Olajozottan működik a német–magyar gazdasági kapcsolat
Magyarország szempontjából Németország az élelmiszeripar területén az egyik legfontosabb gazdasági partner. A két ország közötti gazdasági együttműködésben kiemelten fontos szerepet játszik a Német–Magyar Ipar- és Kereskedelmi Kamara, amely többféle szolgáltatással segíti a német cégek magyar piacra jutását, illetve a magyar cégek német piacra történő bejutását.
A német élelmiszeripari piac mintegy 80 millió fogyasztóval Európa legnagyobb piaca, egyben a német ipar negyedik legnagyobb szektora, amelyben közel 6000 cég 580 000 munkavállalót foglalkoztat. Németországban az élelmiszerexport az utóbbi években növekvő irányba fordult, az utóbbi tíz évben megduplázódott az exportügyletekből származó forgalom.
Németország szempontjából az Európai Unió mint felvevőpiac meghatározó jelentőséggel bír. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a német élelmiszerexport csaknem 79 százaléka az EU országaiba irányul. Különösen a német gyártású édességek, sütemények, hús- és tejtermékek keresettek a közösségi vásártéren. A magyar piac részesedése a teljes német élelmiszerexportból alig több mint egy százalék, de ezzel mint felvevőpiac, megelőzzük például Törökországot és Oroszországot is.
A német statisztikai hivatal (Destatis) adatai alapján 2016-ban a Németországból Magyarországra irányuló élelmiszerexportban a tej és tejtermékek, a húsipari termékek és a különböző gabonakészítmények, pékáruk behozatala volt meghatározó. A korábbi éveket vizsgálva szintén ugyanezen termékek álltak a lista élén. Emellett a kakaó és a kakaóból készült termékek importja is jelentős részarányt képvisel évek óta a Németországból érkező élelmiszer-behozatalban.
Szolgáltatások mindkét irányba
A Német–Magyar Ipar- és Kereskedelmi Kamara (továbbiakban a német rövidítésnek megfelelően DUIHK) 1993 óta látja el Magyarországon a német gazdaság képviseletét. Mintegy 900 vállalati és intézményi tag önkéntes közössége, és ezzel Magyarország legnagyobb kétoldalú gazdasági szervezete.
– Kamaránk legfontosabb célja a német–magyar gazdasági kapcsolatok erősítése. A mindkét nyelvet kiválóan beszélő és komoly piaci ismeretekkel és kapcsolatrendszerrel rendelkező munkatársaink tanácsadói feladatokat is ellátnak a hozzánk forduló magyar és német vállalatok számára, legyen szó új üzleti partnerek felkutatásáról, vásárokon való részvételről, a jogi útvesztőben történő kiigazodásról, vagy éppen a napjainkban egyre nagyobb problémát jelentő munkaerőpiaci és szakképzési kérdésekről – tájékoztat Balogh Ilona, a DUIHK ügyvezetőigazgató-helyettese, üzletfejlesztési osztályvezetője.
A DUIHK mind a német cégek magyar piacra jutását, mind pedig magyar cégek esetében a német piacra történő bejutást számos szolgáltatással támogatja.
– Véleményünk szerint egy külföldi piac, így a német piac meghódításában is fontos szerepet kapnak a szakmai kiállítások, vásárok. Németország világszerte híres magas szakmai színvonalú, a gazdasági élet minden területét átfogó szakvásárairól. Az évente közel 180 német szakvásáron csaknem 180 ezer kiállító és majdnem 10 millió látogató vesz részt a világ különböző tájáról – egészíti ki Balogh Ilona.
Vásárok országa
Az élelmiszeriparban is több világszínvonalú vásárnak ad helyszínt Németország. Ki lehet emelni a nürnbergi bioélelmiszer-vásárt, a BIOFACH-ot, a berlini FRUIT LOGISTICA-t, amely a zöldség-gyümölcs ágazat seregszemléje, és természetesen a kölni ANUGA kiállítást, amely az FMCG szektorhoz kapcsolódva 10 szakvásárt fog össze egy fedél alatt.
Ugyancsak említésre méltó a szintén Berlinben megrendezésre kerülő Internationale Grüne Woche (Nemzetközi Zöld Hét), az élelmiszeripar, mezőgazdaság és kertépítészet vezető vására.
– Mivel kamaránk látja el a nürnbergi és a berlini vásárok magyarországi képviseletét, így hathatós segítséget nyújtunk a vásári részvétel előkészítésében és lebonyolításában is, akár kiállítóként, akár látogatóként kívánnak azon részt venni a vállalatok szakemberei – mondja az ügyvezetőigazgató-helyettes.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Több mint 56 millió eurót fektetett be Bulgáriában a Billa idén
110 millió levát (56 millió eurót) fordított bolgár piaci jelenlétének…
Tovább olvasom >Stratégiai partnerségre lépett a SPAR International és a Circana
Stratégiai együttműködést jelentett be a SPAR International a fogyasztói magatartás…
Tovább olvasom >Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >