Magazin: Okosodó fogyasztók, növekvő kereslet
A funkcionális élelmiszerek olyan táplálékok, amelyek egészségvédő vagy betegségmegelőző jellemzőkkel rendelkeznek. Ezen termékek piaca egyre összetettebb, a fogyasztói igények egyre szélesebbek, többrétűek, amelynek oka egyértelműen az edukáció erősödésre vezethető vissza.
Évről évre növekszik a tudatos vásárlók száma, akik ráébrednek, hogy a rengeteg munka és stresszhatás mellett szükséges a szervezetük megfelelő minőségű táplálékkal történő támogatása, illetve egészségük megőrzése vagy betegségükből való kilábalásuk érdekében tápanyagokban, vitaminokban gazdag ételeket kell fogyasztaniuk.
Heterogén célcsoport
A Detki Keksz tapasztalatai szerint az úgynevezett funkcionális termékek célcsoportja nagyon különböző: az idősebb korosztály tudatosabb képviselői vagy a cukorbetegek már kifejezetten szigorú egészségügyi megfontolásból választják az elsősorban cukormentes, diabetikus termékeket. Úgy vélik, hogy ez a réteg kifejezetten érzékenyen reagál az árra. Ezzel szemben a magasan kvalifikált és/vagy aktív életmódot élő, az egészséges termékeket megelőzésként, életformaként tudatosan fogyasztó réteg számára a minőség és a megbízhatóság az elsődleges szempont a termékek kiválasztásánál.
– Ezért kínálunk a Detki kekszekből is több árszegmensben az egészségre pozitív hatással bíró alternatívát az elérhető árú háztartási keksztől, a gabonás és zabtermékeken át a biokekszig – jegyzi meg Pavlova Olga ügyvezető igazgató.
Dr. Kertész Tamás, a Farm Tojás Kft. ügyvezető igazgatója szerint nem könnyű eladni a funkcionális termékeket. Hosszútávon ezek a befektetetések megtérülnek, rövidtávon viszont nagyobb kiadást jelentenek a gyártók számára.
– Csíráztatott termékeink ára magasabb a piacon megtalálható „normál” eljárással készülő termékekéhez képest, ugyanakkor egyre stabilabb az a fogyasztói réteg, amely akceptálja az árkülönbséget a magasabb minőség érdekében – jelzi Bánkúti Fatime, az Omega Bázis Kft. marketingmanagere.
Viszlai Andrea, Hungaroharvest Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója úgy látja, hogy a tiszta magyar méz, amely élelmiszerbiztonsági szempontból is megbízható, ma szinte megfizethetetlen a magyar fogyasztó számára, így idehaza a Dr. Honey termékeik esetében szűkebb közönségre számítanak.
A Common Sense Kft. paleo&vegán süteményeket, kókusztejalapú jégkrémeket és élőflórás kókusztejtermékeket készít, és igyekszik ár-érték arányban a legjobb lenni.
– Megítélésünk szerint a fogyasztóink szívesen vásárolják meg termékeinket, mert tudják, hogy a pénzükért magas minőséget kapnak – mondja Kiss Enikő, ügyvezető igazgató.
Egészséges élelmiszerek: egy helyen
A megkérdezett gyártók közül a legtöbben úgy gondolják, a funkcionális termékek ideális bolti elhelyezése az egy blokkban történő kihelyezés, amely segíti a vásárlót az eligazodásban, a választásban, a különböző kategóriájú funkcionális termékek szélesebb választékának megismerésében.
A Szarvasi Mozzarella termékei sok üzletben a speciális élelmiszereknek kialakított polcon lelhetők fel, de jó helyük lehet a normál sajtpolcon is, mivel sok sajt természeténél fogva (a technológia folytán) laktózmentes, és azok is a standard sajtpolcon találhatók.
– Az ideális helyzet persze az lenne, ha mindkét helyen elérhetők lennének a termékek – teszi hozzá Nagy Sándor, a vállalat kereskedelmi igazgatója.
– Véleményünk szerint laktózmentes termékeinket feltétlenül a tejtermékek mellett, de elkülönítve célszerű kihelyezni az árusítóhelyeken. Több üzletlánc ezt már meg is valósította. A gyakorlat azt bizonyítja, hogy ez a kihelyezés megfelel a vásárlói igényeknek, könnyebben tájékozódnak és egy helyen megtalálják a kimondottan számukra kínált termékeket – állapítja meg Péter Katalin, a Naszálytej Zrt. kereskedelmi és marketingmenedzsere.
Vida Róbert, a müzligyártással foglalkozó Úsovsko Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szintén azon a véleményen van, hogy egy kialakított „egészséges polc” elősegítheti, hogy a vásárló könnyebben megtalálja és legközelebb is tudja, hol találja ezeket a termékeket.
– Az EMCO müzliknek mindenképpen a diétás, gluténmentes termékek között van a helye, hiszen a fogyasztók ott keresik. A jövőben talán olyan fejlődést érhet el a kategória, hogy természetessé válik a választási lehetőség a gluténmentes és gluténtartalmú termékek között, és talán átkerülhetnek a termékek a hagyományos szortiment mellé – avat be Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketingmanagere.
Külön márkanéven
A Naszálytej Zrt. több mint 15 évvel ezelőtt az akkori tulajdonosok elkötelezettsége révén kezdte meg az első laktózmentes termék gyártását. A cég portfóliójában a hagyományos tejtermékek mellett helyezkedik el a laktózmentes-kategória és a biokategória, de külön ki kell emelni a Toffini márkanév alatt a tejfehérje-érzékeny fogyasztóknak kínált szójatermékeket, a tofu-
kat is.
A Naszálytej Zrt. célcsoportja elsősorban a magyar laktózérzékenyek egyre növekvő tábora, hiszen különböző kutatások szerint Magyarországon közel 3 millió laktózérzékeny él, és minden 10. gyermek érintett ebben a témában.
– Sajnos még mindig kevesen vannak tisztában a problémájuk gyökerével, de célunk, hogy folyamatos edukációval ezt a kört bővítsük – teszi hozzá Péter Katalin.
Keksz mindenkinek jár
A Detki Keksz a hazai kekszgyártás egyik legjelentősebb szereplője, a legnagyobb hazai gyártó.
– 2012-ben vezettük be az akkor újdonságnak számító, elsősorban gyermekeknek szánt, vitaminozott és/vagy különféle ásványi anyagok hozzáadásával készült Lurkó kekszcsaládot, amelynek teljes kiőrlésű tagja is van. De nemcsak a kisgyermekekre gondoltunk, a Detki Bio Babakeksszel már a legkisebbek számára is egészséges nasialternatívát kínálunk – tudjuk meg Pavlova Olgától.
A 2011-ben debütált Zabálom termékcsalád bevezetésének célja is az egészséges táplálkozás népszerűsítése volt. A kifejezetten cukorbetegek számára készült Diabetikus omlós kekszek csomagolásán pedig minden szükséges információt feltüntettek, amely segíti a fogyasztókat a számukra megfelelő napi étrend kialakításában.
–A cukorbetegeknek, diétázóknak az édesítőszerrel készült Cukormentes háztartási kekszet, vagy a Cukor Stop névre keresztelt kekszünket ajánljuk, ez utóbbi hozzáadott cukrot nem tartalmaz, búzakorpával és búzacsírával készült – sorolja Pavlova Olga.
Lemondás nélkül
A Szarvasi Mozzarella Kft. az első magyar laktózmentes mozzarella gyártója. Az új termék májusi bevezetésével a speciális étrendet igénylő vásárlók kiszolgálása és a cég piacrészesedésének további növelése a cél.
– Évekkel ezelőtt már gondolkodtunk a laktózmentes mozzarellák piaci bevezetésén, de ekkor még nem mutatkozott komoly igény sem a fogyasztók, sem az üzlethálózatok részéről. A napokban a boltok polcaira kerülő laktózmentes termékek fejlesztése során már a fogyasztók visszajelzései, konkrét igényei voltak az irányadóak – jelzi a kereskedelmi igazgató.
A laktózérzékenyek az elsődleges célcsoportjuk, viszont a termék ízében nincs különbség a sima mozzarelláikhoz képest.
– Marketingüzenetünk a laktózmentes termékeinkkel kapcsolatosan: lemondás nélkül, mindenki számára élvezhetővé tettük a mozzarella fogyasztását – részletezi Nagy Sándor.
Kókuszban az egészség
A Common Sense Kft.-nél felismerték, hogy egyre nagyobb igény van állatieredet-mentes élelmiszerekre. Termékeiket fogyaszthatják paleo, vegán étrendet követők, cukorbetegek, diétázók, glutén-, laktóz- és tejfehérje-érzékenyek is.
– Hideg Nyalat márkanéven vagyunk jelen termékeinkkel a piacon. Teljes profilunk 50 százalékát teszik ki az élőflórás kókusztej-készítményeink. Célunk egy olyan kimondottan jóízű, 100 százalékban természetes, tejmentes, kókusztejből készülő élőflórás termék előállítása volt, amely teljesen egyedülálló a piacon – tájékoztat Kiss Enikő.
A vállalat az egyszerű, érthető kommunikációra törekszik vásárlói felé. A Facebookon hirdetnek legfőképpen, ott tudják leggyorsabban és leghatékonyabban elérni a célcsoportjukat.
Középpontban a csíráztatott magok
Az Omega Bázis Kft.-nél a kezdetek óta azt a cél tűzték ki maguk elé, hogy kifejezetten funkcionális élelmiszerekből álló termékportfóliót hozzanak létre, amely központjában a bio és gluténmentes csíráztatott magok állnak. Az egyedi technológia és a specialitás miatt egyértelmű volt az önálló ABY márka létrehozásának igénye, mellyel határozottan megkülönböztetik magukat a piacon.
– Legújabb termékfejlesztésünk az ABY bio csíráztatott zabpehely, mely gluténmentes minősítéssel rendelkezik. Fejlesztési irányaink közé tartozik a zabpehelyválaszték bővítése különböző ízesítések bevezetésével. Kiemelendő továbbá a csíráztatott kevertolaj-portfóliónk, mely szintén egyedi választékot jelent a hazai piacon – mondja Bánkúti Fatime.
Elsősorban az egészségtudatos, családos női célcsoport jelenti a vállalat legfőbb bázisát.
– Nagyon fontos az edukációs tartalmak kommunikációja, az ABY termékek esetében az olajokat például úgynevezett nyakfüzettel láttuk el, amelyen a speciális előállítási körülményekre és a csíráztatás hatására hívtuk fel a figyelmet. A széleskörű és részletes ABY-tartalmak megjelenítésére legalkalmasabb az online tér, kiemelkedően használhatóak a közösségi oldalak és a weboldal, melyeknél kétirányú kommunikációra is van mód – fejti ki a marketingmanager.
Új termék a „superfood” kategóriában
Az Úsovsko Hungary Kft. anyacége Csehországban alakult 1991-ben Úsovsko Food néven, és kezdetektől müzligyártással foglalkozott. A „Fit” márkanevet 1995-ben jegyezték be. A magyarországi leányvállalat 2011-ben alakult, és azóta megtalálhatók a „Fit” termékek a boltok polcain.
– Profilunk 70-80 százalékát funkcionális élelmiszerek teszik ki – tájékoztat Vida Róbert.
Termékeik a YUMMY gluténmentes, gyümölcsös-mogyorós szelet, a CRISP ROLLS gluténmentes kétszersült és nem utolsó sorban a Fit zabkása Görög Zita ajánlásával. Hamarosan megjelenő újdonságuk a Fit Zabkása Chia maggal, amely csökkentett cukortartalommal rendelkezik. Ez a termék megfelel a „superfood” kategóriának.
A kft. marketingüzenete: „Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a termékeink egészségesek legyenek és egyben finomak is”.
Épülő mézmárka
A Hungaroharvest Kft. Dr. Honey márkanéven kizárólag magyar mézeket forgalmaz, de az élelmiszerbiztonság érdekében komoly, auditált minőségbiztosítási rendszert üzemeltet, mely előírja az alapanyagok bevizsgálását is. Fajtamézekkel és ízesített gourmet-mézekkel indították a vállalkozást, idén követte ezt a horeca-kínálatuk.
–Nem fejlesztettünk ki új funkcionális terméket, hanem a már évszázadok óta jól bevált terméket forgalmazzuk, de annak érdekében, hogy a piac hosszú távú szereplőivé váljunk, márkaépítésbe is kezdtünk – tudjuk meg Viszlai Andreától, aki így folytatja: – Mi 100 százalékban magyar mézet töltünk az üvegeinkbe. Ennek az üzenetnek az eljuttatásához biztos szükségünk lesz reklámra, valamint az üzletekben is promóciós anyagokra. De elsősorban az edukációs marketingeszközöket tartanám hasznosnak bel- és külföldön egyaránt.
Müzlik gluténérzékenyeknek
A Glatz Hungary Kft. elsősorban az EMCO gluténmentes müzlijeivel van jelen a funkcionális termékek piacán.
– A gluténmentes termékek egyre népszerűbbek, a gluténérzékenység sajnos népbetegséggé vált – hangsúlyozza Habuda-Salyámosy Rita.
Az EMCO gluténmentes müzlik mellett az EMCO müzliszeletek nemrégiben kerültek bevezetésre. Forgalmazzák emellett a Granny’s gluténmentes tortillachipset és a gluténmentes BIA kuszkuszt is.
– Hamarosan megújul az EMCO müzlik csomagolása, nagyobb hangsúlyt kap a gluténmentesség kommunikálása – tudjuk meg a marketingmanagertől.
Egyre többféle tojás közül választhatunk
A Farm Tojás Kft. folyamatosan fejleszt új termékeket a hazai piacra. Önálló brandként és áruházi márkaként is vannak funkcionális termékeik, jellemzően 5 százalék körüli részesedéssel a teljes forgalomból.
– Elsőként az E-vitaminnal és Szelénnel dúsított tojásunk jelent meg a piacon, majd ezt követte az Omega tojás – avat be Dr. Kertész Tamás.
A kezdeti fellendülést követően kisebb visszaesést tapasztaltak a keresletben. A vásárlók jelentős része nem rendelkezik még elegendő ismerettel a termékekkel kapcsolatosan, illetve túlságosan árérzékeny.
A vállalatnál úgy vélik, jóval nagyobb reklámra és szélesebb körű tájékoztatásra lenne szükség, illetve már az iskolákban az egészséges életmódra kellene nevelni a gyerekeket.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >