Magazin: Világkereskedelmi toplista: dobogós online kereskedők
Az Euromonitor friss, nemzetközi összegzése szerint a kiskereskedelmi szektor 5,5 százalékos növekedést tudhat magáénak 2013-ban, amely 13,9 trillió amerikai dollárt jelent. A vezető csatorna értékben az online kereskedelem, a szupermarketek és a független élelmiszerboltok, míg a kiskereskedelem legsikeresebb szereplőinek idén a Wal-Mart, az Amazon és az Alibaba (T-Mall) bizonyultak.
Az elmúlt üzleti év piacnövekedése természetesen elsősorban Kínának köszönhető: a hatalmas ország tavalyi évben 175 milliárd dollárral növekvő kiskereskedelmi értéke mellett eltörpül minden egyéb piac. Ez 13,30 százalékos növekedést jelent 2012 és 2013 októbere között: nem csoda, hogy egyre több kiskereskedelmi szereplő dönt a kínai piac meghódítása mellett.
Az Amerikai Egyesült Államok a maga 77 milliárd dolláros, 3 százalékos növekedésével a fejlett országok aranyérmese, míg India a 49 milliárd dolláros, ám 13 százalékos növekedésével a harmadik helyen áll. Oroszország az összeg tekintetében India mellett áll, ám itt csak 10 százalékos növekedésről beszélhetünk.
Brazília 26 milliárddal és 8 százalékos növekedéssel a háttérbe szorult, mellette áll Mexikó (33 milliárd, 7,5 százalék). Kanada, Németország, az Egyesült Királyság, Franciaország és Japán mind 25 milliárd dolláros – és 5 százalékos – növekedés alatt marad, míg mögöttük, a 10 milliárdos tartomány közelében áll Dél-Korea és Ausztrália, melyek 4 és 2 százalékos növekedést értek el az elmúlt egy évben.
A lista nagy vesztesei Spanyolország és Olaszország, ahol 2 és 5 százalékkal csökkent a piac érték tekintetében az elmúlt üzleti évben.
A legdinamikusabban fejlődő csatornák
Ahogyan az sejthető, az online kereskedelem áll a lista élén, amit bizonyít a tény, hogy az Amazon és az Alibaba elképesztő ütemű növekedést tudhat magáénak (lásd lentebb). A hordozható eszközök feltartózhatatlan terjedésével a mobilinternetes eladások száma világszerte 12,3 százalékkal nőtt, mely elsősorban mobiltelefonon és tableten keresztül történő értékesítést jelent. Nem csoda, hogy a legnépszerűbb termékkategória az internetfelszerelés, azon belül is a mobilinternet-modem és a wifi router.
Hagyományos retail-fronton érdekességnek számít, hogy a dobogós helyezettek közül a szupermarketek a lista második, míg a független kisboltok a lista harmadik helyén állnak, a hipermarketek azonban csupán a lista hatodik helyén kaptak helyet, mögöttük szorosan az elektronikus eszközök, a kertészboltok, majd az ékszerek állnak. A lista tizedik helyén kaptak helyet a gyógyszertárak, míg a dohány- és italboltok épp csak kicsúsztak a top 10-ből.
A kiskereskedelem legsikeresebb szereplői
Az abszolút listavezető Wal-Mart forgalomnövekedésre számít a következő üzleti évben, mivel terveik szerint a szupermarketek mellett számos kisebb üzletet építenek az Egyesült Államokban, ötven alacsony forgalmú boltjuk redőnyét pedig lehúzzák Brazíliában és Kínában. Összesen 235-265 üzlet nyitását tervezik, amelyből – egyedülálló módon – 120-150 kisbolt lesz, hiszen jelenleg ez az egyik vezető csatorna a szektorban. A világ legnagyobb kiskereskedelmi vállalata abban bízik, hogy 466,11 milliárd dolláros forgalmát 475-480 milliárd körülire emelheti a februárban kezdődő új üzleti évükben, ami 1,9-3 százalékos növekedést jelent. Az arkansasi bázisú óriáscég bízik abban, hogy a csökkenő munkanélküliség és az új marketingtervek a fentebb említett átszervezések mellett hozzájárulnak ahhoz, hogy céljaikat elérjék, ugyanakkor komoly kihívást jelent az amerikai fogyasztókra nehezedő gáz- és élelmiszerár-növekedés.
Noha az online platform egyelőre még a teljes amerikai kiskereskedelmi forgalom 8 százalékát teszi ki csupán, az Amazon.com (AMZN) a legdinamikusabban növekvő cégek közé tartozik. Fő sztártermékük, a Kindle viszi a prímet, de a cég komoly előrelépést remél a következő üzleti évben a hagyományos üzletek webáruházas jelenlétének szélesítésétől is. Az elkövetkezendő öt évben összességében legalább 9 százalékos növekedésre számítanak, figyelmüket pedig a meglévő, virágzó piacok mellett főként az ázsiai–csendes-óceáni térségre fordítják: itt már 2012-ben is 33 százalék növekedést értek el, ami 332 milliárd dolláros forgalmat jelentett.
Az e-commerce kínai központú üdvöskéje, az Alibaba Group (T-Mall) áll a lista harmadik helyén, ami nem is csoda, hiszen az ország csomagjainak 60 százaléka tőlük jut el a címzettekhez. Jól mutatja, milyen dinamikusan fejlődő iparág az online kereskedelem, hiszen az Alibaba egyik negyedévről a másikra is hatalmas növekedést tudhat magáénak, az előző üzleti év és a mostani között pedig 61 százalékos különbség feszül.
A toplista Magyarországon is jelen lévő szereplői
A legnagyobb abszolút növekedést elérő 25-ös toplistán öt olyan kiskereskedelmi cég található, amely Magyarországon is jelen van: az Auchan az ötödik, az Aldi a kilencedik, a Lidl a tizenkettedik helyen lép be, míg a Tesco a huszonegyedik, a Metro pedig a huszonnegyedik helyre szorul.
Az Auchan franciaországi bázisú nemzetközi kiskereskedelmi csoport és multinacionális vállalat jelenleg 287 ezer munkavállalót foglalkoztat és 1511 áruházat üzemeltet a világ tizenkét országában. Óriási a növekedés, mely árbevétel tekintetében a céget az elmúlt években jellemezte: 2010-ben 71,3 milliárd amerikai dollár, 2011-ben már 75,6 milliárd, 2012-ben pedig 81 milliárd folyt be a tizenkét országból. Csatornák tekintetében 56,6 százalékban a hipermarket, 15 százalékban a szupermarket a fő üzlettípus.
Érdekesség, hogy a befektetések 56,2 százaléka az ázsiai és a kelet-közép-európai régióra irányult az elmúlt üzleti évben, amire jó példa a magyarországi Cora üzletek felvásárlása, mellyel az Auchan 19-re növelte hazai egységeinek számát 2012-ben. A cég abban bízik, hogy a jövőben tovább növeli bevételeit intenzív jelenléttel az egyre növekvő ázsiai és a kelet-közép-európai piacon.
A németországi székhelyű Aldi-csoport világszerte több mint 7600 üzletet üzemeltet tizenhét országban, ám még mindig Németország tudhatja magáénak az eladások kétharmadát (több mint 4300 üzlete van itt a csoportnak). Az árbevételük az elmúlt években folyamatosan növekedett, 2011 és 2012 között például 7,4 százalékos emelkedést tudhattak magukénak. A Magyarországon jelenleg 91 üzlettel jelen lévő cég Nagy-Britanniában is egyre sikeresebb: 2012-ben és 2013-ban is elnyerték a Which? nívós Az Év Szupermarkete Díját.
Az Aldi legnagyobb versenytársa a szintén német központú Lidl, jelenleg Európa huszonöt országában van jelen, ám – versenytársától eltérően – árbevétele kétharmadát a nemzetközi piacról szerzi be. Terjeszkedésük iránya a jövőben az Egyesült Államok, mivel Európában az elmúlt évek növekedése megtorpanni látszik. A tervek szerint 2015-ben az első száz Lidl üzletet a sűrűn lakott keleti parton nyitják meg egy 673 milliárd dolláros beruházás keretében. A kelet-európai térségben Szerbia, Bosznia-Hercegovina és Montenegró áll a következő évek fókuszában.
A brit óriás, a huszonegyedik helyen szereplő Tesco világszerte 5381 üzletet üzemeltet tizenöt országban, ám ezzel együtt sem sikerült jelentős növekedést elérnie az elmúlt üzleti évben, mindössze 0,10 százalékos növekedésről beszélhetünk. Árbevétele idén 104,3 milliárd amerikai dollár körül alakult, mely csupán 0,44 százalékos növekedés az előző évi eredményhez képest. A Financial Times előrejelzése szerint 2014-ben és 2015-ben is hasonló eredményekkel zárhat az óriáscég, míg az elmúlt öt évben az átlagos növekedési ütem 5,85 százalékos volt.
Az árbevétel tekintetében ötödik legnagyobb kiskereskedelmi csoport a németországi bázisú Metro, amely 25 európai, 5 ázsiai és egy afrikai országban van jelen, s az elmúlt üzleti évben 0,9 százalékos növekedést tudhat magáénak (az utolsó harmadban már 1,8 százalékról adott hírt a cég). A figyelem idén elsősorban Romániára és Franciaországra irányult, a csekély növekedés pedig az online kereskedelemnek, a franchise-tevékenységnek és a saját márkás termékeknek köszönhető. A Metro alapvetően elégedett az eredménnyel, mely várakozásaiknak megfelelő volt, és bíznak abban, hogy az utolsó negyedév növekedése lesz jellemző az elkövetkezendő üzleti évben.
Barok Eszter
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >