Online vásárlás, offline átadás
Egyre népszerűbb az olyan üzleti modell, amikor a fogyasztó az online megvásárolt terméket saját maga veszi át, például az üzletben. Magyarországon az FMCG cégeknél jelentek meg a click&collect pontok, továbbá a bizalom erősítése és fenntartása céljából tartanak fenn saját átvételi lehetőségeket a webáruházak. A jelenleg háromszereplős csomagautomata-piac még alakulóban van. Az automatákban a kisebb csomag a jellemző és a női ügyfél.
A Planet Retail legújabb adatai szerint egyre népszerűbb Nagy-Britanniában az a vásárlási modell, mikor az online megrendelt termékeket nem kell kiszállítani, hanem a vásárló maga megy értük az üzletbe. Becslésüknek megfelelően a click&collect módszer szerint vásárlók aránya 2017-re megduplázódik. Jelenleg a brit online vásárlók 35 százaléka használja ezt a rendszer, szemben az amerikai 13 százalékos és a német 5 százalékos aránnyal. A brit click&collect online vásárlók aránya a becslések szerint három év alatt 76 százalékra bővül.
Jogos a kérdés, hogy miért nem az üzletben válogatja ki és vásárolja meg a termékeket az online vásárló, ha már oda megy átvenni a terméket. A havi nagy bevásárlásnál, mikor listán lévő ismétlődő termékeket vesz az ember egyszerűbb bekattintani egy listát, majd úton hazafelé beugrani érte, mint két órát tölteni az üzletben a termékek kosárba pakolásával. Vannak, akik utálják a tömeget, vagy egyszerűen nyűgként élik meg a bevásárlást – ezt a lehetőséget nekik találták ki.
A kereskedők nem felkészültek
Szakértők szerint ez a vásárlási modell azért válik egyre népszerűbbé, mert két olyan tényezőt szüntet meg, mely elriasztja az online vásárlástól a fogyasztókat: a szállítás költségét és a nem megfelelő kiszállítási időket. A tanulmány szerint
a kereskedők még nem teljesen felkészültek erre az új vásárlási szokásra: az 50 legnagyobb brit online kereskedő kétharmadánál választható ez a lehetőség. Ugyanakkor csupán 14 százalékuknál lehet több személyes átvételi lehetőség közül választani: mint például áruházon belüli átvétel, csomagautomata vagy harmadik fél üzlete. Pedig a sikeres online kereskedőknél előfordul az is, a rendelések több mint felét a vásárlók saját maguk vesznek át egy előre meghatározott ponton.
A kutatás szerint a kereskedőknek fel kell készülniük a megváltozott vásárlási szokásra, meg kell keressék azokat a pontokat, amelyek személyes átvételi helynek számíthatnak. Legyen az egy vonatállomás, iskola vagy a vásárlók személyes autójának a csomagtartója.
A magyar nagyok így csinálják
Magunk is végeztünk egy rövid kis kutatást. A magyarországi top 10 online kereskedőnél megnéztük, használják-e az alternatív átvételi pontokat (a lista 11 szereplőt tartalmaz, a Bónusz Brigád esetében azonban nem értelmezhető a kiszállítás és alternatív átvételi pont fogalmak, hiszen termékeket közvetítő oldalról van szó, így ezt az oldalt kizártuk a vizsgálatból). Hat közülük használja, csupán kettőnél nincs egyáltalán alternatív átvételi pont – egyikük az ingyenes kiszállítással ellensúlyozza ezt. A másik két kereskedőnél csak saját boltban vagy nagyon kevés alternatív ponton lehet átvenni a megrendelt terméket. Azonban érdekes, hogy heten közülük ingyenes vagy feltételhez kötött (akciós vagy kosárértékhez kötött) kiszállítási lehetőséget kínáltak.
– Magyarországon a clik&collect átvételi lehetőség főleg az FMCG cégekre jellemző – mondja az online kereskedelem témakörével sokat foglalkozó eNET Internetkutató Kft. kutatásvezetője, Pintér Róbert. – Nem csak induló, hanem a már jó ideje működő online áruházak esetében is fontos, hogy a bolt fenntartson egy helyet, ahol a vásárló személyesen is tud találkozni az adott áruház képviselőjével. Így erősödhet a bizalom az adott bolttal szemben, így győződhetnek meg a vásárlók, hogy megbízható piaci szereplővel van dolguk.
Az áruházak nem szeretnének vásárlót veszíteni, ezért igyekeznek több alternatív átvételi lehetőséget kínálni – futárszolgálatok, személyes és automatizált átvételi pontok, stb. Azonban a click&collect nem feltétlenül alternatívája a futároknak. Az egyik legnagyobb online FMCG szereplőnél például akkor nő meg az ilyen átvételek száma, mikor a kiszemelt időzónára elfogynak a futárok.
Gyors fejlődés
A legnagyobb csomagszállító, a Magyar Posta 2014 tavaszán állította üzembe a hazai futárcégek közül elsőként csomagautomatáit – közölte a Magyar Posta sajtóosztálya. A vállalat jelenleg ötven ilyen automatát üzemeltet. A továbbiak telepítését a forgalom felfutása alapján tervezik, és fókuszban van az automatán elérhető szolgáltatások bővítése is. A posta automatáit jellemzően délután 4 és 6 között keresik fel, és csomagokat vesznek át. A legnépszerűbbek a forgalmas plázákban vagy élelmiszerüzletekben találhatók. Háromféle csomag fogadására alkalmasak ezek az automaták: S (max. 31x25x7 cm), M (max. 50x31x16 cm), L (max. 50x31x35 cm), de a kisebb méretű csomagok a népszerűek. A forgalom ezekben az automatákban hónapról-hónapra jelentősen, 15-20 százalékkal növekszik.
Főleg hölgyeknek
– A Foxpost beltéri csomagautomatáit főleg hölgyek használják – mondja Bengyel Ádám alapító-vezérigazgató. Ez az automaták elhelyezkedéséből adódik, hiszen plázákban, szuper- és hipermarketekben találhatóak, így a felhasználók össze tudják kötni a napi élelmiszervásárlást a csomagátvétellel. Az automaták használhatóak weben rendelt termékek átvételére, és saját automata hálózaton belül csomagküldésre is – amit a vezérigazgató a leggyorsabb és legolcsóbb szolgáltatásnak tart.
A webshopon rendelt csomagot SMS-ben kapott kilenc jegyű kóddal tudja átvenni a felhasználó. A szolgáltató egy munkanapon belül szállítja a csomagokat, de két webáruház esetében (Extreme Digital és 220 Volt) az aznapi kiszállítás is elérhető, felár nélkül. Persze, a rendelést déli 12 előtt kell leadni, a csomag délután 5 körül ott van az automatában.
A hálózaton belüli csomagküldést november 15-ig akciósan ki lehet próbálni. A csomagfeladáshoz elég a címzett telefonszámát ráírni a csomagra – meg az automatának is megadni –, a csomag érkezéséről SMS-ben értesül a címzett.
A cég négy hónapja működik, és csomagjaik 20 százalékát visszatérő felhasználók veszik át. A cég nem szervezett ki egyetlen folyamatot sem, saját flottával, vevőszolgálattal, IT csapattal dolgoznak.
A Foxpost automatáiba kerülő csomag átlagos mérete egy könyvnek felel meg, a maximális méret 60 x 62 x 36 cm. A szolgáltató 51 automatával dolgozik, de további 12-öt telepítenek idén.
Cipődoboz méret a népszerű
– A Webox felhasználók köre rendkívül széles, a fiatal Facebook-generációtól a kismamákon át a nyugdíjasokig terjed – tájékoztat Schmidt Dániel logisztikai vezető.
A B2C és a C2C szegmensben tevékenykednek, hasonlóan a többi csomagautomatás céghez, vagyis a webáruházak rendeléseket szállítanak ki ezekbe az automatákba, illetve a felhasználók egymásnak küldenek csomagokat.
A legtöbb csomagjuk cipődoboz méretű, de ki tudják szolgálni a 25 kg-os nagyobb csomagokat is. A csomagautomatás forgalom a teljes csomagforgalom 1-3 százalékát teszi ki jelenleg, az arány reményeik szerint 15-25 százalékra ugorhat fel pár év alatt. Az országban a Weboxnak van a legnagyobb hálózata, ez 80 gépet jelent, Budapesten és megyeszékhelyeken.
Az elkövetkező években 300 automatát terveznek kihelyezni.
A jövő dimenziói
A csomagautomaták piaci fogadtatása kedvező. Természetesen hosszabb idő, amíg a fogyasztók az eddig megszokott kézbesítési csatornák mellett tömegesen igénybe veszik az új csatornát is – ismertette véleményét a Magyar Posta sajtóosztálya. Az elterjedés egyik kulcsa továbbá, hogy minél több webáruház kínálja ezt az átvételi módot, amelyhez el kell végezniük bizonyos informatikai fejlesztéseket.
A csomagautomatákban a forgalom természetesen folyamatosan nő, a fix pontos átvételi módok az összforgalom 25 százalékát teszik ki a postánál, az arány dinamikusan növekszik.
Az automatás csomagátvétel következő lépése a drónos kiszállítás lehet –
a szolgáltatással az Amazon, több külföldi nemzeti posta érdemben kísérletezik. Közösségi csomagszállításról is szó esik, ahol „épp aki arra jár” alapon viszik el
a csomagot. Ezt a jövőképet Schmidt Dániel, a Webox képviselője jópofának tartja, de rengeteg szabályozási és egyéb feltételnek kell eleget tenni ahhoz, hogy életképesek legyenek. A szabályozásnak való megfelelés után a következő lépés az ügyfelek bizalmának
a megnyerése lenne, ami nem egyszerű. Schmidt Dániel sokkal reálisabbnak tartja, hogy a csomagautomaták olyan mértékben terjedjenek el, mint az ATM-ek, és így gyakorlatilag bármely sarkon lehet csomagot átvenni és feladni.
PR fogásnak tartja mindkét fejlesztést Bengyel Ádám, a Foxpost vezérigazgatója. A drónos szállítás szerinte olyan helyen működőképes, ahol nincs megfelelő infrastruktúra és kis mennyiségű csomagot kell célba juttatni, mint például egy katasztrófa sújtotta terület. Szerinte hasonló hype-ja van a közösségi csomagszállításnak is, mert itt a bizalom megléte rendkívül fontos. Ki bízna több százezer forint értékű árut egy magánszemélyre, akinek nincs csomagszállítási tapasztalta és biztosítása sem. Illetve fontos, hogy ez a szolgáltatás engedélyköteles, szabályozott – ezeknek egy közösségi szolgáltató nehezen tud megfelelni.
Vass E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >VOSZ: rendkívül ambiciózus a hároméves bérmegállapodás
Rendkívül ambiciózusnak értékelte a hároméves bérmegállapodást a Vállalkozók és Munkáltatók…
Tovább olvasom >K&H fenntarthatósági index: az áttörés még mindig várat magára
A K&H fenntarthatósági index legutóbbi eredményei alapján a fenntarthatóság iránti…
Tovább olvasom >