Magazin: Újvilági mintára

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 09. 15. 12:19

Még csak ismerkednek a hazai borkedvelők a Borház nevével – nem is csoda, hiszen mindössze három éve annak, hogy a Badacsonyi Pincegazdaság utódjaként működő borházban más minőségű és intenzitású munkába kezdtek fiatal szakemberek. A változások legfőbb szakmai felelőse ­Gelencsér Gergő főborász – vele beszélgettünk.

Canter_Reduktiv_Jobb o_opt
– A Canter kategóriájában minden bizonnyal egyedülálló Magyarországon!

Gelencsér Gergő: – A borászatunk valójában európai viszonylatban is a legmodernebbek közé tartozik, de a világ legkülönbözőbb részeiről érkező szakértő vendégeink némelyike szerint legfeljebb Ausztráliában látni hasonló felszereltségű üzemeket, ott is csak a legnagyobb termelők pincéiben.

Jogelődünk, a valamikor közismert Badacsonyi Pincegazdaság magán viselte a nagyüzemi gazdálkodás bélyegeit, így aztán termékei fokozatosan piacképtelenné váltak. A gazdaság az Észak-Balaton öt borvidékén rendelkezett szőlővel és több pincészettel. Ennek a rendszernek az átalakítását kezdhettük el három évvel ezelőtt.

Ma a Canter Borház 112 hektár (60 Somló, 24 Tihany, 28 Dörgicse) saját kezelésű szőlővel gazdálkodik.

– Milyen elvek alapján kezdték meg a munkát?

G.G.: – A változások középpontjában a minőség állt, de azért a legkézzelfoghatóbb „eredményünk” a zánkai borház kiépítése volt. Megépült ez a páratlan üzem: amikor a külső elemeit tervezték, nem a különleges látványelemek felvonultatása volt a lényeg, hanem egy tiszta technológiájú, átlátható pince kialakítása.

Nagy lelkesedéssel láttunk a borászat portfóliójának átalakításához. Elsődleges feladatnak a vezetőváltásig meglévő mennyiségi szemlélet kiirtását éreztük, volt is mit tennünk! A meglévő 45-féle termék nemcsak minőségileg nem felelt meg a mai elvárásoknak, de az elavult megjelenésük és az ésszerűtlen árpozicionálásuk is akadályozta az értékesítő munkát.

– Mi volt a portfólió-átalakítás lényege?

G.G.: – Először megszüntettük a régi fajták közel 70 százalékát, ezután kezdődött a megmaradtak átformálása, és az új borcsaládok kialakítása.

Még a saját ötleteinket sem kezeltük finomkodva: csak a legéletképesebbeket fejlesztettük tovább. Ma három új termékcsalád van a választékban, és folyamatos a klasszikusok kiszerelésének „ráncfelvarrása”. Jelenleg 18 fajtából és a három hordószelekciós borból áll a kínálat.

A Canter zászlóshajója a Dandelion család, ennek a tagjai a könnyedséget, üdeséget képviselik, illatos, könnyű szőlőfajtákból készülnek, és a Balaton reprezentatív borfajtáit testesítik meg. Díjnyertes címkéje nagyon 21. századi, bármelyik újvilági borászat büszke lehetne rá.

A közelmúltban alakult ki a magasabban pozicionált, öttagú Magnus borcsaládunk végleges formája (lásd keretes anyagunk – a szerk.), a Kővirág márka pedig a hordószelekciós borokat fogja össze.

– Összesen mekkora mennyiségről beszélünk?

G.G.: – 2013-ban 750 ezer palack bort palackoztunk – ennek kétharmada az alapboraink, azaz a volumentermékek közül került ki. Idén szeretnénk elérni az egymilliós eredményt. Jó ár-érték arányú termékekről van szó: az automatizáltság, a kevés emberi munka lehetővé teszi nemcsak azt, hogy mindig ugyanabban a jó minőségben készítsük borainkat, de azt is, hogy piacképes áron értékesítsük őket.

– Mi biztosítja a minőséget az Önök pincéjében?

G.G.: – A borkészítés folyamatának minden szakasza teljesen automatizált – itt minden beállítás, minden ellenőrzés a minőség igényéről szól. A folyosórendszerben a korrózióálló acéltartályokban a környék legszebb szőlőiből készülő borok érlelődnek. És amit még nagyon fontosnak tartunk: a palackok töltésének idejét nem a kereskedelem mindenkori megrendeléseihez, hanem a bor érésének csúcsához alkalmazkodva határozzuk meg, így a bortároló kalodákban 120-150 ezer palack ital várja szinte folyamatosan vevőjét.

Nem lennék elhivatott borász, ha nem említeném az emberi tényezőt is: jó szakemberekkel dolgozunk, és magam is a családi szemléletet hozva magammal irányítom a nagyüzem tevékenységét. Szeretem ezt a munkát, és szerencsésnek érzem magam: nem minden borász-élelmiszermérnöknek adatik meg, hogy ennyiféle kategóriájú bort készítsen, alapanyagok ilyen választékából döntsön, miből milyen ital készül.

– Mit tesznek a termékeik ismertségének növeléséért?

G.G.: – Tudatos marketingmunkát folytatunk, bár eddig mindezt – célzatosan – kevéssé kommunikáltuk. Mára letisztult a termékportfóliónk, ezzel párhuzamosan folyt – a visszajelzések alapján is mondhatom – a profi kiszerelés kialakítása, és közben kiépítettük a megfelelő kapcsolatrendszert a kiskereskedelemmel is. Túlléphetünk hát a kommunikációnak az újságokban való bemutatkozás szakaszán.

Bár igazi kóstolóterülettel nem rendelkezünk, a vendégeink, az érkező csoportok a pincelátogatások során mélyen beleláthatnak a munkánkba. Terveink között szerepel, hogy 2015-re kialakítunk egy vinotékát is a pince mellett, annál is inkább, mert sokat ígérő a mellettünk elhaladó balatoni bicikliút forgalma is. I. ­T.

Kapcsolódó cikkeink