Magazin: Megvalósult és megvalósulatlan álmok
Először tesz közszemlére a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Múzeum a 20. század első feléből származó, művészettörténeti szempontból is figyelemre méltó reklámgrafikai terveket. A 19. század végén Magyarországon is teret hódító iparművészeti mozgalom hatására és a művészeti írók ösztönzésére egyre több művész kezdett plakátot és aprónyomtatványt tervezni. A kereskedelmi és kulturális reklámok iránt folyamatosan növekedő kereslet nyomán megszületett egy új, máig élő művészeti műfaj, az alkalmazott grafika. A reklámok tervezésével foglalkozó művészek eleinte továbbra is hangsúlyozták festőművész voltukat – teljes joggal, hiszen 1910-ig nem volt külön képzés alkalmazott grafikusok számára, így a tervezők első nemzedéke még akadémiát végzett.
A magyar alkalmazott grafika a 20. század első évtizedében indult látványos fejlődésnek, és kivívta önálló helyét az iparművészetben. Fórumot és elismerést kapott hazai és külföldi kiállításokon, és hamar nemzetközi rangra emelkedett. A magas művészi és technikai színvonalat tehetséges művészegyéniségek biztosították. Mindemellett voltak rokon területekről érkezett, autodidakta grafikusok is. Az 1910-es évektől az alkotók többsége már nyomdákban vagy nagyobb kereskedelmi cégeknél, főállásban foglalkozott reklámok tervezésével.
Az eddig jobbára a raktárak polcain pihenő, kiállításokon szinte soha nem szereplő alkotások május 5-ig tekinthetők meg a múzeum időszakos kiállításán.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >