Magazin: Nemzetközivé lesz holnapra a fűszervilág
A magyaros konyha mellé felzárkózó nemzeti konyhák, különlegesebb ételek egyre színesebbé teszik a fűszerek, fűszerkeverékek és ételízesítők szegmenseit is. A márkák igyekeznek ételféleségekhez, sőt, ételekhez is speciális variánsokat kínálni, miközben az egészségről sem feledkeznek meg.
A NETA emelte tavaly a fűszerek és szárított ételízesítők fogyasztói átlagárait, de más hatások is jelentős mértékben alakítják a piac hullámzását.
– Ez az élelmiszer-ipari kategória nagyon ki van téve az árfolyam-ingadozásnak, a jogszabályok folyamatos változásának és az időjárásnak. Mindez befolyásolja a világpiaci árak alakulását, amelyből csak egy kis részt sikerül áthárítani a partnerek felé – jellemzi a piacot Pethő Anita, a Böllér Fűszer Kft. kereskedelmi igazgatója.Mivel a saját márka még mindig nagyon erős forgalmi részt képvisel, ezért, úgy látja, a gyártói márkákból az alacsonyabb árfekvésű termékek azok, amelyek jobban eladhatóak.
– A vásárlók előbb nyúlnak egy olcsóbb zacskós fűszer után, mint egy prémiumcsomagolású termékhez – állapítja meg. – A piaci trendek az egyre kisebb kiszerelésű fűszerek felé mutatnak. Tehát az eddigi sztenderd 40-50 g helyett kezdenek megjelenni a 25-30 g-os tasakok.
Jönnek fel a zöldfűszerek
A Házi Piros Paprika Kft. tapasztalatai szerint a fűszerek között a volument továbbra is az alapfűszerek hozzák, de az étkezési szokások változása miatt növekszik a zöldfűszerek aránya is.
– A paprikaforgalomban csökkenés tapasztalható, amelyet szintén az étkezési szokások változása okoz. A fűszerkeverékekben a stabil volument a legkedveltebb ízek hozzák, de növekszik például a sültoldalas-, gyros-, aprópecsenye-fűszerkeverékek forgalma is – teszi teljessé a képet Sinkó Péter, a Házi Piros Paprika Kft. kereskedelmi igazgatója.
A gyártói és kereskedelmi márkát egyaránt gyártó cég elsősorban az ételízesítők szegmensében tapasztalja a PL arányának növekedését, miközben a diszkont csatorna az egész kategóriára nézve erősödik.
Kalocsai mintákkal
Az Unilever értékesítésének túlnyomó részét a kategóriában a Delikát ételízesítő teszi ki, amely stabilan piacvezető az univerzális ételízesítők között (Nielsen, 2014. február–március, értékben).
– Termékeink jellemzően zacskós kiszerelésben kaphatóak, de többféle méretben: 50 g-os kiszereléstől egészen az 1 kg-os kiszerelésig. A Delikát márka hagyományosan erős az ország keleti részében – mondja Forgács Péter, az Unilever Magyarország junior brand managere.
A közelmúltban a márka megjelent egy speciális variánssal, a Delikát Ételízesítő Csirkés ételekhez termékkel. Jelenleg e variáns további erősítésén és támogatásán munkálkodnak.
– A Delikát márka továbbra is a hagyományokra és arra a tényre épít, hogy több mint 40 éve Magyarországon gyártjuk – szögezi le Forgács Péter. – Az év elején lezajlott Kalocsai jellegű promócióval is erre az örökségre utaltunk. Az aktivitás rendkívül sikeres volt. A nyáron ismételten tv-kampánnyal és promóciós tag-on-nal fogjuk támogatni a márkát.
Megkönnyítik
a sütés-főzést
A Böllér Fűszer Kft. termékpalettáján megtalálható mind a hagyományos sós ételízesítő, mind az új fejlesztésű natúr só- és adalékmentes ételízesítő is.
Tapasztalataik szerint még mindig a magyaros ízek (paprikás, fokhagymás) az uralkodóak a piacon. Ennek jegyében a közelmúltban fejlesztették ki új termékcsaládjukat, a MAGYAROS ALAPOK-at, amellyel olyan bonyolultnak tűnő ételek készíthetőek el pillanatok alatt, mint például a bakonyi gombás mártás, a vadas mártás, a paprikáscsirke-mártás, a gulyásleves, a halászlé vagy a pörkölt.
– Kínálatunkban ezek mellett a különböző (görög, olasz stb.) régiók ízei is megtalálhatóak – foglalja össze Pethő Anita.
A Böllér Fűszer Kft. promóciós tevékenysége során nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a vevőikkel személyesen kommunikáljon termékeikről, legtöbbször árubemutatón és kóstolókon keresztül.
A jövőben marketingaktivitásaikat a grillezés és a disznóvágás idejére fókuszálják.
Újdonságok
a grillszezonra
Napjainkra hazánkban is egyre hangsúlyosabb az egészségtudatos táplálkozás.
A Házi Piros Paprika Kft. is erre a trendre reagálva jelent meg a közelmúltban zöldfűszerekkel ízesített „Nokedli durumliszt keverék” családjával. Hasonló megfontolásból csökkentették korábban széles ízválasztékú fűszerkeverékeik sótartalmát is.
– Ebbe a sorba fog illeszkedni a júliusban megjelenő két új fűszerkeverékünk is, amelyek a grillszezon két nagyon kedvelt ételének, a Pljeskavicának és a Csevapcsicsának az elkészítését egyszerűsítik le a sütögetni vágyók számára – árulja el Sinkó Péter.
A szűk lehetőségeik mellett igyekeznek hatékonyan mixelni az ATL- és BTL-eszközöket. Marketingaktivitásaikat eladáshelyi marketingre, displayek és POS-anyagok kihelyezésére, árakciókra és újságos megjelenésekre fókuszálják, tudjuk meg a kereskedelmi igazgatótól.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >