Magazin: Öt fejlődő szomszédunk
Aki tőlünk keletre vagy délre fekvő országokba exportál élelmiszert, háztartási vegyi árut, kozmetikumot, annak érdemes képben lennie az egyes piacok trendjeiről. Tizenhárom fejlődő európai ország élelmiszer-kiskereskedelmi forgalmának trendjét is nyomon követi a Nielsen Growthreporter nevű projektje.
Öt szomszédunk szerepel a projektben. Többségükben csökken ugyan a forgalom, de nem nőnek az árak.
Ukrajna éppen az egyik kivétel: emelkedett a forgalom 2014. december – 2015. április között, az előző hasonló periódushoz viszonyítva, mégpedig 16 százalékkal. Ez azonban együtt járt az árak átlag 28,6 százalékos emelkedésével. Így mennyiségben a mutatók mínusz 12,6 százalékot jeleznek.
A fogyasztói bizalmi indexet nézve az idei második negyedév során hatvan vizsgált ország közül a legnagyobb növekedést Ukrajna érte el hét ponttal, az első negyedévhez viszonyítva. Ám 48-as indexe így is a világon a második legalacsonyabb, és csak a dél-koreait előzi meg.
Romániában értéket és mennyiséget is tekintve legutóbb 2013. augusztus–december között emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma az előző hasonló periódushoz hasonlítva.
Azóta 1-2 százalék csökkenést, egyszer pedig lényegében stagnálást mért a
Nielsen mindkét szempontból.
Ami említést érdemel: 2013. augusztus óta alig változtak az FMCG átlagárai.
Magas a fogyasztói bizalom: az idei második negyedévben 78 pontot ért el. Azzal egy időben az európai átlag 79.
Nagy fejlődés ez a mélypontot jelentő, 2011. második negyedéves 47-es indexhez képest. Azt követően a mutató először a tavalyi második negyedévben túllépett a 70 ponton, és azóta felette
mozog.
Szerbiában az értékben mért forgalom 2012. augusztus–decemberig emelkedett, majd a növekedés mértéke kezdett kisebb lenni. Aztán három egymást követő öthónapos periódusban csökkent a forgalom értékben is, mennyiségben is.
Legutóbb december–április között a mennyiségi eladás 1,4 százalékkal emelkedett, érték szempontjából pedig mínusz 0,4 százalékot regisztráltunk. Ezek a mutatók alig változtak az előző augusztus–decemberi időszakhoz képest.
Kiegyensúlyozottan alakul a fogyasztók bizalma. A Nielsen indexe 51 és 54 pont között mozog 2013. negyedik negyedéve óta. Az idei első két negyedév során egyaránt 53 pontot mértünk.
Horvátország élelmiszer-kiskereskedelmének mutatói csökkenést jeleznek immár a negyedik egymást követő öthónapos periódusban. Értéket tekintve mélypontot a tavaly augusztus–december közti mínusz 6,2 százalék jelentett. Aztán december–április között már csak 0,9 százalék mínuszt mértünk.
Meg kell azonban jegyezni, hogy az átlagárak 2013. augusztus óta mindig csökkentek az öthónapos periódusokban.
Pozitívan alakul viszont a fogyasztói bizalom; az idei első negyedévben 58, a másodikban 59 pontot ért el. Jelentős előrelépés a tavalyi negyedik negyedévi 49 után.
Szlovéniában 2013 áprilisa óta folyamatosan csökken az élelmiszerboltokban az eladás mind értékben, mind mennyiségben. Igaz, az előzőekhez képest tavalyelőtt december óta mérsékeltebb ütemben.
Legutóbb december–április során mennyiség szempontjából 1,0, értéket tekintve 1,7 százalékkal adtak el kevesebbet, mint egy évvel korábban.
Valamelyes javulást érzékelünk a fogyasztói bizalomnál. A tavalyi második negyedévi 49 pontot követő három hónapos periódusokban 58, 57, 57 majd legutóbb, az idei második negyedévben 61 pont következett
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >