Magazin: Adatelemzéssel a hamisított termékek ellen
A kínai piacvezető online áruház, az Alibaba adatelemzéssel harcol a hamisított termékek ellen. A szövetség, melynek eddig 20 tagja van, a mesterséges intelligencia segítségével több milliárd forint értékű hamis terméket tárt fel. Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának adatai szerint Magyarország 217 milliárd forint bevételtől esik el a hamis termékek miatt.
A 2014 óta a tőzsdén is jegyzett kínai Alibaba Csoport január elején jelentette be, hogy egy 20 tagú csoporttal közösen és az IT eszközeit bevetve harcol a hamis márkajelzésű termékek ellen. Az Alibaba Big Data Anti-Counterfeiting Alliance tagja többek között a Dulux, Louis Vuitton, Swarovski, Trendy Group, DAZZLE, Shiseido, Bioderma, Amway, Mars, Pernod Ricard, Huawei, SUPOR, Joyoung, Sony, Samsung, Western Digital (Western Digital and SanDisk), Canon és Ford.
A szövetség adatalemzéssel, algoritmusok és folyamatosan fejlődő mesterséges intelligencia segítségével küzd a hamisítványok ellen. A szoftveres megoldás szüntelenül pásztázza, elemzi és értékeli az online piactérre felkerülő új termékeket, és jelzi, ha gyanús listázást talál.
180 ezer hamisító boltot
zárattak be
A tavalyi év áprilisa és júliusa között a kínai hatóságokkal közösen indított erőfeszítésben 332 embert letartóztattak és 207 millió dollár (59 milliárd forint) értékű hamis árut foglaltak le. Az új termékeket elemző algoritmus naponta 10 millió új meghirdetett terméket képes megvizsgálni. Egy év alatt 380 millió új terméket tiltottak le, ennek következtében 180 ezer kisboltot zárattak be.
A jogi eszközöktől sem riad vissza az on-
line kereskedő: tavaly például két shenzeni kereskedőt azért perelt be, mert hamis Swarowski-órákat tettek fel a Taobao oldalra. Az Alibaba által szolgáltatott információk alapján a hatóságok 28,7 millió dollár (8 milliárd forint) értékű hamis Swarowski-terméket foglaltak le.
Kevesebb az új munkahely
a hamisítványok miatt
Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) adatai szerint Magyarország évente 217 milliárd forintnyi bevételtől esik el közvetlenül az azonosított ágazatokban folyó hamisítás miatt. A hamis termékek által érintett ágazatok árbevételének 12,2 százalékát teszi ki ez az összeg. Becslések szerint emiatt 10 800 munkahellyel van kevesebb ezekben az ágazatokban. A hamisítás által legjobban érintett ágazat a gyógyszeripar, az elszenvedett kár kétszerese a ruházat és lábbelik hamisítása miatt kieső jövedelemnek. Magyarország egyébként a harmadik helyen áll az uniós országok között, ami a hamis termékeket illeti.
Az EUIPO több hónapon keresztül, 2015 márciusa és 2016 szeptembere között gyűjtötte az adatokat az EU összes tagországából a hamis áruforgalommal kapcsolatban. A vizsgált kilenc ágazatban az összes bevétel 7,4 százaléka esik ki a hamisított áruk miatt, vagyis 14 272 milliárd forint bevételtől esnek el. A tanulmány szerint minden évben további 10 455 milliárd forint kár keletkezik a hamisítás és a kalózkodás közvetett hatásai miatt: a gyártók kevesebb árut és szolgáltatást vásárolnak beszállítóiktól, vagyis a csalás hatása más területre is átgyűrűzik. A kilenc érintett ágazat a következő: kozmetikumok és testápoló szerek; ruházat, lábbelik és kiegészítők; sportcikkek; játékok; ékszerek és órák; kézitáskák; zenei felvételek; szeszes italok, bor és gyógyszerek.
A hamisítványok európai uniós szinten félmillió munkahelyet érintenek. Ezek közvetlenül azért szűnnek meg, vagy nem jönnek létre, mert hamis termékeket vásárolnak az emberek. Ha a hamisítás más ágazatokra gyakorolt közvetett hatását is vizsgálják, akkor további 290 ezer munkahely kiesésével lehet számolni. A vizsgálatsorozat a hamisítványok államháztartásra gyakorolt hatását is nyomon követte. A jövedelemadó, fogyasztási és jövedéki adók kiesése miatt további 4274 milliárd forinttól esnek el az EU-s kormányok. //
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >