Magazin: Minden lehetséges
A vásárok piaca meglehetősen telített. A digitális eszközök nagyban hozzájárulhatnak a sikeres jelenléthez. A helyszínek esetében már nem elég, ha kellemes teret biztosítanak: modern technikai háttérrel, valamint számos egyedi programmal tehetők izgalmasabbá a rendezvények. Az egyediség jelszó a cateringben is, kiegészülve a profizmussal és a diszkrét eleganciával.
A több nagy külföldi vásár képviseletét ellátó BD-Expo Kft. ügyvezető igazgatója, Máté Szilvia szerint az elmúlt egy évben tovább erősödött a nagy világvásárok jelentősége, egyre jobban koncentrálódik a piac. Ezért az ügyvezető igazgató szerint aki a nemzetközi porondon való terjeszkedést fontolgatja, annak célszerű egy nagy vásárra elmennie. Ezen vásárok, kiállítások katalógusai ugyanis úgy működnek, mint a szakmai telefonkönyvek – egy évig. Ha valakinek nincs lehetősége önerőből jelen lenni ezeken a nagy világrendezvényeken, akkor célszerű az állam segítségét igénybe venni és egy közösségi standon bemutatkozni. Ehhez a magyar állam hathatós segítséget tud nyújtani.
A piac telítettségét említi Szebeni Márton, a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Vezérigazgatóságának kiállításszervezési csoportvezetője is. Meglátása szerint kevés az új kiállítás, illetve a meglévők nem, vagy nehezen tudnak betörni a nagyok közé. A globális rendezvények egyre népszerűbbek. Az új kiállítások között sok a fiókrendezvény.
Szebeni Márton további érdekességként említette, hogy a szervezők egyre szűkebb területre próbálják célozni a kiállításokat, ez viszont csak a nagy piacokon működik jól.
Digitális segítség
Nem elég a digitális térben megismerni az üzleti partnert, fontos, hogy a valós világban is találkozzanak egymással. A vásárok hazai képviselői szerint a nagy világvásárok értéke folyamatosan felértékelődik, és egy szűk rétegszegmensben lehet sikeres új rendezvényt indítani – a nagy piacokon.
A digitális térben egymásra találó vállalatok szeretnek a valós világban is találkozni egymással. Erre pedig kiváló lehetőséget biztosítanak a nagy világvásárok, ahová egyre többen utaznak el. Az már szinte megszokott dolog, hogy egy-egy vásáron erre a célra kifejlesztett okostelefonos alkalmazás segít eligazítani a valós térben elhelyezett standok között.
Öltönyös focitól
a szén-dioxid-ágyúig
Siklósi Csaba, a Groupama Arénát üzemeltető Lagardère Unlimited Stadium Solutions Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy ma már nem a szokványos rendezvényhelyszínek a keresettek, inkább a minél kreatívabb, meghökkentőbb és extravagánsabb rendezvényterek:
– A Groupama Aréna szerencsés helyzetben van, hiszen eleget tesz ennek a feltételnek. Nem lehet véletlen, hogy a stadion megnyitója óta eltelt 15 hónap, és túl vagyunk már a 205. rendezvényünkön is. A külsőségeken túl azonban elengedhetetlen a praktikusság: a könnyű parkolás, a jól berendezhető terek, a catering vagy az extra program lehetősége is kiemelt szerepet kaphat. Arénánk több ezer négyzetméteres rendezvényhelyével, háromemeletes mélygarázsával, saját konyhájával és csak nálunk igénybe vehető kiegészítő programjaival kedvelt célpont Budapesten és Magyarországon. Az események kiegészítéseként szívesen választják a cégek a stadiontúrát, a szén-dioxid-ágyúval való ajándéklövést, a 63 négyzetméteres óriáskivetítőkön való megjelenést vagy a 220 LCD-kijelzőn való prezentálást. Igyekszünk eleget tenni minden kérésnek. Amennyiben öltönyös futballról van szó vagy lelkesítő beszéd megszervezéséről a hazai öltözőben, mi biztosítjuk a lehetőséget. Az idei nyáron lehetőség nyílik egy romantikus gyertyafényes vacsora elfogyasztására a kezdőkörben, de akár családi napot is tarthatnak nálunk partnereink.
Bizalom és profizmus
– A válság erősen megváltoztatta a rendezvények jellegét – állítja Kovács László, a La Fiesta Party Service tulajdonosa –, eltűnt a 80–90-es évek pazarló stílusa; a reprezentációs adó 2012-es bevezetése után 70 százalékkal esett vissza a cégek ilyen irányú költése. A sokszor mondvacsinált „üzenetekről” a fókusz áthelyeződött a diszkrét eleganciára. A piac szűkült, és nyilvánvalóan kevés olyan megrendelő keres szolgáltatót a piacon, amelyik még nem rendelkezik semmiféle rendezvényes tapasztalattal. Ez azt jelenti, hogy partnereink négyötöde vagy a már meglévő sikeres együttműködés vagy az ilyenről szerzett információ, azaz ajánlás útján kerül hozzánk. Természetes hát, hogy a lehető legjobb szolgáltatást próbáljuk nyújtani, nemcsak azért, hogy a megrendelő úgy érezze, jó üzletet csinált, hanem hogy holnap is minket keressen.
Egy dolog biztosan nem változott az évek során: az emberek jól akarnak lakni, finomat enni-inni – értékel Kovács László. Ebbe beleférnek a hagyományos ételek kis „turbóval”, magasabb szinten pedig némi „újragondolással”, lényeg, hogy a fogások értelmezhetőek legyenek, a kiajánlott menüknek és a melléjük rakott feliratoknak megfelelő hozzávalókkal készüljenek. Ahol pedig rendelkezésre állnak a szélesebb anyagi keretek, ott szokták kérni a lazacot, kaviárt, bélszínt és a Dél-Európából származó különleges sonkákat és sajtokat.
– Minden rendezvény egy saját történet saját szereplőkkel, ezek közül az egyik, a rendezvény sikerét nagymértékben befolyásoló tényező a vendéglátás – vallja Semsei Rudolf, a Budapest Party Service tulajdonosa, aki ugyancsak úgy látja, hogy ebben a szolgáltatói ágban nagyon nehéz megszerezni az ügyfél bizalmát, hiszen a „terméket” nem lehet a hagyományos értelemben kipróbálni, nincs lehetőség „garanciális javításra”.
– A kiegyensúlyozott és kiváló étel- és italminőség, folyamatosan fejlődő szolgáltatások, profi szakembergárda segít kialakítani a hosszú távú partnerkapcsolatokat. Minden rendezvény egyedi megoldásokat igényel: egyedi menüsort, egyedi látványelemeket, egyedi ízeket, személyre szabott törődést. Emellett kiemelt szerepe van a nem hagyományos megjelenési formáknak is a rendezvények vendéglátásában: az új generációs bútorzatnak, izgalmas formájú tálalóeszközöknek, fúziós ízeknek, trendi italkínálatnak.
A cateringes partnert számos különféle szempont alapján lehet kiválasztani. A megrendelő joggal várja el például, hogy 48 órán belül megérkezzen az árajánlat, hangsúlyozza Semsei Rudolf. Fontos az első benyomás, az első beszélgetés a rendezvényszervezővel, értékesítővel, a már az ajánlatban is érzékelhető profizmus. Természetesen lényeges az ár, hiszen az esetek zömében a szervezőnek fix költségvetésből kell gazdálkodnia. A partnerek szeretik, ha sokféle fogás közül választhatnak a vendégeik. Minden rendezvényre kész megoldást kell kínálni, a megrendelő igényeire szabottan, de ez a konkrét megoldás nem adható el egynél többször.
Trendi lett a kézműves termék
– Kulcskérdés a bizalom kialakítása, mert ebből lesz az üzlet – húzza alá Kovács László is, aki szerint az általuk kapott versenyeztető ajánlatkérések háromnegyede nem reális. – Aki tisztában van tudásunkkal, legtöbbször ránk bízza a stílus, a menüsorok kiválasztását. A catering szakmában is érzékelhetők a gasztronómiai divatok, trendek változásai, de hosszabb távon csak a letisztult, funkcionálisan is jól használható elemek maradnak meg belőlük. Például a kedvelt kóstolófalatok és a hozzájuk használt edények is inkább csak az állófogadásokon, koktélpartikon praktikusak. Ma népszerűnek tűnik a bisztró vonal, aminek lényege az abrosz és egyéb textíliák eltűnése az asztalokról. A régi tükör-tálalótálakat modern vonalú eszközökre cseréltük, ezek már a GM szállítóboxokhoz lettek méretezve.
És hogy melyek a közkedvelt elemei manapság egy-egy rendezvénynek? Semsei Rudolf a sztárséfek és gasztrobloggerek megjelenését emeli ki, a tradicionális magyar és külföldi nagy „gasztrovidékek” ízeinek és italainak kedveltségét, a magyar borvidékek borait, magyar pálinkafőzdék kóstolóit, a helyszínen, látványkonyhában elkészített ételeket. Az idei év legsikeresebb és legkeresettebb „élményelemei” egyértelműen a kézműves termékek, hagyományosan magyar alapanyagokból, házilag elkészített ételek, italok voltak.
A szakember úgy véli, a céges rendezvényeken az adagonként tálalt ételek, kóstoló jellegű megjelenés jellemzi a legnépszerűbb irányzatot. A cél, hogy a vendégek minél többféle ízzel megismerkedjenek, végigkóstolhassák a választékot. A tálalóeszközök tekintetében az üveg és porcelán változatlanul egyeduralkodó, de megjelentek a különleges geometriai formák és a változatos méretek is a piacon. n
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >Tanuljunk nyelveket – A nap képe
Frenetikus szövegfordítások – a leiterjakab FB oldalán találtuk, és persze…
Tovább olvasom >