Magazin: Starbucks-terjeszkedés

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 07. 03. 12:35

Mióta Howard Schultz visszatért a Starbucks élére, láthatóan újra meredeken tör felfelé az óriáscég csillaga – ezt bizonyítják a növekedésről szóló legutóbbi negyedéves pénzügyi adatok is. Míg a recesszió ideje alatt 1000 rosszul teljesítő üzletet zártak be, a 2012-es gazdasági évben csak Észak- és Dél-Amerikában 500 új egység nyílik. Az elnök azt ígéri, a következő időszakban az üzletnyitásokat nem akadályozhatják olyan ellenérvek, mint a „telített környék” vagy „nincs jó ingatlan a közelben”.

A magyarországi üzletnyitási tervekről és feltételekről Szabó Orsolya, a cég hazai marketingspecialistája beszélt lapunknak:

– Pontos terveket nem készítünk arra vonatkozóan, hány kávézót nyitunk a következő években – a tulajdonosnak sincsenek ilyen jellegű elvárásai. Az üzletnyitások jelenlegi üteme szerintünk megfelelő, de ha változik, az sem jelent számunkra gondot. A helykiválasztás hosszadalmas procedúra, egy ingatlanos kollégánk folyamatosan keresi a megfelelő helyszíneket. Üzlet ott nyílhat, ahol megfelelő a forgalom, de a környezet is fontos szempont.

Önmagában nem probléma, ha két egységünk közel van egymáshoz – funkcióik bizonyos különbözőségei miatt például a Széna téri és a Mamutban működő üzlet alig-alig vesz el egymástól vendéget. Persze az üzleteink között is akadnak aktuálisan kedveltebbek; létezik egy Starbucks-fan réteg, akiknek néhány hónapig egyik kávézónk a törzshelye, utána „átvonulnak” egy másikba.

Nincsenek négyzetméter-határok sem megjelölve a fontosabb paraméterek között, az ésszerűség határain belül bármekko­ra lehet egy Starbucks üzlet. Prágában például működik to-go típusú értékesítésre­ berendezkedett kis ká­­vézónk is. Elképzelhető hasonló Magyarországon is, de jelenleg nincs tervben ilyesmi, mint ahogy a Nyugat-Európában most kipróbálás alatt lévő, vagy a teljesen új, egyelőre csak az USA-ban tesztelt koncepciók bevezetése sem.

A közeli jövőben nem várható üzletnyitás vidéken – a terjeszkedéshez hazai hálózatunknak alaposan meg kell erősödnie,
stabil márkát kell teremtenünk, ami megfelelően széles réteget mozgósíthat a vidéki nagyvárosokban. A Starbucks üzleteket
Közép-Európában működtető Amrest Kft. növekedési politikájára jellemző a megfontoltság, Csehországban például 3 „intenzívebb” év után a branderősítés került előtérbe, ezért 2011-ben nem is nyílt új kávézónk.

Kapcsolódó cikkeink