Magazin: Megvalósult és megvalósulatlan álmok

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 04. 29. 11:07

Először tesz közszemlére a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Múzeum a 20. század első feléből származó, művészettörténeti szempontból is figyelemre méltó reklámgrafikai terveket. A 19. század végén Magyarországon is teret hódító iparművészeti mozgalom hatására és a művészeti írók ösztönzésére egyre több művész kezdett plakátot és aprónyomtatványt tervezni. A kereskedelmi és kulturális reklámok iránt folyamatosan növekedő kereslet nyomán megszületett egy új, máig élő művészeti műfaj, az alkalmazott grafika. A reklámok tervezésével foglalkozó művészek eleinte továbbra is hangsúlyozták festőművész voltukat – teljes joggal, hiszen 1910-ig nem volt külön képzés alkalmazott grafikusok számára, így a tervezők első nemzedéke még akadémiát végzett.

A magyar alkalmazott grafika a 20. század első évtizedében indult látványos fejlődésnek, és kivívta önálló helyét az iparművészetben. Fórumot és elismerést kapott hazai és külföldi kiállításokon, és hamar nemzetközi rangra emelkedett. A magas művészi és technikai színvonalat tehetséges művészegyéniségek biztosították. Mindemellett voltak rokon területekről érkezett, autodidakta grafikusok is. Az 1910-es évektől az alkotók többsége már nyomdákban vagy nagyobb kereskedelmi cégeknél, főállásban foglalkozott reklámok tervezésével.

Az eddig jobbára a raktárak polcain pihenő, kiállításokon szinte soha nem szereplő alkotások május 5-ig tekinthetők meg a múzeum időszakos kiállításán.

Kapcsolódó cikkeink