Magazin: O.K. vagy K.O, avagy lesz-e Dairy Queen Magyarországon
A nyári híradásokkal ellentétben a Dairy Queen nem adta fel a próbálkozásokat, hogy megvesse a lábát a közép-európai régióban. Egyelőre azonban, akárcsak a 90-es években meghiúsult megtelepedési kísérletük előtt, most sem sokat áldoztak piackutatásra.
Októberben, a cég partnerkereső hirdetésének újramegjelenése után a franchiseportal.hu-n, a lehetséges üzlettársak felkutatásában közreműködő Amerikai Nagykövetség Kereskedelmi Irodája segítségével kérdéseket juttattunk el a DQ nemzetközi üzletfejlesztésért felelős alelnökéhez, Amir Kremer úrhoz. Többször, többféleképpen megfogalmazott kérdéseinkre, mi is lenne a magyar franchise-partner motivációja és feladata, nem kaptunk választ, azt azonban megtudtuk, hogy a DQ elsősorban Európa keleti felére koncentrál, Törökországra (itt 2013-ra tervezik a megállapodás aláírását), Oroszországra és Közép-Európára – utóbbi régióban akár úgy is, ha egymással határos országokban egyetlen partner bír a franchise-jogokkal. Elfogadják, ha a partnert hosszabb ideig kell keresniük, mert a régióban hosszú távú stratégiai céljaik vannak.
A helyzet a valóságban bonyolultabbnak tűnik. Mert bár a DQ, tanulva a két évtizeddel ezelőtti magyarországi fiaskójából, januárban a deklaráltak szerint már nagyobb szerepet szánt a helyi alapanyag-beszállítóknak, és nagyobb mozgásteret hagyott (volna) a kínálatnak a helyi igényekhez való alakításához, magyar tárgyalópartnereik – a szakmai „pletykák” szerint – megmosolyogták elképzeléseiket a finanszírozási kérdésekkel kapcsolatban. A tetemes franchise-díj mellett viszont más költségeket is (közöttük a márka bevezetését) a magyar bérlőnek kellene finanszíroznia. Némi eufemizmussal élve: a DQ által vázolt üzleti kapcsolat nélkülözi a win-win aspektusokat. Az Európában jelen nem lévő cég feltehetően példaértékűnek tartja a McDonald’s, a Starbucks és más népszerű láncok terjeszkedési mintáját, nem felmérve, hogy a DQ márka szinte ismeretlen a térségben.
A szemléletváltást a DQ-nál az is akadályozhatja, hogy a cégnek kevesebb a nemzetközi tapasztalata, mint a nálunk is jól ismert láncoké. Az 1940-ben Minnesotában alapított DQ közel ötezer üzletének majdnem 80 százaléka az USA-ban működik. Nemzedékek nőttek fel éttermeiben, és vezetői büszkék tradícióira. Ugyanakkor – alighanem a „növekedj vagy meghalsz”elv kényszerítő erejétől is hajtva – intenzív fejlődésben gondolkodnak: 2012-re 300 új üzlet nyitását tervezték otthon és a világban. DQ üzletet az Államokban sem olcsó nyitni; a 35 ezer dolláros franchise-díj csak a befektetés töredéke. A franchisedirect.com szerint az USA-ban egy DQ Chill & Grill étterem nyitása (az építéssel járó költségeket nem számítva) 460-780 ezer dollár között mozog – erre jönnek még a folyamatos költségek. Ami az európai lehetőségeiket illeti: Nyugat erősen telítve van ilyen „kategóriájú” éttermekkel, Keleten pedig nincs kellő vásárlóerő.
A DQ-nek tehát, ha eredményt akar a régióban elérni, változtatnia kellene üzleti elképzelésein. Amennyire tudjuk, az első lépések ősszel megtörténtek a megfelelő irányba. Ha a cég tud tőkeerős külföldi befektetőket mozgósítani, érdemes lesz újra foglalkoznia magyar szakmai partner keresésével!
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >