Magazin: Megvalósult és megvalósulatlan álmok
Először tesz közszemlére a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Múzeum a 20. század első feléből származó, művészettörténeti szempontból is figyelemre méltó reklámgrafikai terveket. A 19. század végén Magyarországon is teret hódító iparművészeti mozgalom hatására és a művészeti írók ösztönzésére egyre több művész kezdett plakátot és aprónyomtatványt tervezni. A kereskedelmi és kulturális reklámok iránt folyamatosan növekedő kereslet nyomán megszületett egy új, máig élő művészeti műfaj, az alkalmazott grafika. A reklámok tervezésével foglalkozó művészek eleinte továbbra is hangsúlyozták festőművész voltukat – teljes joggal, hiszen 1910-ig nem volt külön képzés alkalmazott grafikusok számára, így a tervezők első nemzedéke még akadémiát végzett.
A magyar alkalmazott grafika a 20. század első évtizedében indult látványos fejlődésnek, és kivívta önálló helyét az iparművészetben. Fórumot és elismerést kapott hazai és külföldi kiállításokon, és hamar nemzetközi rangra emelkedett. A magas művészi és technikai színvonalat tehetséges művészegyéniségek biztosították. Mindemellett voltak rokon területekről érkezett, autodidakta grafikusok is. Az 1910-es évektől az alkotók többsége már nyomdákban vagy nagyobb kereskedelmi cégeknél, főállásban foglalkozott reklámok tervezésével.
Az eddig jobbára a raktárak polcain pihenő, kiállításokon szinte soha nem szereplő alkotások május 5-ig tekinthetők meg a múzeum időszakos kiállításán.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >