Magazin: Nielsen-körép – Mérsékelt javulás a mediterráneumban

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 04. 27. 12:47

Legutóbbi számunkban a görögországi FMCG-trendeket tekintettük át a válság tükrében. Ezúttal a mediterrán térség a hírekben gyakran szereplő három másik országának helyzetét foglaljuk össze a Nielsen elemzései alapján.

Villányi Ágnes kereskedelmi kapcsolatok osztályvezetője, Nielsen

„Gondolja-e ön, hogy országa jelenleg gazdasági válságban van?” – tették fel a kérdést a Nielsen munkatársai 56 ország több mint 25 ezer fogyasztójának, a tavalyi negyedik negyedévben. „Igen”-nel legnagyobb arányban négy dél-európai országban válaszoltak: Portugáliában 97, Horvátországban 96, Olaszországban 95, Spanyolországban 92 százalék látja válságban saját országa gazdaságát. (Magyarországon ez a mutató 91 százalék.)

Olaszország: nézőpont kérdése

Olaszországban az FMCG-termékek bolti eladása értékben 2 százalékkal emelkedett, mennyiségben 1 százalékkal csökkent a negyedik negyedévben, a tavalyelőtti hasonló időszakhoz viszonyítva.

Ezeket a mutatókat a harmadik negyedévhez képest pozitívan is értékelhetjük. Akkor ugyanis érték szempontjából plusz egy, mennyiséget tekintve pedig mínusz 2 százalékot regisztrált a Nielsen Growthreporter című európai kutatása.

Nézőpont kérdése, hogy ki, mennyire tartja drámainak a vásárlási szokások változását. Az olaszok 74 százaléka változtatott az egy évvel korábbihoz képest, hogy spóroljon. Ennél nagyobb a vizsgált huszonegy európai ország közül a románok (76), magyarok (78), spanyolok (79), portugálok (79), írek (85) és görögök (93) mutatója.

Spanyolország: aránylag a legkedvezőbb

Spanyolországban a mennyiségi eladások negyedéves összehasonlításban egyszer sem csökkentek, a legutóbbi két év során. Érték szempontjából 2010. július–szeptember óta pedig folyamatosan növekedést látunk. Legutóbb a negyedik negyedévben az élelmiszer-kiskereskedelem 4 százalékkal nagyobb bevételt ért el, mint a tavalyelőtti hasonló periódus során. Mennyiség tekintetében plusz 2 százalékot regisztrált a Nielsen.

A költésein változtató száz spanyol közül hatvannégyen kevesebbet adnak ki otthonon kívüli szórakozásra, hatvanegyen pedig háztartási energiára. Utána sorrendben: több mint 50 százalékuk új ruhán, kevesebb telefonálással spórol, és azzal, hogy olcsóbb élelmiszereket szerez be.

S ha már itt tartunk: az olaszok közül legtöbben azzal takarítanak meg pénzt, hogy kevesebb új ruhát, illetve készételt vásárolnak. A portugáloknál a háztartási energiát és az otthonon kívüli szórakozást nevezték meg legtöbben, mint a spórolás fő eszközeit.

Az adatokat a Nielsen Globális Omnibusz Kutatása tárta fel, amely mindegyik országban reprezentatív az internethasználók kora és neme szempontjából. A felmérés csak az internet-hozzáféréssel rendelkezők fogyasztási szokásait veszi számba.

Pesszimista portugálok

Portugáliában tavaly negyedévről negyedévre hullámzott az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok bolti forgalma. Tavaly október–december során értékben plusz 1 százalékot regisztrált a Nielsen, a tavalyelőtti hasonló időszakhoz viszonyítva. A mennyiségi eladás változatlan maradt.

Ami a válságos helyzet várható jobbulását illeti, legpesszimistábbak a portugálok: azok közül a portugálok közül, akik országukat válságban látják, csak 8 százalék gondolja, hogy országa kilábal belőle a következő tizenkét hónap során. Ugyanez a mutató a spanyoloknál 12, az olaszoknál 22 százalék.

Figyelemre méltó, hogy „nem tudom” választ az olaszok jelentős aránya, 38 százaléka adott, míg a portugálok 12, és a spanyolok 18 százaléka.

Kapcsolódó cikkeink