Magazin: Tésztaság: fél egészség
Az egészségtudatosság a legígéretesebb szempont, amellyel a fogyasztók figyelmét a tésztára lehet irányítani, ezért azonban még „meg kell dolgozni”, rajzolódik ki tésztapiaci körképünkből. Az ingadozó alapanyagárak, az erős árverseny, a fogyasztási tradíciók – csupa nehezítő tényező, mégis az idő a tésztának dolgozik.
Szeretik a magyarok a tésztát, ezt tükrözi előkelő, hetedik helyünk is az európai ranglistán. Habár a termék egészséges, a modern fogyasztási szokásokhoz jól illeszkedő, változatosan felhasználható élelmiszer, inkább csak bizonyos szegmenseiben beszélhetünk markáns és folyamatos bővülésről.
– A kategória meghatározója továbbra is a tojásos tészta (ez adja a piacnak mintegy 70%-át), azonban a durumtészták növekedése jelentősen meghaladja a piac bővülését – jelzi Káhn Norbert, a Gyermelyi Zrt. kereskedelmi igazgatója. – Ez cégünknél is tapasztalható, a Vita Pasta durumtésztáink évek óta két számjegyű növekedést produkálnak, amiben a saját, kiváló minőségű alapanyagnak is fontos szerepe van.
A piac prémium kategóriáját jelentő, friss tojással készült tojásos tésztáknál érzékelhető a kereslet élénkülése, az alacsonyabb tojástartalmú és tojás nélküli kategóriákban, illetve a kereskedelmi márkáknál stagnálás érezhető, teszi hozzá a szakember.
Nehéz előre kalkulálni
A hazai tésztapiacot befolyásoló tényezők közül kiemelkedik az alapanyagárak évközi ingadozása.
– Sajnos, ezeket az előre nem kalkulálható változásokat nehezen vagy csak későn sikerül érvényesíteni az átadói és polci árak tekintetében, így a tésztagyártók eredményessége kiszámíthatatlanná válik, hiszen a termékek profittartalma hamar elfogyhat – állapítja meg Molnár Gábor, a Soós Tészta Kft. kereskedelmi igazgatója. – A kiskereskedelmi hálózatok részéről a tészta stratégiai termékkörnek minősül, ennek megfelelően az árváltozásokra rettentő érzékenyek.
Míg tojástartalom tekintetében nem sok változást tapasztalnak eladásaikban, formátum szempontjából csusza, cérnametélt és széles metélt termékeik iránt a kereslet régóta tartó, tartós emelkedését konstatálják. A csatornák közül a diszkonthálózatok térhódítása a tészták között is tetten érhető.
Az árverseny már évek óta erőteljesen rányomja bélyegét a kategóriára, a promóciós értékesítés aránya kiemelkedő.
– Sokszor igazán meglepő fogyasztói árakkal is találkozunk – jegyzi meg Kovács Lajos, a Famíliatészta Kft. ügyvezetője. – Ez azért is kifejezetten kellemetlen, mert bizonyos esetekben egyes termékek nem felelnek meg a csomagoláson feltüntetett minőségi követelményeknek, mint ahogyan erre a néhány hónappal ezelőtti NÉBIH-felmérés is rámutatott. Ez az irány nem fair versenyt eredményez, és nem használ a tésztapiacnak.
A gyártásfejlesztés áll a fókuszban Gyermelyen
A fizetőképes kereslet tavalyi erősödése ugyanakkor kedvező változást jelentett az értéktöbblettel rendelkező gyártói márkák számára. Felerősítette a Gyermelyi forgalmát is. A márka markáns fejlődése azt mutatja, hogy a fogyasztók keresik a jó minőségű, ízletes, magyar élelmiszert, szögezi le Káhn Norbert, aki hozzáteszi:
– Új formátummal vagy kategóriával nem jelentünk meg a piacon, néhány termék esetében konstrukciós változásokat végeztünk, illetve tervezünk, hogy azok még jobban megfeleljenek az elvárásoknak.
Az év folyamán rendszeresen szerveznek fogyasztói promóciókat. Ezek során immár az online megjelenésé a főszerep, de jól működtek az elmúlt időszakban az eladóhelyi aktivitások is, tudjuk meg. Tavaly például több tízezer praktikus Gyermelyi díszdoboz került ezáltal a fogyasztókhoz.
– Az idei évben egy fontos mérföldkőhöz érkezett a vállalatunk – informálja lapunkat a kereskedelmi igazgató. – Az elmúlt évek sikeres piacbővítésének köszönhetően szükségessé vált a tésztagyártó kapacitás bővítése. Hétmilliárd forintot meghaladó beruházással egy új, automatizált tésztagyárat építünk a jelenlegi mellé, ezzel a kapacitásunk duplázódik, és meg fogja haladni a teljes magyarországi tésztafogyasztást. Ezekben a hetekben már el is készül egy ehhez kapcsolódó automata magasraktár, egy éven belül pedig megindul az új üzem is, mely lehetőséget biztosít a dinamikusan bővülő export további jelentős fejlesztéséhez.
Edukál a Soós Tészta
A nehéz piaci körülmények ellenére a Soós
Tészta a múlt évben mind árbevételét, mind piaci pozícióit jelentősen növelte, hatékonyságát javította, tudjuk meg Molnár Gábortól.
– Az egészségtudatos fogyasztók száma robbanásszerűen megnőtt az elmúlt évtizedben. Ezen célcsoport igényeit igyekszünk termékfejlesztéseink során figyelembe venni, azonban tapasztalatunk szerint a tésztaipari termékek esetében a fogyasztók nagy százaléka nehezen vált a hagyományos recept alapján készült tojásos tésztákról – állapítja meg a kereskedelmi igazgató. – Manapság legkevésbé az egészségtudatos fogyasztók tábora fogyasztja a tésztaféléket, annak ellenére, hogy semmilyen tudományos tény nem támasztja alá a mértékletes tésztafogyasztás egészségre gyakorolt negatív hatását.
A cég marketingstratégiájában kiemelt szerepet kap az online csatornák kiaknázása, valamint a hálózatspecifikus tailor-made promóciók szervezése. Kulcsfontosságúnak tartják a fogyasztók edukációját a tésztafélék gyors és egyszerű felhasználásával, valamint a nemzetközi konyhában használatos termékek magyar „megfelelőinek” használatával kapcsolatban.
Teljes kiőrlésű termékekkel bővül a Famíliatészta kínálata
A Famíliatészta 2016 végén jelent meg a tojás nélküli durum termékkategóriában Farfalle és Kiscsillag termékeivel.
– Bár forgalmuk jelentősen elmarad a számunkra első számú nyolctojásos cérnametéltétől, mégis érezhető irántuk kereslet. Ez talán azt jelzi, hogy van elmozdulás a magasabb minőségű termékek felé, talán kialakulófélben van némi nyitottság a magyar fogyasztókban az újítások felé – mondja bizakodva Kovács Lajos.
Az ügyvezető úgy látja, hogy a legtöbb vásárlóban van hajlandóság kipróbálni az újat, különösen akkor, ha ezzel az egészségének megőrzéséért is tehet. Ennek érdekében bővítik a közeljövőben a teljes kiőrlésű termékcsaládjukat, és a fogyasztók olyan Famíliatészta-terméket tud így választani, amelynél nem kell kompromisszumot kötnie az étkezési élményben az egészségéért. Az innováció érinti az arculatot is, júniustól új megjelenéssel kerülnek az üzletek polcaira a Família-tészták.
Az utóbbi időben a bolti eladásösztönzés, mint promóciós eszköz jelentősebb hangsúlyt kapott marketingfegyvertárukban. Bizonyos számú termékek vásárlása esetén konyhai kiegészítőket adnak ajándékba a fogyasztóknak, akik kifejezetten megkedvelték ezt a promóciós eszközt.
Emellett a közeljövőben az online marketing területére szeretnének egyre nagyobb hangsúlyt fektetni, árulja el.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >