Magazin: Mindenkinek tiszta
Továbbra is a recesszió határozza meg a higiéniai termékek piacát a vendéglátás területén: a vállalkozók olcsó termékek használatával igyekeznek spórolni. Biztató azonban, hogy a számtalan negatív példa mellett mind több helyen találkozhatunk a szemléletváltás pozitív jeleivel is.
– A modern ember életében fontos tényező a higiénia, és még nagyobb jelentőséggel bír a globalizáció idején, amikor is 36 órán belül a Föld bármely pontjára eljuthatunk – állítja Hans Georg Hagleitner, a Hagleitner Hygiene Hungary Kft. tulajdonosa. – A gazdaság hullámzásai szerintünk nem azok a folyamatok, amelyek a higiénia, és ezáltal a biztonság szükségleteit irányíthatnák.
Változatos megítélés
Mindezek ellenére Galló Attila, a Tork horeca-menedzsere szerint a hazai vendéglátásban folyamatos visszalépést tapasztalhatunk a minőséget illetően, valamint a legolcsóbb kategóriát képviselő termékek iránti igény fokozódását.
– Sokéves piaci tapasztalat alapján merem állítani, hogy ma a vendéglátósok legalább négyötödénél minimum egy, de esetenként két osztállyal is alacsonyabb minőségű szalvétát és mosdóhigiéniai eszköztárat kínálnak, mint amilyet egyébként az illető hely nevéből és az egyéb szolgáltatásainak magasabb színvonalából elvárni lehetne!
– Az elmúlt két-három évben a prémium termékek piaca zsugorodott – erősíti meg Orbán László, a CWS-boco Hungary Kft. ügyvezető igazgatója is. – Elsősorban a vevői igények miatt szükséges olcsóbb termékekkel is megjelennünk a piacon, bár ezek egy részéről tudjuk, hogy hosszú távon nem feltétlenül jelentenek optimális megoldást partnereink számára. Magyarországon általánosságban véve a higiéniai termékek iránti érdeklődés intenzitását elsősorban az ár szabja meg, és a higiénia kérdését sajnálatosan szerényebb igényességgel kezelik, mint például Nyugat-Európában, ahol a mellékhelyiségek felszereltsége is kommunikációs elem – folytatja a szakember. – A recesszió okozta változások idején is a környezetkímélő, kulturált megjelenésű higiéniai termékeinket részesítjük előnyben, és ezt a szemléletet próbáljuk partnereink felé is közvetíteni.
Minden relatív
– Sokszor az olcsóbb termékek válnak drágábbá a vendéglátós számára – hangsúlyozza Nagy Antal, a Brilliace Kft. ügyvezető igazgatója –, hiszen összességében azok kevésbé gazdaságosnak bizonyulhatnak. Mindemellett a szakma képviselőit láthatóan érdekli a higiénia kérdése, mert érzik, hogy ez befolyásolja versenyképességüket.
– A higiéniai területen jelentős megszorításokat alkalmaznak mind a szálloda-, mind a vendéglátóiparban – így látja Kassay Márta, a Sanodor Kft. ügyvezető igazgatója. – Nagy általánosságban a törvények által előírt kötelező minimumot igyekszenek teljesíteni; persze kivételek akadnak. Olyan megoldások irányába fordulnak inkább, amelyekkel gazdaságosabbá tehető az üzemeltetésnek ez a területe, vagy pedig a legolcsóbban beszerezhető eszközök, adagolók, töltőanyagok érdeklik őket. A magyar vendéglátósok sokszor a kedvezőtlen anyagi helyzet miatt sokadrangú problémaként kezelik a kérdést, és a befektetési kedv minimális ezen a téren. Talán csak a magas minősítési osztályba sorolt szállodák egy részének eltérő a hozzáállása, ahol a színvonal magasan tartása miatt csak a minőségi termékek elfogadhatóak, valamint azok az üzletek, ahol a tulajdonos, vagy vezetői szemlélet belső indíttatásból ragaszkodik egy többlethigiéniás állapot fenntartásához.
A Dyson Airblade ipari kézszárítókat forgalmazó Momenti Hungary Kft. képviselője, Miljanic T. Judit a vendéglátósok hozzáállásában érzékel némi változást. Úgy látja, szélesedik a szakmában az a réteg, ahol nemcsak a hagyományos minőségre koncentrálnak, hanem a környezetvédelemre is – például kiiktatják a papírtörlőt, így kevesebb hulladékot termelnek. A cég partnerei számára fontosak a készülékek technikai adottságai is.
Hogyan választ
a magyar vendéglátós?
Orbán László pozitív képet ad:
– Úgy tapasztaljuk, a vendéglátósok körében vásárláskor a minőség és a megbízhatóság mellett fontos a környezettudatos attitűd és a modern dizájn. A magyar eredetű termékek, bár alapvetően közkedveltek, nem jelentenek elsődleges kiválasztási szempontot. Ezzel együtt is meg kell jegyeznem, hogy a válság kezdete óta a prémium kategóriás higiéniai szegmensben is tapasztalható az árérzékeny megközelítés.
Ugyancsak optimista oldalról közelíti a kérdést Hans Georg Hagleitner. Koncepciója szerint a vevőket az innovatív higiéniai termékek használatára kell inspirálni. A gazdaságos megoldások, az egyszerű kezelés és a magabiztos használat mindenkit meggyőz.
– Vevőink közül sokan magas igényű nemzetközi vendégkört szolgálnak ki – mondja a tulajdonos –, amihez a higiéniai rendszereket illetően is a legkomolyabb elvárásokat kell teljesíteni; ők is mindig számíthatnak ránk.
Kassay Márta egy további problémát is felvet. Úgy véli, nagyon sokan döntenek megszokásból a termékek kiválasztásának kérdésében: konvencionális megoldásokat alkalmaznak akkor is, ha már jobb, gazdaságosabb módszereket kínál nekik a piac. A másik meghatározó szegmens az ár. A szakember véleménye szerint az, hogy egy termék környezetbarát-e, vagy éppen magyar eredetű, nem tartozik az elsődleges szempontok közé.
Az utóbbi két tényező szerepét egyre fontosabbnak tartja ugyan Nagy Antal, de ő is úgy látja, hogy a többség számára még így is „ismeretlenek” ezek a fogalmak, választásukkor csak az ár számít.
Galló Attila pragmatikus levezetést ad:
– Magyarországon ma sok vendéglátó fő célja az életben maradás. Ez mindenképpen a költségeikre történő folyamatos odafigyelést, és annak minimum szinten tartását követeli. Első célja egy esetleges új beszerzés esetén, hogy az adagolókért ne kelljen fizetnie. A második, hogy elfogadható minőségben a legolcsóbb töltőanyag kerüljön az adagolóba.
A papírgyártás nem feltétlenül a legkörnyezetbarátabb iparág; az SCA a legintenzívebb környezetvédelmi beruházásokkal működő papíripari konszern. Ezt szívesen meg is hallgatják a vendéglátósok, de érveléskor csak akkor nyom a latban, ha az összevetés során minden más paraméter azonos. Meggyőződésem, hogy a vendéglátósoknak nemcsak a kiszolgálás területén, nemcsak az ételek vonatkozásában, illetve a konyhában, de a higiénia tekintetében is meg kellene adni a vendégnek azt, ami jár.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >