Magazin: Mi van a kezünkben? II.
A finger food már nálunk is jól ismert fogalma nem egy új ételfajtát takar, sokkal inkább a meglévők egy részének korunk fogyasztási trendjeihez igazodó átstrukturálását. Szegmense a recesszió évei alatt – kényelmi termékként – lassabban fejlődött, de a kereskedelemben így is érzékelhető a választékbővülés. Tegnap megkezdett sorozatunkban ezúttal a finger foodok cateringben való felhasználásáról, és a sült csirke szárny sikeréről lesz szó.
Partiban
Semsei Rudolf, a Budapest Party Service társtulajdonosa úgy látja, hogy a rendezvényi étkezés költségeit hozzávetőlegesen 50 százalékkal emeli, ha a megrendelő finger foodok elkészítését és kínálását kéri. Ettől függetlenül van igény erre a szolgáltatásra; legtöbbször koktélpartikra, színház utáni protokolláris összejövetelekre rendelik – hideg és meleg fogásokat egyaránt. A szakértő szerint partnereik nem ragaszkodnak konkrét falatka-fajtákhoz, de a legkedveltebbek közül is kiemelte a különféle apró tekercseket és mini-wrapeket. A finger foodokat különösen kreatívan lehet tálalni – hangsúlyozta –, vállalkozásunk többfajta kis tálalóedényt, többek között shotos poharakat is használ.
Szárnyaló
Ha lenne felmérés a témában, az minden bizonnyal a csirkeszárnyat hozná ki a legnépszerűbb finger foodnak. A madár korábban inkább a levesbe száműzött része ma szárnyal a világ gasztronómiájában. A különféleképpen elkészített szárnyak még sok hamburger- és pizzaláncban a legkedveltebb fogások közé tartoznak, sőt, jó néhány magasabb kategóriájú étteremben is.
Arról viszont van adatunk (méghozzá az Amerikai Baromfi Tanács jóvoltából), hogy a 2014-es Super Bowl amerikai futball kupasorozat ideje alatt az USA-ban 1,25 milliárd darab csirkeszárny fogyott. És azt is tudjuk, hogy a szárnyakból készült fogások forgalma a vendéglátóhelyen a válság évei alatt sem esett vissza.
Mindez biztosan nem magyarázható az egészségtrendek, és velük együtt a szárnyashúsok mind népszerűbbé válásával. Az egyik ok minden bizonnyal az alapanyagár: a csirke a marhahús drágulása miatt a legfontosabb proteinforrássá vált, és évtizedek óta tavaly történt először, hogy a csirkehúsfogyasztás értékben meghaladta a marhahúsét. Ugyanakkor a recesszió széles rétegeket leszoktatott az előkelőbb éttermek látogatásáról, márpedig a csirkeszárny elsősorban a fast food, a fast casual és a sportéttermek „specialitása”.
Akárhogy is, a kisebb és nagyobb étteremláncok egyaránt bevonják a szárnyat választékuk fejlesztésébe. Az erre specializálódó nagyobb étteremláncokban pedig, mint például a Wingstop vagy az East Coast Wings & Grill, a hangsúly már régóta az ízesítésen van – tucatnál többféle fogást készítenek a csirkeszárnyból. Lépett a világ legnagyobb étteremhálózata, a McDonald’s is: az első félévi tesztidőszak után az USA-ban étlapjukra tették a csirkeszárnyat: az új „fogást” Mighty Wings néven vezették be. A kritikusok szerint az íze remek, de az ára is ehhez van mérve.
A KFC-lánc amerikai vezetői nemrégiben azt nyilatkozták, hogy a fogyasztóknak néhány év múlva már nem lesz igényük a csontos húsdarabokra; óriásit tévedtek! Az USA-ban annyira népszerű a szárny, hogy boneless wings-ként, azaz filézett szárnyként adnak el csirkemell csíkokat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >