Magazin: Szép új világ
A digitális világ nagy ütemű fejlődése nemcsak lehetővé teszi, de meg is követeli a vendéglátástól a modern infokommunikációs technológiák üzleti alkalmazását, legyen szó akár a vendégekkel vagy a beszállítókkal való kapcsolattartásról, akár az éttermi munka racionalizálásáról.
Egy, az USA-ban végzett 2013-as felmérés szerint a 18–29 évesek 90 százaléka a telefonjával alszik, vagy közvetlenül ágy mellett tartja azt éjszaka, és az átlagember napi 1,8 órát „foglalkozik” mobileszközeivel, míg PC-jével csak másfelet. A Bluetooth, az ujjlenyomat vagy az arc szerinti azonosítás lehetővé teszi az okostelefonos fizetést. Ön szerint ezek után milyen irányt vesz majd a világban a mobil elektronikus eszközök használata a vendéglátással kapcsolatos interakciókban?
Szakmai becslések szerint utazás közben a mobiltelefonokat az esetek több mint harmadában vendéglátóhelyek keresésére használják, 21 százalékban pedig a közösségi médiához való kapcsolódásra. Ön szerint mennyire fontos marketingeszköz a vendéglátásban a közösségi média?
A kérdések természetesen költőiek, a válasz egyértelmű: a vendéglátás nem vonhatja ki magát a digitális fejlődés folyamatából, a modern technológiák alkalmazását illető viták legfeljebb a mikorról folyhatnak.
Étterem és vendég
Milyen fogyasztói elvárásoknak kell megfelelni a várható többlethaszon megszerzése érdekében? A vendég örül, ha a várakozási idő csökken, akár telefonon rendel kiszállítást, akár a pincértől kéri az ebédjét. Modern eszközeit szívesen használja „előrendelésre”. Az esetek többségében a hely weboldala alapján választ, nemcsak annak tartalmát, de kezelhetőségét is figyelembe véve. Keresi az engedményeket és az akciókat.
Egyre több rendszer segíti az éttermeket abban, hogy vendégeik az előrendeléseiket és helyfoglalásaikat online bonyolítsák. Sok szakember szerint az applikációké a jövő, hiszen az online ételrendelések meghatározó része már ma is mobileszközről érkezik. A Foodpanda ételrendelő felület működtetői például 2013-ban indított telefonos alkalmazásuk népszerűségének folyamatos növekedéséről számolnak be. Sokat ígérően indult az általános kocsmakereső, a kuponoldal és a közösségi alkalmazás legnépszerűbb funkcióit egyesítő PubHunter applikációja is, amely több mint 1500 magyarországi vendéglátóhely adataiból címre, árszínvonalra, szolgáltatásokra, akciókra szűr, és jelzi az aktuális akciós ajánlatokat.
Az étteremláncok okostelefon-alkalmazásai legtöbbször karakteresebbek, megfelelő tőkével akár egy-egy nagyobb szabású eseményhez is külön készülnek. Előfordul, hogy több, nem egy hálózatba tartozó étterem készít applikációt (például földrajzi elhelyezkedés alapján), de már független éttermek is kínálnak olyan alkalmazást, amelyekkel támogatják, segítik meglévő és potenciális vendégeiket döntéseikben, építik velük a kapcsolatot.
Itthon, nem utolsósorban ára miatt, viszonylag kevés éttermi applikációval találkozunk. Az viszont a magyar vendéglátósnak sem jelent nagy költséget, hogy honlapját mobiltelefonra is optimalizálja.
Étterem és beszállító
A modern éttermi rendszerek egyre nagyobb segítséget nyújtanak a vevők hatékony és gyors kiszolgálásában, a készletek és receptúrák kezelésében is, illetve a minél erősebb tulajdonosi kontroll megvalósításában.
A digitalizálódás folyamatának következő nagy lépése a horecaszegmenshez kapcsolódó egyes különálló rendszerek minél szorosabb integrálása. Képzeljünk el egy világot, ahol megszűnnek a számlák, a készpénzfizetés, a papíron leadott rendelések és a hasonló „hagyományos” eszközök. Ebben a világban a felhasználók az előre lefoglalt helyükön az előzetesen vagy a digitális étlapról helyben kiválasztott ételeket fogyasztják, amelyeket utána egyetlen gombnyomással fizetnek ki telefonjaikon, és írják meg szinte azonnal véleményüket az egyes közösségi vagy utazási oldalakon.
A digitalizáció ugyanennyire érinti a beszerzési oldalt is. Megszűnnek a papíron, faxon, e-mailben külön-külön manuális módon leadott rendelések, megszűnnek a beszállítói trükkök és eltérő árazások. Ezek helyett a vendéglátószoftverek automatikusan adják le rendeléseinket – mindenből pont a szükséges és optimális mennyiséget rendelve –, majd a szállító digitális értesítése alapján a rendszerben feltöltődnek a készletek, és megjelennek a számlák. Az adminisztratív munka megszűnik.
Ilyen rendszerelem fejlesztésével foglalkozik a rendeljvelunk.hu is – mondta el Botond Szabolcs, a cég alapítója –, ők az éttermek, szállodák napi beszerzéseit segítik étel, ital árurendelő rendszerükkel. Itt egyetlen gombnyomással kiválaszthatók a legolcsóbb vagy legjobb ár-érték arányú termékek, és azonnal meg is rendelhetők. A beszállítók a rendszerben lévő több száz vevő számára azonos árakat adnak meg. A termékek beérkezése után a rendszerben elemezhetők a korábbi rendelések.
Összességében elmondható, hogy a szakma nem kerülheti ki a digitális rendszerek használatát, legyen szó akár vendéglátós szoftverről, alapanyag-beszerzésekről, napi rendelésekről vagy akár a trip advisor kezeléséről. A szolgáltatónak ma már nem kedvesnek kell lennie, a siker sokkal inkább megfelelő informatikai háttérrel és innovatív gondolkodással érhető el. A vendéglátós számára pedig előnyt jelent, hogy megtakarított idejét a vendégekre és az üzlet építésére fordíthatja.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >