Magazin: Trade marketing a digitális világban

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 01. 19. 07:22

A fizikai és a virtuális valóság összeolvadása egyre jellemzőbb trendnek számít már a vásárlási folyamatokban is. Az elektronikus lehetőségek a hagyományos megoldásokat és marketingkommunikációs eszközöket is izgalmassá, látványossá tehetik. A hazai piac is egyre inkább nyitni kezd az újdonságok, a közvetlenebb és dinamikusabb vásárlói elérés irányába – tapasztalhatták a legutóbbi Trade Marketing Klub résztvevői.

 Hermann Zsuzsanna alapítótag Trade Marketing Klub


Hermann Zsuzsanna
alapítótag
Trade Marketing Klub

Mik a mobil applikációk használatának sikertényező és buktatói? Erre a kérdésre keresték a választ a meghívott szakértők segítségével a Trade Marketing Klub november 5-én tartott, idei utolsó ülésének résztvevői.

A jó mobilapp titkai

Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztőjének köszöntője után Balogh Judit, a PharmaPromo cégvezetője és Hajdu Tamás, az Amarone ügyvezető egy rendhagyó páros előadás keretein belül mutatták be, miért érdemes mobilalkalmazásokat használni a hagyományos kampányelemek kiegészítéseként, és hogyan is kezdjünk hozzá.

Mielőtt belevágnánk a mobilalkalmazás fejlesztésébe, fontos tisztában lenni néhány mérőszámmal. Ma Magyarországon az okostelefonok használata a teljes lakosságra vetítve 39%, míg ez a szám az internethasználók között 67%. A megoszlás a platformok között pedig az alábbiak szerint alakul: az android eszközök aránya 73%, az iOS 16%, ezt követi a Windows phone kb. 7%-kal. A felmérések szerint egy átlagos iOS felhasználó telefonján, több mint 100, egy android felhasználó telefonján kb. 70 alkalmazás található. A telefonunkat 150-200 alkalommal nézzük meg és átlagosan 90 percet használjuk naponta. Böngészünk rajta, kereséseket indítunk, információt szerzünk a segítségével.

Manapság gyakran hallhatjuk, hogy mindenre kell egy alkalmazás – ez egy divathullám, de fontos megvizsgálni, hogy kik jelentik a célcsoportunkat, mekkora a populációjuk, milyen arányban rendelkeznek okostelefonokkal, fogják-e használni azt az alkalmazást, amit mi kínálunk számukra.

Minden sikeres applikáció fejlesztésének alapkritériuma, hogy pontos, precíz tervezési folyamat előzze meg a megvalósítást, mely során számos szakmai és pénzügyi szempontnak kell megfelelni. Meg kell határoznunk előre, hogy funkciót vagy tartalmat szeretnénk biztosítani a felhasználóinknak. Az első esetben weboldal készítésben, míg a másodikban mobilalkalmazásban érdemes gondolkozni. Kiemelt szerepe van a versenytárselemzésnek, vizsgáljuk meg, mit kínál a konkurencia, különböztessük meg magunkat tőlük és tanuljunk a hibáikból. A beruházási költségek mellett számolnunk kell azzal a tényezővel, hogy egy közepesen bonyolult alkalmazás elkészítésének ideje átlagosan 3-4 hónapot vesz igénybe.

Ha a mobilalkalmazás fejlesztése mellett döntünk, akkor a következő fontos lépést a workflow elkészítése jelenti, melyben modellezzük, hogy a felhasználóink hogyan használnák az eszközünket. A megrendelők prototípusokon keresztül tesztelhetik az alkalmazásukat, így folyamatosan ellenőrizhetik a fejlesztési fázisokat. Cél, hogy ne bonyolítsuk túl, legyen egyedi, könnyen értelmezhető felhasználói élményeket nyújtson és megbízhatóan működjön. Ha elkészült és feltöltöttük az alkalmazást, akkor applikációnkat folyamatosan figyelni kell: frissíteni a funkciókat, hogy a felhasználóink aktívak maradjanak.
Az egyik legfontosabb funkció a mérhetőség, folyamatosan szükséges monitorozni a felhasználói viselkedést, a statisztikákat.

Ha mindezen szempontoknak sikerül megfelelnünk, akkor az elkészült mobil alkalmazásunk nagy eséllyel bekerül azon átlagosan 60-80 alkalmazás körébe, amit a felhasználók ténylegesen használnak a mindennapi életükben.

Tényleges interakciók

Geyer Attila, a Preston képviseletében, előadásában arra a kérdésre kereste a válaszokat, hogy miért érdemes fejlesztenünk és használnunk applikációkat.

Az egyik válasz az információátadás gyorsasága, hiszen az emberek kezében szinte mindig ott van a telefonjuk, így sokkal könnyebben érik el az applikációt, mint egy weboldalon található kampányt. Egy kampányba jól integrált alkalmazással, sokkal hatékonyabban lehet interakciót elérni.

A másik válasz többek között természetesen a pénz. Mára a piac túlnőtt azon, hogy smsben beküldjünk egy kódot, és ez jelentse a mobil kampányunkat. Ezekkel az új digitális eszközökkel ténylegesen rávehetjük a játékosokat olyan interakciókra, mellyel szorosabban kötődnek a márkához vagy az adott promócióhoz. Ezzel lehetőséget biztosítunk számukra, hogy részt vegyenek, versenyezzenek, megosszák az élményeiket.

A mobil applikációk készítésének nagyon sok funkciója lehet, legyen szó akár arculatformálásról, ügyfélkezelésről, értékesítésről, pénzgenerálásról, szórakoztató játékokról vagy addiktív lojalitásról, melynek kiváló példáját jelentik az óriási sikerrel bevezetett digitális kaparós sorsjegyek. Fontos kérdés, hogy milyen teljesítményt várok el: a fejlesztendő eszköz csak pár ezer vagy esetleg több millió embert szolgáljon ki? Milyen jövőképet képzelünk el? Szeretnénk, ha 5 év múlva is működne vagy csak egy pár napos rendezvényre fejlesztünk alkalmazást? Ha jól választjuk meg a funkciókat, tisztában vagyunk vele, hogy pontosan ki jelenti a célcsoportunkat, és ha a mobilalkalmazásunkkal valós igényeket elégítünk ki, akkor meg fog térülni a befektetett energia.

Személyesség minden mögött

Ma már az élet elképzelhetetlen internet nélkül. Huber Kornél az Open Media részéről prezentációjában arról beszélt, hogy a jelen trade marketingjében kulcsszerep jut az új digitális eszközök megismerésének. Kiemelte a nyitottság szerepét a digitális innovátorok felé, és a naprakész, elvárásokhoz történő alkalmazkodás fontosságát. Nélkülözhetetlennek tartja a szakmai kíváncsiságot a villámgyorsan fejlődő digitális piacon folyamatosan felbukkanó újdonságok iránt. Kiemelkedő szerepe van az ügyfél, az ügynökség és a fejlesztő cég együttműködésének a sikeres megvalósulás érdekében.

Felhívta a figyelmet a Youtube csatornák felértékelődésére, ahol a fiatal generáció véleményvezéreinek megjelenésein keresztül óriási elérésekre lehet szert tenni költséghatékony módon, illetve a Facebook mellett és Instagram egyre növekvő jelentőségére a közösségi médiában.

Heimberger Zsolt, a Reon digital ügyvezetője, folytatva a gondolatsort, példákon keresztül mutatta be, hogy mivel érdemes egy mobil alkalmazást felruházni, amivel mindenképpen számolnunk kell ahhoz, hogy gyorsan, hatékonyan a legtöbb vásárlót érjünk el. Ezt teszi lehetővé a QR-kódok alkalmazása, melyet akár adatbázis építésre is használhatunk. A fogyasztók szeretik az egyedi, személyre szabható megoldásokat, ezt a célt szolgálják például az egyénileg komponálható mobil csengőhangok, tokok stb. De mindenekelőtt törekednünk kell az egyszerűségre és az egyértelmű üzenetek célba juttatására.

Az előadássorozatot Dr. Bölcskei Krisztián adatvédelmi szakértő zárta a Kustos ügyvédi iroda képviseletében, aki az applikációk és az adatvédelem jogi összefüggéseiről, a fejlesztések során felmerülő szerződésekről, a szerzői jogokról tartott átfogó tájékoztatást. Előadásában részletesen megfogalmazta, hogy egy applikáció fejlesztése kapcsán mit jelent pontosan az adatvédelem, kit véd valójában, ki számít adatkezelőnek, és a törvényi szabályozások szerint milyen kötelezettségeknek kell eleget tenni. Egy orvosi alkalmazás és egy GPS navigáció példáján keresztül mutatta be, hogy milyen adatokat kell egy alkalmazás letöltéséhez vagy használatához megadni, és mi történik a későbbiekben a megadott információkkal. Kiemelte, hogy a mobileszközfejlesztéseket kötelező bejelenteni a Nemzeti Adatvédelmi és Infromációszabadság Hatóság (NAIH) felé, és az adatvédelmi szabályzatnak az applikáción keresztül is elérhetőnek kell lennie.

A délután a hagyományoknak megfelelően az idei POPAI Awards hazai győzteseinek kihirdetésével és a díjak átadásával zárult. (ld. következő cikkünk a 121. oldalon)

Kapcsolódó cikkeink