Magazin: Sonka, sonkább, még sonkább

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 02. 10. 08:04

Az idei húsvéti szezon a tavalyihoz hasonlóan szintén rövid és intenzív lesz a füstölt és füstölt-főtt húsok piacán. A kínálat nagyrészt kipróbált, bizonyított termékekből áll, melyek minősége egyre inkább elismerésben részesül a fogyasztók részéről. Nem véletlen, hogy az újdonságok is a prémiumkategóriát erősítik.

Nehéz egymással szabatosan összehasonlítani a húsvéti húsáruk elmúlt szezonjait, hiszen a húsvét időpontja jelentősen befolyásolja az eladásokat. Ha fizetés utánra esik, a vásárlók sokkal „bőkezűbbek” a boltokban, mint amikor megelőzi az ünnep a fizetést.

Ez utóbbi esett meg tavaly, és így lesz idén is. Ez a kereskedelem számára mindenképp egy rövidebb, de intenzívebb periódust jelent, amelyre épp ezért a szokottnál is gondosabban fel kell készülni. Nekik elsősorban a készletezéssel és a promóciók időzítésével, a gyártóknak pedig a gyártás ütemezésével és a kiszállítások tervezésével.

Meddig gyűrűzik
az áfacsökkentés?

– Értékesítési csatornák tekintetében változatlanul a hipermarketek a legmeghatározóbbak, továbbra is a szezonális értékesített mennyiségnek mintegy 45%-át adják – állapítja meg a piackutatási adatokból Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. senior termékmenedzsere. – Ez követik a 400 m² alatti alapterületű üzletek (20%), majd a 400 m² feletti üzletek (19%). A húsvéti áruk értékesítési volumenének 13 %-a a diszkontokban realizálódik, növekvő tendenciát mutatva, míg a legkisebb forgalmat az egyéb vevők adják. Kiszerelések tekintetében az értékesített mennyiség nagyobb részét (mennyiségben 53%-át, értékben 59%-át) továbbra is önkiszolgáló kiszerelések adják.

Az egyik legfontosabb kérdés a közelgő szezon előtt, hogy a sertéshús áfájának csökkentése gyakorol-e a hatást a húsvétkor eladott húsárukra, elgyűrűzik-e eddig a termékkörig is. A láncok eddig szinte egymással versengve „adták át” az áfacsökkentést a vásárlóiknak.

– Az intézkedés hatásairól még talán korai következtetéseket levonni, de az eddig eltelt rövidke időszak eladási számai biztatóak– jelzi Bódi Krisztina, a Kométa ’99 Zrt. marketingigazgatója. – Úgy tapasztaljuk, hogy a polcokon is megjelentek az alacsonyabb árak. Bízunk benne, hogy a termelőktől a fogyasztókig a teljes vertikum érezni fogja a döntés pozitív hatásait.

A Kométa portfóliójából a húsvéti időszakban a Kemencés sült sonka és a Kemencés Prágai sonka kerül előtérbe.

– Január közepétől indult el tévékampányunk országos és helyi csatornákon, mely a „ Magas hústartalommal az egészségért” kampányunkat hivatott továbbvinni. Ezenkívül a kampány időszakában eladáshelyi reklámanyagokkal és hoszteszpromóciókkal is népszerűsítjük majd a Kométa termékeket szinte minden értékesítési csatornában – beszél az aktuális marketingaktivitásokról Bódi Krisztina.

Elmozdulás az ártól a minőség felé

A piaci szereplők megítélése szerint egyértelműen leszűrhető az elmúlt szezonokból, hogy a fogyasztók alaposabban megnézik, mi kerül az ünnep alkalmával az asztalukra.

– Úgy tapasztaljuk (és örömmel üdvözöljük, hiszen cégünk is nagy szerepet vállal kampányaival a fogyasztók pontos tájékoztatására irányuló törekvésekben), hogy a fogyasztók kezdenek tudatosabbá válni, folyamatosan növekszik az érdeklődés a magasabb minőségű termékek iránt. Talán már nem csak az ár alapján hozzák meg döntéseiket a vásárlók a boltokban – mondja Bódi Krisztina.

A Kaiser Food tapasztalatai szerint két kategória a meghatározó ebben az időszakban a piacon. Az egyik a tradicionális, füstölt, hosszú főzést igénylő, magas minőségű húsvéti sonkák, lapockák, tarják, combok köre. A másik a füstölt-főtt, jellemzően kötözött tarja, lapocka, amelyek az alacsonyabb árszegmensben helyezkednek el.

– Ez természetes jelenség, hiszen az injektálásnak köszönhetően megnő a termékek tömege, magasabb kihozatali aránnyal rendelkeznek – fűzi hozzá Fábián Péter, a Kaiser Food Kft. brand menedzsere. – Mindig a vásárló, fogyasztó ízlése, megszokása és pénztárcája dönti el, hogy melyiket választja, szerencsére mindkét típus elérhető az üzletekben.

Finom húsvéti sonkát csak jó minőségű, megfelelően formázott és megmunkált alapanyagból lehet előállítani, ezért az alapanyag minősége kiemelten fontos a gyártás szempontjából.

– A Pick Szeged Zrt. kedvező helyzetben van alapanyag-ellátottság szempontjából, mivel a Bonafarm Csoport sertéstenyésztési ágazatát folyamatosan fejleszti, és a cégcsoport mezőgazdasági vállalatai, valamint az általuk integrált partnerek évről évre növelik a felhizlalt sertések számát, ami stabilan kiváló minőségű alapanyag-ellátást biztosít hosszú távon is a vállalatnak – hangsúlyozza Szántó Zoltán. – Ennek köszönhetően egyre kevésbé kell támaszkodnunk az importból történő alapanyag-beszerzésre.

Idén is a bevált szortimenttel

A PICK húsvéti szortiment legkedveltebb tagjai továbbra is a PICK Békebeli kötözött sonka, a PICK Békebeli tarja és a PICK Békebeli frikandó sonka. A minőségtudatos fogyasztók között évről évre egyre keresettebb a PICK Békebeli dió sonka is, mely a comb legnemesebb húsrészéből, a dióból kerül előállításra. A fogyasztói igényeknek megfelelve a tavalyi szezontól újra megtalálható a választékban a Békebeli Hátsó csülök is.

– A jellemző és megszokott fekete-arany színű csomagolásban kapható PICK Békebeli szortimentünk teljes egésze önkiszolgáló, vákuumcsomagolt formában vásárolható meg továbbra is – árulja el Szántó Zoltán. – Kiszerelések tekintetében a vevői igényeknek megfelelően kialakított ca. 0,8-1,1 kg-os kiszereléseket kedvelik a fogyasztóink, ezért ezen nem kívánunk változtatni.

Megtudjuk tőle, hogy a szezonális PICK termékek várhatóan a tavalyi árszinten lesznek elérhetők. A korábbi években alkalmazott intenzív akciós politikán nem változtatnak, egyéb húsvéti értékesítést támogató kommunikációt nem terveznek. Az eladások ösztönzésére elsősorban láncspecifikus árakciókat szerveznek a hálózatok újságaiban történő megjelenéssel egybekötve. Ezenkívül, szintén láncspecifikusan, másodlagos kihelyezések illetve polcvéges megjelenések valósulnak meg.

Árverseny helyett a prémium erősítése

A húsvét fontos időszak a Kaiser Food számára is, hiszen ilyenkor a bázishoz képest 4-5-ször nagyobb volument értékesítenek füstölt, füstölt-főtt termékekből.

– A tavalyi szezon pénzügyileg sikeres volt, ami leginkább annak köszönhető, hogy nem szálltunk be a gyilkos árversenybe – idézi vissza Fábián Péter. – A legnépszerűbb húsvéti Kaiser termék a füstölt-főtt tarja vákuumcsomagolásban, amely több kiszerelésben elérhető, sőt van egész borsos fűszerkeverékben megforgatott ízvariánsa is.

Az idei választék alapját a korábbi években is gyártott termékek képezik, az olyanok, mint például a jól ismert füstölt-főtt tarja vagy fűszeres füstölt-főtt tarja. De szezonális jelleggel gyártanak majd füstölt-főtt lapockát, füstölt oldalast, füstölt első és hátsó csülköt is.

– Az idei év újdonsága a Kaiser Premium márka limitált gyártású húsvéti termékpalettája lesz, amely megalkotásában a fogyasztóink visszajelzése szolgált ihlettel – jelenti be a brand menedzser. – A Kaiser Premium füstölt-főtt tarja, lapocka és comb igazi újdonság a tradicionális húsvéti sonka piacán. A termékek egytől egyig allergénmentesek, valódi bükkfán füstöltek, és a csökkentett injektálásnak köszönhetően 90%-os hústartalommal rendelkeznek. Megjelenésükben a füstölt termékek jellemzőit hordozzák, de igazodva a felgyorsult világunkhoz, mindössze
1 órás főzés után már fogyaszthatóak is, így egyesítik a hagyományos és modern húsvéti termékek előnyeit. Vevőinknek ezenfelül a szezon alatt folyamatos, igényekhez igazodó termékellátással és promóciós árakkal
kedveskedünk.

Új termékeiket természetesen támogatásban részesítik: eladáshelyi reklámeszközökkel és bolti hoszteszes kóstoltatókkal szeretnék népszerűsíteni őket, továbbá ahol csak lehetőségük nyílik rá, a termékeket vevőcsalogató másodlagos kihelyezéseken jelenítik meg.

Tradíciók és szakértelem

A Pápai Hús Kft. számára a sonka és az egyéb füstölt áruk tekintetében a húsvéti időszak a legkiemelkedőbb, amelyre széles termékpalettával készülnek.

– Nem titkolt szándék a régi fogyasztóink megtartása, valamint új fogyasztói szegmensek megnyerése is – vallja be Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. (f.a) kereskedelmi igazgatója. – Terveinket segíti, hogy a vásárlói szokások is ebbe az irányba változnak: egyre nagyobb az igény a jó minőségű termékekre. Sonkáink előállítása során kiemelkedően fontosnak tartjuk a magas fokú szakértelmet összehozni a tradicionális technikák megtartásával.

Sonkáik között megtalálhatóak a hagyományosan füstölt, a füstölt-főtt és a fóliás változatok is, különféle kiszerelésben, azaz egész, darabolt és szeletelt formában.

–Kőrishegyi sonkánk mellett, melynek 2010-es bevezetését az idő már visszaigazolta, fontos megemlíteni a főtt jellegű Esterházy sonkát, de klasszikus húsvéti termékeink sorába tartozik a Pápai hagyományos parasztsonka, a Pápai hagyományos parasztlapocka, a Pápai hagyományos füstölt comb és a Pápai hagyományos füstölt tarja – sorolja Takácsné Rácz Zsuzsa. –Pápai Füstölt hátsó csülök termékünk is piacvezető a kategóriájában.

Tavalyi ambiciózus húsvéti terveiket sikerült teljesíteni, tudjuk meg tőle. Idén hasonlóan erős szezonra készülnek, a tavalyi számokhoz képest további növekedéssel számolnak, az előrejelzések alapján nem is alaptalanul.

– Azt már most megállapíthatjuk, hogy az eddig jobbára csak sajátmárkás termékekre fókuszáló diszkontok is elkezdtek érdeklődni márkatermékeink iránt, hangsúlyozva a minőség és a hagyomány egységét, és ezzel érvényt szerezve a magasabb árak létjogosultságának az ízletes, megfelelő minőségű, alacsonyabb árkategóriájú termékkörrel szemben – számol be friss tapasztalatáról a kereskedelmi igazgató.

Kapcsolódó cikkeink