Növekszik webes kereskedelem

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 05. 12. 10:26

A nők egyre gyakrabban és nagyobb számban vásárolnak az interneten, így nem meglepő, hogy továbbra is két számjegyű az online kereskedelem bővülése. A sikeres webáruház a mobiltelefonos vásárlókra is odafigyel. Ha sikeres webes értékesítést szeretnénk, bízzuk szakemberre a vállalat webáruházprojektjét. A március 30-i, budapesti eCommerce Expón jártunk.

Ötven előadás, többezer látogató – ez a két szám sok mindent elmond a második alkalommal megszervezett eCommerce Expóról. Az érdeklődést a online kereskedelmet kutató cégek adatai is alátámasztják: A GKI Digital adatai szerint tavaly 310 milliárd forintos forgalom mellett az online piac 18 százalékkal bővült, 2,8 millióan vásároltak interneten.

Figyeljünk a mobilra!

A kiállításon elsőként Hack-Handa Tünde, az eNet elemzőjének előadását hallgattuk meg. Az elemző szerint a webáruház-kereskedőknek 2017-ben a mobilos platformra kell fókuszálniuk, hiszen egyre több vásárló érkezik erről a platformról. Az online kereskedelem két számjegyű növekedése részben annak is tulajdonítható, hogy tömegesen megjelentek a weben a női vásárlók is, így most már mindkét nem egyenlő arányban jelen van az online világban.

Miután 2016-ban megtanultuk, hogy ruhát is lehet könnyedén vásárolni a neten, idén újabb termékkategóriákkal kísérleteznek a kereskedők. Marketingeszközök tekintetében a webáruházak továbbra is az ár-összehasonlító oldalak és a Google eszközeit részesítik előnyben, a közösségi megjelenés egyelőre egy kihasználatlan lehetőség marad. Ugyancsak a tavalyi év fontos tanulsága, hogy főleg a kiemelkedő időszakban nehezen előre jelezhető forgalom miatt a logisztika skálázható, fejleszthető kell legyen.

Kormányzati e-kereskedelmi stratégia

Egy rendhagyó e-kereskedelmi piramist állított össze a webáruházat indítani szándékozók részére Vecsei László, eCommerce-tanácsadó. Az e-kereskedelmi menedzsmentpiramis (lásd illusztrációnkat) tartalmazza azokat a teendőket, melyekre egy kezdő webes kereskedőnek fókuszálnia kell, amely kérdések mentén elgondolkodva sikeres üzletet építhet fel.

A szakértő pozitívumként említette, hogy idén februárban a kormány elkészítette a digitális kereskedelem fejlesztési stratégiáját, vagyis a hatóságok is kiemelt, fejlesztendő területként kezelik az e-commerce-t (a kormany.hu oldalról a stratégia letölthető).

A tanácsadó egy listát is összeállított azokról a termékekről, szolgáltatásokról, melyeket érdemes online értékesíteni, közöttük szerepelnek például a speciális élelmiszerek, egészségügyi termékek, szolgáltatások, kézműves termékek, sportfelszerelések, bútorok és lakberendezési szolgáltatások.

Webáruházat manapság bérelni, fejleszteni vagy nyílt forráskódos megoldásként lehet igénybe venni – mindhárom megoldásnak megvan a maga előnye-hátránya. A bérelhető megoldás olcsó, gyorsan hadrendbe állítható, azonban korlátozott funkciók állnak az üzemeltető rendelkezésére, korlátozott a bevételtermelő képessége is. A nyílt forráskódú megoldások üzembe helyezése valamivel több szakértelmet és időt igényelnek, de cserébe közepes bevételtermelő képességet, közepes minőségű döntéshozatali eszközöket kapunk. Az egyedi fejlesztés drága, viszont a meglévő marketingrendszerekhez gond nélkül illeszthető, zsebünk szabja meg a fejlesztendő funkciókat.

A Trade magazin kérdésére válaszolva a szakértő elmondta, hogy a magyar vállalatok nem szeretnek külön erőforrást, szakembert áldozni az internetes árusításra. Amikor eldöntik, hogy webáruházat nyitnak, a meglévő belső erőforrásokra támaszkodnak, a kiválasztott kollégáknak nagy ritkán van tapasztalatuk és tudásuk ezen a téren. A sikeres webes értékesítés szakértőt kíván, ebben a külföldi webáruházak a magyar cégek előtt járnak.

Adatokra alapozva

Az adatvezérelt üzleti döntéshozatal fontosságáról beszélt előadásában Vajda Szilárd, a Conversific szakembere. Megoldásuk a shoprentertől bérelt webáruházakkal együtt használható, objektív adatokon alapuló üzleti döntéshozatalt tesz lehetővé. A mérni érdemes adatok közül a szakember az e-kereskedelmi konverziós arányt említette elsőnek, mely a rendelések és látogatások függvényében változik. Érdemes az egyedi termékek konverziós arányát mérni, hiszen a jól konvertáló termékeket vevőcsalogatóként használhatjuk fel marketinghirdetéseinkben. A rosszul teljesítő termékeket végső soron ki is vehetjük az állandó kínálatból.

A vásárlók számát is érdemes nyilvántartani, a szakember szerint a visszatérő és új vásárlókat külön érdemes figyelni. Mérjük továbbá az adott vásárlók rendelési számának alakulását is. A rendelések számánál érdemes azt is vizsgálni, hogy mely termékeket rendelnek együtt – ezek alapján rendelési csomagokat tudunk kialakítani. Az átlagos rendelési értéket vevőnként is számon lehet tartani, a magasabb átlagokkal rendelkezőknek drágább termékeket tartalmazó ajánlatokat küldhetünk.

Automata számlázási megoldásukat mutatta be előadásában Stygár László, a számlázz.hu alapító-tulajdonosa. A 2005 szeptemberében indult szolgáltatáshoz jelenleg 1828 webáruház csatlakozik, amelyeknek rengeteg automatizmussal teszik könnyebbé mindennapi életüket – és biztosítják a szükséges versenyelőnyt. Szolgáltatásuk internetes kapcsolattal, bármely mobileszközről igénybe vehető, a jól felépített folyamatban a rendelés leadása és a fizetés beérkezése után az ügyféllel elsőnek a terméket megmozgató raktári dolgozó érintkezik, minden többit az automata számlázó megoldás végez el.

Tavaly 17,6 millió csomagot szállított ki a MPL – derült ki Majtényi Kálmán vezérigazgató-helyettes előadásából. Ennek a csomagmennyiségnek az egyharmadát mobilról rendelték meg a vásárlók. Mindenki azt gondolja, a csomagot kiszállító szolgáltatásnál az a fontos, hogy gyors legyen, de a Magyar Posta képviselője szerint sokkal fontosabb, hogy az ügyfél tudja, mikor, merre van a csomagja. Vagyis a kommunikáció a gyorsaságnál is fontosabb.

A GLS futárszolgálat standján megtudtuk, hogy a tavaly bevezetett bankkártyás fizetési lehetőséggel ügyfeleik 3 százaléka élt eddig. Az általuk kiszállított utánvétes csomagoknál lehet készpénz helyett immár bankkártyával is fizetni, az utánvétes díj felett ennek további 3 százalékos költsége van. Érdekes, hogy több nyugati országban az utánvétes rendelés lehetőségét már kivezette a futárcég, ott erre már nem volt igény. A DPD futárainál is van POS-terminál, náluk nem is kell előre jelezni, hogy bankkártyával szeretne fizetni az ügyfél.

Kapcsolódó cikkeink