Magazin: Magyar úton a food truck
Szigorú szabályozás, hatósági értetlenség, hiányzó érdekképviselet: a komoly ellenszél ellenére a food truckok a vendéglátás legújabb és feltehetően legeredetibb szegmenseként stabilan megvetették lábukat a hazai piacon. Ha nem is pont úgy, ahogyan azt korábban vártuk!
Véget ért a food truckok magyarországi hőskora: a káoszból formálódni látszik a fiatal vendéglátós és gasztronómiai szakemberek egy csoportja, akik tudatosan, a területben rejlő lehetőségeket kihasználva építik üzletüket, és akik már képesek definiálni a szegmens problémáit.
Ha abból indulunk ki, hogy a food truckok lényege elvben a mozgás, és hogy a várható kereslettől függően egyszer itt, egyszer ott árulnak belőlük, és mennek a vendég után, akkor azt mondhatjuk, a magyar „büfékocsik” a klasszikus food truck-funkciókból keveset látnak el. Míg az USA-ban ezeknek a járműveknek közel 60 százaléka az utcán él, Magyarországon – az engedélyek megszerzésének nehézségei miatt – mozgó árusítással nem foglalkoznak. Nálunk a food truckok, mielőtt lendületbe jöhettek volna, leparkoltak: a mozgásból sokak számára, legalábbis kezdetben, letelepedés lett. A lekapcsolt utánfutó vagy az arról lepakolt bódé viszont nem food truck.
Hívószóvá vált
A food truck elnevezésből mégis igazi hívószó lett. Ezt tekinthetjük egyfajta elismerésnek is; hiszen mi másért viselik „telepített” vendéglátóhelyek Budapesten a food truck nevet, miért nevezik a street foodra építő bódésort karavánnak, a tervezett „gasztroplázát” garázsnak. A pozitív asszociációk persze nemcsak e járműveknek hangulatával vannak összefüggésben – de erről majd később!
A food truck koncepció jó fél évtizede a világ vendéglátásának leggyorsabban fejlődő ágai közé tartozik, ám ez a fejlődés eltérő formában folyik nemhogy a különböző országokban, de még a trend bölcsőjének számító USA egyes államaiban is, mert a higiéniai előírások és a helyhatósági engedélyek rendszere országonként, illetve államonként változó.
A szegmens jelentős növekedése egyértelmű összefüggésben van a fogyasztói preferenciák változásával, különösen a gasztronómia színvonalát, különlegességét, valamint ezek megfizethetőségét illetően. Az IBISWorld legújabb, 2015-ös adatai szerint az Államokban működő mintegy 4200 food truck éves bevétele meghaladja az 1,2 milliárd dollárt. Az üzletbe ilyen vagy olyan okból beszállt a gyorsétteremlánc-óriások többsége is, akárcsak jó néhány csúcsétterem, sőt, Nyugat-Európában Michelin-csillagos séfek is. Multicégek és helyi hatóságok reklám- és PR-célokból mind gyakrabban kérnek fel food truckokat együttműködésre.
A food truckok speciális adottságaik révén igen komoly befolyással bírnak a városlakók gasztronómiáról és fogyasztói kommunikációról alkotott elképzeléseire, így nemcsak versenyképes elemei, de fontos médiumai is a vendéglátásnak. Megfelelnek számos, jelenleg meghatározó olyan trendnek, mint az igény a fenntarthatóságra, világ ízeire, átláthatóságra, lokális alapanyagok használatára. Kreatív módon alkalmazzák az alapanyagokat, és szívesen használnak kézműves termékeket – ami logikus is, hiszen mozgékonyságuk révén egyszerűbb kapcsolatot tartaniuk a beszállító kisgazdaságokkal, termelői piacokkal.
A food truckokat a fogyasztók az egész világon egyre inkább a magas minőséggel azonosítják. A felfelé pozicionálódás „bizonyító erejű” eredménye a járművek és az italokat készítő vállalkozások – borászatok, sörfőzdék, szeszfőzdék – 2016-ban mind gyakoribbá váló együttműködése: flightok, kóstolások, étel-ital párosítások. Azaz az igényes vendég egyszerre jut magas színvonalú enni- és innivalóhoz.
A korhoz illő vendéglátási forma korhoz illő kommunikációs módszereket kíván: a food truckok ott vannak minden közösségi médiában, nem is kis sikerrel. Útvonalról, kínálatról és más fontos információkról az USA-ban különféle telefonalkalmazások segítségével is informálódhatnak a potenciális vendégek, sőt, erre specializálódó honlapok közvetítik több nagyvárosból is az utcákon éppen munkában lévő járművek helyzetét.
Nagykorú lett
Az egyre árnyaltabbá váló hazai kép, különösen, amit a fogyasztó látott, eddig sem volt negatív. A street food mint gasztronómiai kategória egyre népszerűbbé válásával a food truckok száma, ismertsége folyamatosan nő. A szakma hazai képviselői nemcsak kreatív, de sokszor intelligens megoldásokkal, ötletekkel jelentkeztek.
Az itthon működő food truckok legtöbbje, akárcsak nyugati társaik, a minőségű gasztronómiát képviselik. Szerencsés körülményként értékelhető, hogy a food truckok vendégei kimondottan lojálisak, és könnyebben elnézik azok esetleges hiányosságait, mint általában a vendéglátás fogyatékosságait.
A food truckok üzemeltetésének speciális marketingértékét illetően örömteli hír, hogy ami tőlünk nyugatra természetes jelenség, kicsiben már itthon is visszaköszön. Az étteremnyitásnál jóval kisebb befektetéssel indítható járműveken – kisebb-nagyobb tudatossággal – koncepciókat tesztel(het)nek: az első fecske, a Zing Burger például két furgon működtetése után döntött étteremnyitásról, mára ezeken kívül 5 „telepített” egységet nyitottak, és idén a tervek szerint megnyílik az első franchise Zing is. A S’nwich kamionnal szállított mobil gyorsétteremmel tesztelte koncepcióját a tervezett étteremlánc építésének megkezdése előtt – jól tette; a jármű segített felmérni, hogy a sokat ígérő elképzelés nem megvalósítható a megálmodott keretek között.
Utcai árusítás nélkül viszont a food truckok nálunk nemigen válhatnak az üzleti tervezés, a promóciós próbálkozások színterévé, a telepített éttermek nem használhatják őket új célcsoportok elérésére, „új piacokon” való bemutatkozásra, catering-lehetőségeik bővítésére.
A szegmens csekély súlya miatt az aktuális jogszabályok összegyűjtését, az önkormányzatokkal és a potenciális fogadóhelyekkel való közös egyeztetések szervezését sem a hatóságoktól, sem a „komolyabb” problémákkal terhelt szakmai érdekvédelmi szervezetektől nem várhatják az érintettek, maguknak kellene ezt megtenniük, ám a food truckoknak ilyesfajta érdekképviselete még legfeljebb csírájában létezik.
Minőséget ad
A szakma tipikusan 21. századi ágában azonban minden probléma ellenére sokan látnak potenciált, ezért a viszonylag kis befektetést igénylő vállalkozásfajtába érzékelhetően mind többen próbálnak beszállni. A piacon pedig egyelőre van még hely!
Ezt erősíti meg Tóth Imre, az Élesztő söröző és az ahhoz köthető vállalkozások társtulajdonosa is. Az úgynevezett sörforradalomban is jelentős szerepet vállaló csapat Food Truck Udvar néven nyitott vendéglátóhelyet a közelmúltban, ahol többségükben viszonylag új food truckok parkolnak és nyújtanak trendi és változatos kínálatot vendégeiknek.
A food truckok a vendéglátás új, színes és nagy mozgásteret adó szegmensét képezik, de működtetőik még tanulják a területet – hangsúlyozza a szakember –, és próbálják megfogalmazni az egyébként igencsak különböző igényeiket. Most kezdik felismerni, milyen problémákkal kell megküzdeniük akár induláskor, akár működés közben. Mindezek ellenére óriási előny számukra a hagyományos éttermekkel szemben, hogy sikertelenség esetén kicsiny a beruházási veszteség. Amíg egy telepített vendéglátóhelyen csőd esetén az ingatlanba fektetett pénz jó része elveszik, addig, ha ma food truckos vállalkozását számolja fel valaki, járművét napok alatt eladhatja a rengeteg érdeklődő valamelyikének.
A járművek klasszikus feladatukat, a mozgó árusítást nem tudják ellátni – véli Tóth Imre, aki maga sem ismer az utcákon dolgozó food truckot –, a jogszabályi környezet inkább akadályozza, mint segíti működésüket, és már az engedélyezés folyamatát is csak kevesek tudják végigvinni. Ráadásul egy-egy helyi önkormányzat esetleges pozitív döntésének semmi precedensértéke nincs – más önkormányzatok azt nem veszik figyelembe.
Célszerű megoldásnak a gyűjtőpontok tűnnek, ahol közösen végzik tevékenységüket. Ilyen a Food Truck Udvar is, egyfajta food court, olyan hely, ahol a járműveknek nincs szükségük közterületi engedélyre, és megkapják a kellő éttermi háttérszolgáltatásokat, tehát a megkövetelt feltételek között dolgozhatnak.
A food truckok az újhullámos vendéglátást képviselik ételek és italok területén egyaránt – folytatja a fiatal vendéglátós –, a konyhaművészetben a magasabb minőséget nyújtják. Ennek oka az, hogy akik ebbe az üzletbe belekezdenek, azok tudatosan végzik munkájukat, erős identitástudattal rendelkeznek, és figyelnek a felhasznált alapanyagokra. Persze nyilvánvalóan nem a piaci, vásári bódékéhoz, hanem a közepes éttermekéhez hasonló áron kínálják ételeiket.
A gyűjtőpont ötlete annyira új, hogy eleinte keresnünk kellett a bérlőket: ma már ők jelentkeznek a helyért. Természetesen nincsenek szigorúan hozzánk kötve, ha más helyekre „kirándulnak”, azt két héttel korábban kell bejelenteniük. A Food Truck Udvarban egyelőre többségében to go-típusú értékesítés folyik – a környéken dolgozók közül is sokan járnak ide ebédelni –, de már telepítjük az asztalokat, és a tervek szerint felszolgálás is lesz.
Új utakat keres
A food truckokat általában sok helyre hívják, főként rendezvényekre, ahol a szervezők többnyire nem klasszikus, hanem különleges fogásokat kívánnak adni vendégeiknek. Számos meghívást kapnak esküvőkre, sportversenyekre, céges rendezvényekre, kulturális rendezvényekre, olyan helyekre, ahová bódékkal nem érdemes kitelepülni.
A hazai food truck boomra a nagy autógyárak is felfigyeltek. Jancsó Gyula, az Opel Magyarország B2B értékesítési igazgatója külföldi utazásai alatt döntött úgy, hogy az ételek készítésére és értékesítésére alkalmas járművet felveszi a cég kínálatába.
– Külföldön sokszor találkoztam fantasztikusnál fantasztikusabb food truckokkal, miközben itthon azt látom, hogy legtöbb helyen, kis túlzással, még preparált Barkasokból árusítják a hamburgert – mondta el a szakember. – Ebből jött az ötlet: Opel Movano kisteherautók acélvázára egyedi igények alapján gyártott elárusítófelépítményt helyezünk; a kivitelezés egy hazai vállalkozó munkája.
Felméréseink szerint van igény a modern megoldásokra, de a jármű ára felépítménnyel hozzávetőlegesen nettó 12 millió forint, amire meglehet, nehéz forrást teremteni, és ilyen célokra EU-s támogatásra sem lehet pályázni. Ennek megfelelően vevőinknek kidolgoztunk egy megoldást: operatív lízingkonstrukciónk lehetővé teszi azt, hogy egyhavi bérleti díj ellenében akár induló befizetés nélkül beruházhasson az érdeklődő. A járművet kiállításokon, dealerbemutatókon is népszerűsíteni fogjuk; célunk az első 3 évben félszáz autó értékesítése.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >