Magazin: Tovább keresi a régiók „kiscsillagait” a Tesco
Létezik egy berögzült kép a vérszívó beszerzőről és a kizsákmányolt beszállítóról. A Tesco beszállítói fórumai, amelyek közül a június 2-án rendezett visegrádi immár a negyedik volt, ennek ékes cáfolatai. Egyre több kereskedelmi lánc ismeri fel, hogy nemcsak globális léptékben érdemes gondolkodni: a helyi ízeknek, termelőknek piaci potenciálja van. És, bár törődést igényelnek, meghálálják a rájuk fordított energiát.
Visegrádon vagyunk, egy hotelben, ahová ezúttal Fejér, Komárom-Esztergom és Pest megyei kis- és középvállalkozásokat, termelőket várt a Tesco. Többek között arról egyeztet velük, milyen gyártási kapacitással bírnak, milyen jellegű és minőségű termékeket mekkora mennyiségben tudnának szállítani a Tesco áruházaiba.
Egy tésztás szerencsét próbál
Józsa Béla egy tésztákkal teli kartondoboz és egy molinó társaságában várja, hogy sorra kerüljön az ötös számú asztalnál. Az asztalok egyik oldalán a termékcsoportokért felelős beszerzők ülnek, a másik felén egymást váltják a környékről érkezett élelmiszer-ipari cégek képviselői.
Összeismerkedünk, és Józsa úr elárulja: lassan negyedszázada foglalkozik tésztagyártással. A Józsa Kft. Gödöllőn működik, bevétele 100 és 200 millió forint között mozog, évtől függően. Most épp nehéz idők járnak, mondja. A lisztár az egekben, a kereskedők nem hajlandók elfogadni egy ekkora cégtől, hogy muszáj árat emelnie. Nemrég vásárolt új gépeket, most 30 százalékos a kapacitáskihasználtsága.
Úgy érzi, van esélye bejutni a Tescóba. Idáig legfontosabb partnere a Coop volt, ezért a régió legtöbb településén már jól ismert a Józsa Tészta jellegzetes, piros csomagolása. Ez is egy ütőkártya a kezében. Ezenkívül nagy reményeket fűz különleges levesbetétjeihez, amelyek egyedülállóak az országban. Józsa úr hosszabb távon optimista: úgy látja, hogy a szósz- és öntetválaszték sokat fejlődött az elmúlt években Magyarországon, tésztában viszont megrekedtünk 5-6 alapterméknél. Így arra számít, hogy a tésztaválaszték előbb-utóbb „hozzászínesedik” a szószokéhoz.
Cél a 30 milliárd
forint
Még szívesen beszélgetnék vele tovább, de indulnia kell az asztalához, ahol az illetékes beszerző már kíváncsian várja a gödöllői tésztagyárost. Én pedig leülök beszélgetni David B. Wooddal, a TESCO Global Áruházak Zrt. kereskedelmi igazgatójával.
Elmondja, hogy regionális fórumot első alkalommal 2009 novemberében szerveztek. Az előző három fórum eredményeként már csaknem 60 beszállító közel 250 termékét listázta be az áruházlánc.
A fórumokat meghirdetik a régióban, bárki jelentkezhet, nincs előszűrés. Erre a napra 61 beszállító jelezte részvételét. A beszélgetés során a beszerzők eldöntik, örülnének-e a vásárlóik, ha az adott termékvonallal bővülne a választék. Döntéseik megalapozottságát mutatja, hogy az előző rendezvények következményeképpen belistázott termékek mindegyike máig kapható a Tescóban, említi meg büszkén David B. Wood.
Körülbelül minden harmadik ilyen beszélgetésből lesz üzlet. Hogy hány áruházra szól a szerződés, az persze elsősorban a beszállító nagyságától, kapacitásától függ. Akár egy áruházba való belistázás is szóba jöhet, ha egy kis tételben gyártott, de minőségi termékkel jelentkezik egy cég. A legtöbb helyi újdonság a bor, péksütemény, húskészítmény és savanyúság kategóriáiban jelenik meg a polcokon. Jelenleg éves szinten ezek a termékek mintegy 3 milliárd forint forgalmat hoznak a Tescónak. Célkitűzésük, hogy ezt 30 milliárd forintra növeljék.
Az igazgató konkrét sikertörténeteket is megemlít. Az első fórumukra jelentkezett például az Alpok-Aqua Kft., amelyek ásványvizei mára az egész országban ismertek. Egy másik jó példa a Dereszla Kft. Dorombor borcsaládja – kis tételben kezdték, és ma már az eredeti mennyiség többszörösét értékesítik.
A sikereikhez hozzájárul, hogy a lánc a belistázás után sem engedi el ezeknek a vállalkozásoknak a kezét. A technológiától az üzletpolitikáig sokrétű tanácsadással amolyan patrónusi szerepet vállal magára, hogy a vállalkozás minél sikeresebb legyen. Ez ugyanis közös érdek, nyomatékosítja zárásul David B. Wood.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >