Magazin: Növekvő felhőzet
Nem vásároljuk, hanem béreljük – egy mondatban ennyi a lényege a cloudalapú IT-szolgáltatásoknak, melyek térnyerése megállíthatatlan. A vállalatoknak saját üzletük fejlesztésére jut idejük összpontosítani, nem kell olyan vállalkozásidegen feladatokkal foglalkozniuk, mint a saját infrastruktúra felépítése. Összeállításunkban a magyar cloudpiac fontos szereplői osztják meg a technológiával kapcsolatos gondolataikat.
A felhő tulajdonképpen nem más, mint a legkorszerűbb infokommunikációs képességek közművesítése, foglalja össze Budai Péter, a Microsoft Magyarország nagyvállalati megoldásokért, szerverekért és felhőtechnológiákért felelős üzletágvezetője. A szélessávú internetkapcsolat a cső, a felhőszolgáltató pedig az erőmű, ahol az energiát előállítják. Ahhoz, hogy egy cégnek hatékony vállalatirányítási rendszere vagy nagy kapacitású adatközpontja legyen, ma már se méregdrága vasak beszerzésére, se gyorsan szavatosságukat vesztő szoftverek megvásárlására nincs szüksége. Elég, ha az a bizonyos cég széles sávon érkező szolgáltatásként használja ezeket az üzleti képességeket – ráadásul mindegyikből a legkorszerűbb, legfrissebb verziót.
Fő szempont a megbízhatóság
Az üzletágvezető szerint a felhőszolgáltatás előnyei nagyon sokrétűek. Nagyon fontos szempont, hogy a Microsoft felhőmegoldásai nemcsak mérséklik, de tervezhetőbbé, áttekinthetőbbé is teszik egy-egy vállalkozás infokommunikációval kapcsolatos költségeit. A szolgáltatások az igényekhez igazíthatóak és rugalmasak. A biztonsági kérdés két szempontból is felmerülhet: egyrészt az adatvesztés miatt – olyan megbízható szolgáltatót kell választani, mely több adatközponttal rendelkezik, mint például a Microsoft. A cég egyetlen év alatt 4,5 milliárd dollárt fektet adatközpontokba, ami többszöröse a konkurenciáénak. Ma egyedül a Microsoft rendelkezik a világ 19 régiójában 100-nál is több adatközponttal, amelyekben 600 ezernél több szerver működik.
Másrészt felmerülhet az adatok illetéktelen kezekbe kerülésétől való félelem – de a Microsoft már rendelkezik ISO-minősítéssel és az EU adatvédelmi hatóságainak támogatásával is. A felhőszolgáltatás tehát biztonságos, és ez azon múlik, hogy ki szolgáltatja.
– A felhőszolgáltatás nagy előnye a használatarányos díj – emeli ki Budai Péter. – Ezáltal olyan szolgáltatásokat is igénybe vehet költséghatékonyan bárki, amelyeknek a „házon belüli” kiépítése, felépítése hatalmas beruházással járna, és kvalifikált szakembereket igényelne. Jó példa erre a big data feldolgozás vagy a gépi tanulási algoritmusok futtatása – ezek olyan feladatok, amelyeket a legtöbb vállalat a felhőből fog igénybe venni, és csak kevesen vállalják a telephelyi megoldások kiépítésével járó költséget.
Költségcsökkentés minden cégméretnél
– Cégmérettől és tevékenységtől függetlenül bármely cég számára ugyanolyan előnyöket kínálnak a felhőszolgáltatások: a beruházási és üzemeltetési költségek csökkentését – mondja Rékasi Tibor, a T-Systems Magyarország vezérigazgatója. – Egy nagyvállalatnál például egy DR (disaster recovery) site kialakításának óriási költsége lehet, ezért összességében sokkal takarékosabb megoldást jelent felhőből igénybe venni egy ilyen szolgáltatást. Ugyanakkor a start-upoknak is hasznosak a felhőszolgáltatások, mivel ezeknek a cégeknek a fejlődési iránya kezdetben még bizonytalan. Nem tudják, hogy egyik napról a másikra mire lesz szükségük, így a gyorsan, szinte azonnal rendelkezésre álló, felhőalapú IT-infrastruktúrát választják, mely a változó igények mentén paraméterezhető.
A vezérigazgató szerint a beruházási és üzemeltetési költségek csökkentése mellett további előny, hogy a szolgáltatási hátteret olyan magas színvonalú adatközpontok biztosítják, amelyekhez hasonló infrastrukturális háttér kialakítása még egy nagyvállalati környezetben sem egykönnyen reprodukálható. A felhőből nyújtott megoldások megbízhatósága és magas rendelkezésre állása mellett fontos kihangsúlyozni, hogy az olyan adatközponti szolgáltatásokat is nyújtó vállalatoknál, mint amilyen a T-Systems Magyarország, a folyamatos frissítés és a szakértői felügyelet mellett a fizikai biztonság is a kiemelt előnyök közé tartozik.
Körültekintően válasszunk!
Azokkal a szolgáltatókkal kell vigyázni, melyek nem nyújtanak magyar nyelvű támogatást, vagy a hibabejelentést egy távoli országban kezelik. Ez jelenthet némi veszélyt az üzletmenet-folytonosságra nézve, különösen abban az esetben, ha üzletileg kritikus alkalmazást veszünk igénybe a felhőből. Ezért a megfelelő szolgáltató kiválasztásakor mindenképp figyelembe kell venni a szolgáltató hátterét, ellenőrizni kell a bejelentési pontokat, és az azok által kínált szolgáltatási szintet.
Rékasi Tibor meglátása szerint a cloudszolgáltatások egyik nagy előnye a könnyű paraméterezhetőség, így az erőforrások a cég aktuális igényeihez igazodva, jellemzően havi, heti vagy akár napi rendszerességgel is változtathatóak. A paraméterezhetőség csak attól függ, milyen szerződést köt a vállalat a szolgáltatójával.
A T-Systems vezérigazgatója úgy látja, a cégek kezdik felismerni a felhőszolgáltatásokban rejlő potenciált, így a szolgáltatók egyre több felhőalapú megoldással állnak elő. Magyarországon jellemzően a biztonsági kérdések foglalkoztatják leginkább a cégeket a felhőalapú megoldások használatakor, ezért a szolgáltatók is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a cloudalapú IT-biztonság mint szolgáltatás fejlesztésére.
Jó példa erre a T-Systems Magyarország instantSecurity szolgáltatása is, amely révén felhőből lehet igénybe venni akár elosztott túlterheléses támadás (DDoS) elleni védelmet, menedzselt határvédelem szolgáltatást vagy logelemzési kapacitást.
Mindenkit érdekel
– A világ számos országában is ugyanazt látjuk, mint hazánkban: nincs olyan szektor vagy cégméret, mely ne érdeklődne a felhőmegoldások iránt – mondja Arató Márk, az SAP Hungary kommunikációs vezetője.
Tapasztalata szerint azon vállalatok vezetnek be cloudmegoldásokat, amelyek egyszerűsíteni kívánják az üzletmenetüket, egyúttal biztosítani szeretnék a vállalat agilitását, hogy rugalmasan tudjanak reagálni a külvilág adta lehetőségekre. A cloudhasználat jellemzően havidíjalapon számlázódik, és az ügyfelek jellemzően több évre kötnek cloudszerződést.
Arató Márk meglátása szerint kihívás akkor jelentkezhet, ha egy vállalat több cloudszolgáltató eltérő megoldásait használja, és ezeket próbálja együttműködésre bírni. Az eltérő alkalmazások egymással való kommunikálásának megoldása ugyanis jellemzően fejlesztői szintű feladat. Ezért célszerű integrált rendszert alkalmazni és felhő esetében is a teljes, például HR-modult egy szolgáltatótól igénybe venni. Célszerű olyan szolgáltatót választani, amely az iparágának legjobb gyakorlatait képezi le megoldásaiban, így is biztosítva a versenyképességet.
Az SAP megoldásai ugyanakkor okoskészülékekről is elérhetőek, így egy vezetékes szolgáltató átmeneti kiesése nem jelent problémát az üzletvitel szempontjából.
Szakosodott szolgáltatók
A felhőalapú technológia lehetővé teszi, hogy az interneten keresztül szakosodott szolgáltatásokat vegyünk igénybe. Ehhez hasonló szolgáltató a Virtual Call Center. A vállalat contact center megoldást kínál előfizetéses alapon.
– Nagyon vegyes a vállalkozások profilja, amelyek igénybe veszik szolgáltatásunkat – tájékoztat Málhai Péter üzletfejlesztési vezető. – Az ügyfélszolgálati munkatársak száma 5-től 150 főig terjed (de ennél több is lehet), így kis- és közepes vállalkozások mellett a multinacionális cégek is beleférnek ebbe a méretbe.
A vezető szerint mindenkinek megéri igénybe venni ezt a szolgáltatást, mert olyan IT-infrastruktúrát használhatnak, amely a legkorszerűbb, folyamatosan karbantartott és biztonságos. Az ilyen típusú szolgáltatásoknál az sem meglepő, hogy maga a rendszer akár heti szinten frissülhet újdonságokkal, új funkciókkal.
Ha a vállalkozás gyorsan bővül, vagy szezonális csökkentésre van szükség, akkor az igénybe vehető kapacitást pár óra átfutással garantálni tudják, extrém, indokolt esetben a bővítést percek alatt is meg tudják oldani. A technológiával kapcsolatos újdonságok közül rohamos fejlődést az elosztott rendszerek, valamint a rendelkezésre állás növelését javító fejlesztések területén tapasztalnak. Érdekes és egyedülálló fejlesztés a VCC-nél a VCC Pay környezet, melynek segítségével elsőként a cloudalapú contact center szolgáltatók közül bankkártyás fizetést tudnak biztosítani telefonon keresztül partnereik ügyfelei számára.
Alacsony belépési költségek
– A kereskedelmi megoldásairól ismert Laurel is elindította Retail Cloud szolgáltatását idén márciusban – jelzi Bessenyei István, a Laurel tulajdonos-ügyvezetője.
A megoldás alacsony belépési költségekkel vehető igénybe, a „Pay as you go” szisztémával mindenki annyit fizet, amennyi erőforrást a felhőben használ. A Laurel Retail Cloud olyan alaprendszer, amelyben elérhetőek az eddig fejlesztett rendszerek. Ilyen a kis- és nagykereskedelmi, ügyviteli és HR-támogató, vezetői döntéstámogató rendszer, az IP-telefonközpont, az erőforrásigényeket automatikusan skálázó B2B, B2C rendszerek, a big data alkalmazások és természetesen a klasszikus IT-szolgáltatások, mint például a levelezés, a tárhely vagy a virtuális szerverbérlet is.
A tulajdonos-ügyvezető szerint a felhőberuházásokat korábban csak a nagyobb, tőkeerős cégek engedhették meg maguknak a kezdő beruházási költségek és az üzemeltetési díjak miatt. Egyre jellemzőbb, hogy a kis- és középvállalkozások is érdeklődnek a lehetőség iránt. Tulajdonképpen mindenkinek megéri, mert egyszerűbb és biztonságosabb felhőben futó kereskedelmi rendszereket használni, mint saját szervert üzemeltetni. Természetesen a megtérülés ideje függ a beruházás mértékétől. A felhőmegoldással jelentősen csökkenthetők egy induló vállalkozás informatikai költségei.
– Egy új cégnek jellemzően milliós értékű informatikai beruházásra van szüksége, elég csak a szerverre vagy szerverparkra gondolni, vagy az áramköltségre, amely egy komolyabb rendszer esetén havi több 100 ezres nagyságrend is lehet, ehhez járul az informatikus munkabére, járulékai. A felhőalapú rendszerek előnye, hogy a költségek csökkenthetők, ami nemcsak az indulásra vonatkozik, hanem az üzemeltetésre is – emeli ki Bessenyei István.
Földrajzi függetlenség
– A cégkultúra, a cég rugalmassága (és természetesen a lehetőségei), illetve az adott témában döntéseket meghozók preferenciája az, ami meghatározza, hogy egy vállalat elmozdul-e az offline létből a felhőalapú megoldások irányába – mondja Csesznok László, a Comforce Zrt. senior ügyfélkapcsolati menedzsere.
A cég számára a felhőalapú technológia igen fontos, ugyanis ennek segítségével kínál contact center szolgáltatást partnerei számára. A cég munkatársai is a „felhőben” dolgoznak, így kollégáikat földrajzi kötöttségtől függetlenül bárhol az országból (vagy a világ bármely táján) tudják foglalkoztatni. A vállalatnál 25 különféle nyelven válaszolják meg a munkatársak a betelefonálók kérdéseit, és nemcsak a budapesti központból, hanem például Tokióból, Szöulból, Rióból, Miamiból vagy épp Johannesburgból.
A földrajzi függetlenség, a decentralizáltság következtében az iroda, a cég innentől kezdve nem azonos azzal az épülettel, ahová mindennap bejárnak dolgozni az emberek.
– Munkavállalóink nagy része home office rendszerben dolgozik, magának megteremtve az ideális munkakörnyezet. Ráadásul jelentős pénzt, időt takarítanak meg a munkába járással, mi pedig páratlan rugalmasságot nyújthatunk általuk partnereink számára is – mondja Csesznok László.
Vass E
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >Masszívan lassult a belkereskedelem
Ma reggel kiskereskedelmi forgalmi adatokat tett közzé a Központi Statisztikai…
Tovább olvasom >