Magazin: Trendek, miértek, válaszok – 5. rész
Egy szénsavas üdítőital-márka – nevezzük „A”-nak – piaci részesedése elkezdett csökkenni régiónk egyik országában. A versenytársak egyre többet adtak el a kategórián belül. Ebből a fellendülésből azonban „A” márka kimaradt. A gyártó cég vezetői számára felmerült a kérdés: ezen a helyzeten hogyan lehet változtatni? Miért választ sok fogyasztó inkább más márkákat? Miért marad el a várakozásoktól „A” márka kedveltsége a fogyasztók körében?
Bőven megtérül a fókuszcsoportok költsége
Országuk Nielsen vállalatához fordultak, hogy kérdéseikre megtalálják a válaszokat. A forgalom számaiból látható, hogy melyik terméket, mekkora mennyiségben, mikor, hol, milyen áron vásárolják.
A miért kérdésre azonban a válaszokat
a kvalitatív kutatás adhatja meg. Képes feltárni azokat az összetett folyamatokat, amelyek egy márkatermék forgalmát befolyásolják. Sőt, tapasztalataink szerint sokáig rejtve maradt tények is megismerhetővé válnak
a fogyasztási szokásokkal és vásárlási döntésekkel kapcsolatban.
Kollégáim fókuszcsoportos megkérdezéseket javasoltak a szénsavas üdítőital gyártójának. Mint általában, az egyes csoportok résztvevői motiváltan, aktívan vettek részt a beszélgetésekben. Fókuszcsoportoknál is érvényesültek a kiscsoportok alakulásának és működésének szabályai: a csoport kezdetben formálódott, előtérbe kerültek a társas-érzelmi kapcsolatok. Aztán kialakult a biztonságos légkör, és a csoport tagjai a feladatra fókuszáltak.
Ilyenkor, ha valaki mond valamit, akkor az további gondolatokat hív elő a többiekben, és értékes összkép formálódik a fogyasztói véleményekről.
A megbízó pedig akár 1 millió forintnak megfelelő áron terméke fogyasztóiról olyan ismeretekhez jut, amelyek birtokában jó döntései pénzben kifejezve akár 100 milliókat érhetnek.
Egy termék valós
és képzelt tulajdonságai
A vizsgálandó üdítőitalnál a fogyasztók többségének véleménye alapján három fő kifogás fogalmazódott meg: 1. Nem eléggé édes, és inkább kellemetlenül kesernyés, fanyar az íze. 2. Éreznek valamilyen mellékízt, amely sokakat zavar. 3. Érzik az ízét
a tartósítószernek is, amit elvből nem szívesen fogyasztanak.
Ilyenkor a megrendelőben rögtön felmerül, hogy a vélemények egy része valós, másik része viszont a termék képzelt tulajdonságait fejezheti ki. A két csoportot legjobb különválasztani. Az édes, kesernyés vagy fanyar leginkább ízlés dolga. A mellékíznél már felmerül, hogy sokan csak képzelik, amit éreznek. Például aromára gyanakodnak, a magas gyümölcstartalom ellenére. Hasonló a helyzet a tartósítószer érzeténél is. Honnan ismeri, hogyan tudja azonosítani a tartósítószer ízét egy átlagos fogyasztó? Valószínűleg csak feltételezi. „A” márkával kapcsolatosan azonban téved, mert a termék nem tartalmaz tartósítószert.
Kommunikáció és csomagolás
Az üdítőital képzelt tulajdonságai felvetik, hogy valószínűleg nem csak maga az íz a keresleti oldal fő problémája. Előtérbe került
a márka kommunikációja és annak egyik fontos eszköze, a csomagolás.
A fókuszcsoportos beszélgetések tükrében megállapították például: az adott márka csomagolásáról hiányzik a fogyasztók számára lényeges információ, hogy a termék nem tartalmaz tartósítószert. Ezt a hiányosságot
a gyártónak feltétlenül célszerű megszüntetnie. Azért is, mert a jó piaci helyzetben lévő versenytárs ezt az információt közli
a palack címkéjén.
A fogyasztók mellékízzel kapcsolatos érzetét pedig kedvezően befolyásolná, ha a csomagoláson jobban szembetűnő, nagyobb betűkkel szerepelne, és felhívná magára a figyelmet
a viszonylag magas gyümölcstartalom.
Ezenkívül sokféle fontos információ birtokába jutottak a „A” márkát gyártó vállalat vezetői. Új ismereteik alapján ügy döntöttek, hogy felülvizsgálják vizsgált márkájuk ízét egy kvantitatív kutatás keretében is. Hiszen amikor a fogyasztók elutasították a terméket, erős indokként hangzott el a fogyasztók ízzel kapcsolatos tapasztalata.
Felmerült az italgyártó cég döntéshozóiban, hogy „A” márkájuk jobb piaci teljesítménye érdekében érdemes volna befektetniük a marketingbe. További kutatást igényel, hogy mire, mennyit, milyen módon érdemes költeni. A ráfordítások várható megtérülését a Nielsen modellezéssel és elemzéssel jelzi előre.
Boczán Eszter
kvalitatív kutatásvezető
Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megtartotta közgyűlését az Országos Kereskedelmi Szövetség
Az Országos Kereskedelmi Szövetség éves közgyűlésén megerősítette egyes régi, illetve…
Tovább olvasom >Továbbra is a határon: májusban is lassult a feldolgozóipari növekedés
A Beszerzési Menedzser Index (BMI) 2025 májusában épphogy a bővülési…
Tovább olvasom >Tízmilliárdos kerettel indul újra a Magyar Falu Program – július 2-tól pályázhatnak az ötezer fő alatti települések
Tízmilliárd forintos keretösszeggel indul újra a Magyar Falu Program legújabb…
Tovább olvasom >