzlet és 500 HORECA partner kínálatában lesz megtalálható csak az Egyesült Államokban, a Don Pepe vegán termékvonalában pedig éppen a napokban juthat el a magyar vásárlók asztalára is.
Mind több embert foglalkoztat szerte a világon a kérdés, hogy a jelenlegi környezetvédelmi és ipari kihívások tükrében hogyan biztosíthatjuk hosszú távon a robbanásszerűen növekvő lakosság élelmezését – ráadásul mindezt oly módon, hogy nem pusztítjuk tovább Földünk erőforrásait sem. A forradalom tehát nem kerülheti el az élelmiszeripart, sőt, becslések szerint a következő 10 évben 40 milliárd dolláros üzletté válhat a növényi húshelyettesítők piaca. Az Új-Zélandon élő Ohens Katalin és a budapesti Hetényi Csaba jókor voltak jó helyen: több, mint 2 éve kezdték el kifejleszteni a minden allergén anyagtól mentes, tápláló és teljesen természetes alapanyagokból készülő termékeiket, melyek a gondos fűszerezésnek köszönhetően finomak is. Így indult a Plantcraft sikertörténete, mely 2020-ban kapott igazi lendületet az X-Ventures Gamma Kockázati Tőkealaptól több körben kapott tőkebefektetést követően.
Jé, ez finom! – észvesztő bővülés az Egyesült Államokban
A Plantcraft kezdeti termékcsoportban fejlesztett növényi alapú pástétomai mára nagy népszerűségnek örvendenek a húsmentes forradalomban úttörő Egyesült Államokban. A 2021-es év már az aktív piacépítésről szólt, így több üzletlánccal, többek között az USA legnagyobb kiskereskedelmi óriásával, a Kroger-rel is megindultak a tárgyalások, egyik leánycégénél pár héten belül megindul a forgalmazás. Idén januártól már közel 150 üzletben lesznek jelen, de mindez semmi az ambiciózus középtávú tervekhez képest: év végére mintegy 1200 kereskedelmi egységben és 500 HORECA partner kínálatában szeretnének szerepelni, a 3 millió USD feletti megrendelési volumen pedig egyáltalán nem elrugaszkodott cél 2022-re.
Minden bizonnyal nagyot dob majd az értékesítés bővülésén az is, hogy decemberben részt vettek a növényi alapú készítményeket bemutató New York-i Plant Based World Expo-n, ahol a szervezők és a FoodBev – az egyik legrangosabb élelmiszeripari szakmai médium – közös díját is elnyerték a ’Legjobb húshelyettesítő alternatíva’ kategóriában.
„Nagyon fontos számunkra ez az elismerés, mert megerősít minket abban, hogy jó irányba haladunk. Ma már világosan látszik, hogy a következő évtizedekben a Föld lakossága eléri a 10 milliárd főt, az így várhatóan 70%-kal megugró húsfogyasztás biztosítása lehetetlen a jelenlegi élelmiszeripari modellel. Napjainkban az amerikai háztartások 57%-a vásárol rendszeresen növényi alapú hús- és tejhelyettesítő termékeket különböző okokból, a mi célunk pedig az, hogy következetes fejlesztéssel egyre szélesebb választékkal szolgáljuk ki őket a tápláló, egészséges és finom húsalternatívákkal – így remélhetőleg egyre többen fogyasztanak majd ilyen készítményeket”
– magyarázza Hetényi Csaba, a Plantcraft társ-alapítója.
Bővül a kínálat, jöhetnek az új piacok
Habár a koronavírus sok szempontból felrúgta a Plantcraft fejlesztési és piacralépési terveit, időközben mégis elnyerte végső formáját és ízvilágát a következő sikervárományos termék: nagyon pozitív visszajelzések érkeztek a növényi alapú pepperoni szalámiról, melyre elsősorban pizzafeltétként számítanak az élelmiszeripari szereplők. Így került a napokban a készítmény a hazai polcokra, valamint a Don Pepe vegán termékvonalában, és mindez csak a kezdet. Már készülőben van a húsmentes hot dog és grill kolbász is, miközben az egészséges párizsi után vágyakozók is hamarosan megismerhetik a növényi alapú alternatívát.
Az USA meghódítását követően az Egyesült Királyság és a kontinentális Európa szinte minden országában szeretnének nagyobb részt hasítani a tortából, de már Indiából és Izraelből is érkeztek megkeresések. „Emellett fontos távlati célunk, hogy a csomagolóanyagokat is minél környezetkímélőbb megoldásokra váltsuk” – teszi hozzá Hetényi Csaba.
Kapcsolódó cikkeink
Rengeteg az import hús a magyar polcokon
Magyarország élőmarha- és sertéshús-piacán komoly változások figyelhetők meg 2024-ben: miközben…
Tovább olvasom >Hogyan használjuk fel a lejárt hústermékeket? A Nébih útmutatója segít eligazodni
A Nébih Maradék nélkül programjának megújult Lejárt… Megehetem? útmutatója segítséget…
Tovább olvasom >Nehéz évek előtt a hazai és uniós sertéshúságazat: mi várható a jövőben?
A hazai és az európai sertéshúságazat évek óta komoly kihívásokkal…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új AI alapú tervezőeszközzel segíti az amerikai kereskedőket az Alibaba
Az Alibaba International bevezette a kis- és középvállalkozások igényeire szabva…
Tovább olvasom >Jézus volt az első kommunikátor
Kőszegi András márkatanácsadó volt a Futuretalks Krozsó Szilviával podcastsorozatunk legutóbbi…
Tovább olvasom >