Magazin: Mobileszközök térnyerése a logisztikában
A logisztikai megoldások terén is egyre jellemzőbb a mobileszközök térnyerése, egyfajta forradalom zajlik ezen a területen. Így nem meglepő, ha a szállítók ehhez a változáshoz igazítják legújabb fejlesztéseiket. A csökkenő árrések világában csak egy gyors reakcióra képes informatikai rendszer segítségével lehet felvenni a versenyt – figyelmeztetnek a szakemberek.
A logisztikai informatikában egyre jellemzőbb a mobileszközök térnyerése – mondja a ProgAdat Kft. ügyvezetője. Végh Ferenc szerint elsősorban a PDA-s alkalmazások forradalma zajlik. Kiemelt feladat továbbá a mobilmegoldások integrációja a meglévő rendszerekhez. A cél, hogy minél gyorsabb, egyben könnyen nyomon követhető legyen egy folyamat. A szállítás teendői gyakran összekapcsolódnak a számlázási feladatokkal, így akár a számlázást és a pénztári mozgások nyilvántartását is meg kell tudni oldani a mobileszközökön. Ez gyorsabbá teszi a kiszolgálást, valamint kiküszöböli a hibalehetőségek nagy részét, amelyeket a különböző részlegek közötti kommunikáció hiányosságai idézhetnek elő.
Tévedni luxus
A raktározás és a szállítás területén is egyre nagyobb szerepet kap az informatika. A magas raktári elhelyezésre alkalmas létesítményekben vezeték nélküli kapcsolattal elérhető, akár a targoncára vagy a dolgozók karjára szerelhető, digitális személyi asszisztensekkel (PDA) történik az áruk tárolása, leszedése, valamint a belső raktári mozgások kezelése. Az ilyen online informatikai alkalmazások révén 20-30 százalékkal gyorsabb és pontosabb lesz az árumozgások követése, emellett töredékére csökken a papírfelhasználás.
Az ügyvezető igazgató tapasztalata szerint az utóbbi időkben oly mértékben csökkent a nagykereskedelmi szektor árrése, hogy elengedhetetlenné vált a raktárak automatizálása. Ma már nem engedhetik meg maguknak a vállalkozások, hogy a raktári alkalmazottak percekig keressék a termékeket, nem tévedhetnek a szavatosság lejárati dátumában. Elengedhetetlen az optimalizált, költséghatékony fuvarszervezés, komissiózás is.
Mi lesz veled, RFID?
Végh Ferenc szerint technológiai téren nagy kérdés, mi lesz az RFID-vel. Azt szeretné, hogy elterjedjen ez a rádiófrekvenciás azonosításon alapuló technológia. Az RFID-címkék olyanok, mint az emberi ujjlenyomat, egy apró eszköz, amely minden információt tartalmaz a termékről: mennyiségi, kiszerelési, gyártási, ellenőrzési, szavatossági stb. adatokat. Sajnos a gyors terjedés akadálya, hogy ma még meglehetősen drága a technológia. Lehet, hogy emiatt a süllyesztőbe kerül, de elképzelhető, hogy a későbbiekben olyan elterjedtté válik, mint most a vonalkód.
Jelenleg a QR-kód a köztes állomás a szimpla vonalkód és az RFID közötti fejlődési fázisban. Már jóval több információt hordoz, mint az egydimenziós zebracsík, és nem kerül annyiba, mint az RFID.
Megoldás kiskereskedelmi hálózatoknak
A mobileszközök terjedését látja a Microsoft Dynamics vállalatirányítási rendszer forgalmazója, az XAPT-csoport is. Sasfi Imre Chief Architect elmondása szerint ehhez a trendhez igazodik a Microsoft Dynamics AX 2012 legújabb, idén májusban kibocsátott frissítése, az R3-as verzió, amely komoly logisztikai alkalmazásokkal bővült. Egy komplett, új raktárirányítási megoldást kaptak a felhasználók, beleértve az online PDA- és eszközkezelő funkcionalitást, a munkaszervezési és irányítási eszközrendszerrel együtt. A készlettervezést és gazdálkodást illetően egy régóta várt támogatás jelent meg a szoftverben, ez pedig az igény-előrejelzés (Demand planning) lehetősége az elmúlt időszak adatainak elemzésével, és a várható kereslet prognosztizálásával.
Szintén a Microsoft Dynamics AX 2012 verziójának erőssége a kiskereskedelmi hálózatokkal rendelkező vállalatok komplex, az igényeiket teljes körűen lefedő AX Retail-megoldás. A csomag része a back office funkcióktól a pénztárgépes rendszert magában foglaló, részleges offline működést lehetővé tevő, áruházi rendszereken keresztül már a jövőbe mutató omnichanneles elektronikus kereskedelem is.
Korlátlan lehetőségek
Sasfi Imre szerint a mobileszközök a szokásos folyamatok ellenőrzésében, irányításában játszanak szerepet mind vezetői, mind végrehajtói szinten. Ma már a vevő és a szállító is online tudja követni az áru vagy rakomány útját, pozícióját, de még a végleges feladatkiadás előtt is lehetősége van ezen eszközök segítségével a legjobb megoldás kiválasztásának érdekében alternatívákat felkutatni. Ezekkel az eszközökkel ma már korlátlanul csatlakozhatunk belső rendszereinkhez és a világhálón levő alkalmazásokhoz is. Testre szabható, az egyszerűsített felületen gyorsan és célirányosan kaphatunk információkat, de az adatállományban akár ad hoc lekérdezések és elemzések is elérhetők.
– Logisztika informatika nélkül nem létezik – mondja Sasfi Imre. – Az események olyan mértékben felgyorsultak, úgy lerövidültek a reakcióidők, és olyan szűk a mozgástér egy-egy ügyletnél, hogy a megfelelő informatikai háttér nélkül a hatékony működés elkerülhetetlen.
Flottáknak szinte kötelező
– A szállítmányozással, áruszállítással foglalkozó cégek közötti versenyből azok kerülnek ki győztesen, akik megtalálják a hatékonyságnöveléshez szükséges eszközöket, és eredményesen tudják használni azokat – ismerteti Szabó Lajos, az iData Kft. ügyvezető igazgatója. – Az idei évben a KVSE, azaz a Kamionos Vezetési Stíluselemző rendszer az, mely a sofőrök vezetéséből adódó többletkiadásokat szorítja vissza.
A GPS-es nyomkövetéssel induló cégnél idén a fuvarszervező szoftveren dolgoznak, mely a logisztikai megoldásokban kap szerepet. Az integrált megoldással azonnal és pontosan meghatározhatják egy-egy fuvarfeladat költségét. A rendszer komplexitásából adódóan megszűnik a költségbecslésekből származó tévedés lehetősége, a szoftver összegzi az útdíj, a távolság, a vezetési idő szabályainak, az üzemanyag-fogyasztás és az útvonaltervezés minden elemét, és a legpontosabban adja meg a valószínűsíthető költségeket.
Az ügyvezető igazgató szerint 5-10 autós cégeknek már kifejezetten ajánlott a fuvarszervező szoftver használata, 20 autós flották felett pedig szinte kötelező, ha hatékonyan és teljes biztonsággal akar egy cég működni. A pontos fuvarárak előzetes ismeretében ugyanis az árversenybe is biztosabban lehet beszállni, a kockázat minimalizálódik. Jelenleg az új rendszer tesztelése zajlik, várhatóan már az idei év végén elérhető lesz az iTrack GPS Nyomkövető Rendszer kiegészítéseként az integrált fuvarszervező modul is.
Vass E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >Tanuljunk nyelveket – A nap képe
Frenetikus szövegfordítások – a leiterjakab FB oldalán találtuk, és persze…
Tovább olvasom >