Magazin: Megtorpan a hazai csomagolóanyag-gyártás?
Az elmúlt évek stabil növekedési mutatói után 2012 első négy hónapjában 5 százalékos visszaesés tapasztalható a hazai csomagolószer-felhasználásban. A hazai trendek negatív irányba mozdulását akár a törvényi szabályozás is okozhatja. A költségkímélő, környezetvédelmet előtérbe helyező és innovatív jellegű újdonságok a hazai csomagolási versenyen eredményesen szerepelnek, de először főként a külhoni piacokon kerülnek felhasználásra.
Egy felmérés szerint 2010-ben a világ fogyasztói csomagolási piaca 395 milliárd dollárt tett ki, amelyet évi 3 százalékos növekedési dinamikával számolva 2015-re 456 milliárd dollárra becsülnek. Ez egy óvatos számítás, hiszen 2009-ről 2010-re a növekedés 6 százalék volt – kezdi a csomagolóipar trendjeinek elemzését Nagy Miklós, a CSAOSZ főtitkára.Anyagok és kultúrák
számokba csomagolva
A globális növekedési ütem az átlagok olvasztótégelye, hiszen regionálisan óriásiak a különbségek. A leggyorsabb növekedési ütemet, 5 százalék felettit, Közép- és Dél-Amerikában mértek, Ázsia, Óceánia és Afrika bizonyos részein ez a mérték 5 százalék, ugyanakkor Európában 1,7, Észak-Amerikában 1,2 százalék.
A háttérben a kultúránként eltérő szokások húzódnak meg. A sört például Nyugat-Európában 30 százalék csapolt formában, 50 százalék üvegpalackból, 20 százalék fémcsomagolásból fogyasztja, a PET alig mérhető elterjedtségű. Az USA-ban viszont 60 százalék fém, 40 százalék üveg a sör csomagolása, a csapolt elhanyagolható. Kelet-Európában sajnos a nagy egységű, 1 literes változatok, fém- és PET-palackok a legmeghatározóbb csomagolóeszköz-fajták. Ezek az évtizedek alatt kialakult és népszerűvé vált csomagolásformák nehezen változtathatók meg, és nagyban befolyásolják egy-egy régióban a felhasznált csomagolószerek megoszlását.
Az anyagféleségek nemzetközi, értékben mért felhasználásában valójában
a műanyagé a vezető szerep, összességében 37 százalékkal, de a kategóriát kettébontva, hajlékony és merev falú
csomagolószerekként jelenítik meg a statisztikák. E bontás szerint már a papír és karton 34 százalékos részesedése számít a legnagyobbnak. Az italos és egyéb fémdobozok 15, az üveg 11, az egyebek, amibe a textil és fa csomagolószerek jelennek meg, 3 százalékot tesznek ki.
Merre van az előre?
Az elhúzódó válság valamilyen formában a világ minden táján érezteti hatását, ezért is számolnak világszinten csökkenő növekedési potenciállal a csomagolóiparban is. Hazánkban is érzékelhető jelenség a növekedés megtorpanása, hiszen amíg 2009–2010 között a CSAOSZ – KSH adatokon alapuló – felmérése szerint 16,3 százalékos volt a csomagolóipar növekedése, addig 2010–11 között már csak 4,4 százalékos, közel negyedére visszaesett bővülést regisztráltak. 2012 első 4 hónapjában pedig a tömegben mért adatok szerint körülbelül 5 százalékos visszaesést tapasztaltak, bár ebből az adatból a CSAOSZ főtitkára szerint még nem lehet egész évre vonatkozó következtetést levonni.
A kihívásokkal teli nemzetközi és hazai gazdasági környezet nem igazán kedvez a látványos csomagolásfejlesztéseknek. Ezzel együtt vagy mindezek ellenére szinte minden anyagáramban jelentkeznek újító, előrevivő fejlesztésekkel a csomagolószer-gyártók.
– Érdemes megemlíteni az STI Petőfi Nyomda nemrég üzembe állított, nagyteljesítményű, csúcskategóriás nyomdagépeit, amik jelentős összegű beruházást képviseltek a hazai piacon. A műanyagok területén az idei évtől 6 rétegű műanyag flakon gyártására nyílt lehetőség a Paccor Hungary Almand Kft. jóvoltából. Az orosházi O-I üveggyár folyamatos technikai fejlesztésekkel jelentkezik. Füzesabonyban a Pikopack Zrt. a fém csomagolószerek gyártásának korszerűsítésére milliárdos nagyságrendű technológiai fejlesztést hajtott végre – emel ki néhányat a CSAOSZ tagvállalatainak eredményeiből Nagy Miklós.
Az új technika és technológia képviselte megoldások azonban csak vonakodva jelennek meg a magyar piacon, ezeket az eredményeket ugyanis először elsősorban a külföldre gyártott csomagolószerekhez alkalmazzák.
Termékdíjas szabályozás
A 2011 júniusában elfogadott, többször módosított környezetvédelmitermékdíj-törvény, majd a hozzá kapcsolódó végrehajtási rendelet december 29-i megjelenése nem hagyott kellő felkészülési időt a szükséges részletek megismerésére, megértésére. Nem véletlen tehát, hogy az első 4 hónap megrengette a hazai csomagolóipart, és a további hatásait még nem tudják megbecsülni. Nehezítette a helyzetet, hogy átvállalási és visszaigénylési folyamatokat kellett beépíteni, de a csomagolóipar sajátosságait, az egymásra épülő, láncfolyamatokat tartalmazó, több gyártó egymást követő tevékenységére alapuló procedúrákat a törvény nem képes így sem figyelembe venni. Megkerülési lehetőség, ha import alapanyagot vagy csomagolószert használnak. Egyre többen nyíltan azt hirdetik, hogy importbeszerzéssel optimalizálhatják a termékdíj-kötelezettséget, ami egyértelműen árt a hazai csomagolóiparnak.
Várható változások: az év folyamán
a CSAOSZ által több alkalommal is beterjesztett módosító, ésszerűbbé tevő javaslatokat remélhetőleg tárgyalni fogják, így várhatóan a csomagolószer-kereskedők diszkriminációja is feloldásra kerül.
A többször használható (újrahasználható) csomagolószerek szabályozása is napirenden van, beleértve a gyűjtő-, szállítási csomagolásokat és rakodólapokat is. Betétdíj- és újrahasználati rendszer működtetése esetén ugyanis termékdíjmentesség érhető el. Az egyszer használatos csomagolásokra vonatkozó betétdíjas rendszer hatástanulmánya napjainkban készül.
Vissza! Vissza!
A szakma nagy kíváncsisággal tekint a 2012. január 1-től működő OHÜ (Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség) tevékenységére, amely a közel 1 évtizede működő koordináló szervezetek feladatait hivatott átvenni. Eddig a fejlett európai mintákon és a kiterjesztett gyártói felelősség alapján szervezett non-profit cégek a hulladékhasznosítók visszajelzései alapján sok értékes információt közvetítettek a gyártók felé, így teljes életciklust felölelő ráhatással bírtak a környezettudatos csomagolásfejlesztésre. A jelenlegi felállásban az OHÜ csak a begyűjtőkkel áll aktív kapcsolatban, míg a befizetőkkel, vagyis sem a csomagolószer-gyártókkal, sem a csomagolási tevékenységet végzőkkel nem.
A csomagolószer-gyártó vállalatok számára a környezetvédelem több szempontból is fontos; a természeti erőforrásokkal való takarékosság és versenyképességük növelése miatt is figyelembe veszik fejlesztéseikben. Dunaújvárosban például a Hamburger Hungária Kft. 100 százalék hulladékból állít elő hullámalappapírt, amihez a hazánkban képződött hulladék nem is elegendő. A műanyag területén hazánkban is rendelkezésre áll már az a 9 mikron vékonyságú nyújtható fólia, ami kevesebb anyagmennyiség felhasználásával ugyanolyan minőségű áruvédelmet biztosít.
45 éve HUNGAROPACK!
1967-ben indult útjára az Anyagmozgatási és Csomagolási Intézet által meghirdetett verseny, amit 1968-tól 2 évente, 2000-től éves gyakorisággal – immár a CSAOSZ szervezésében – rendeznek.
– Jó színvonalú az idei verseny is. A díjazott nevezések magas nemzetközi nívót képviselnek. Huzamosabb ideje a Worldstar csomagolási világversenyre is jelentkeznek a nyertesek. Tavaly tízből hét kapott Worldstar-díjat, ami világméretben is figyelemre méltó eredmény. Csak az éllovas Kína, valamint Japán, USA és Törökország előzött meg minket – hangsúlyozza Nagy Miklós, aki két pályamunkát emel ki.
Az idei Magyar Csomagolási Verseny egyik Hungaropack-díját egy display nyerte el, ami rendkívül gondosan kivitelezett hullámpapírlemezből áll, és az áruházi környezetben kihelyezve animált grafikát, fény és mozgás segítségével dinamikát képes megjeleníteni, így a statikus környezetben a vásárlók figyelmét megragadja, vásárlásra ösztönzi. A zsűri azt is díjazta, hogy ezt a technológiát a nemzetközi cégcsoport magyar tagvállalata, az STI Petőfi Nyomda elsők között Magyarországon vezette be.
Szintén Hungaropack-díjat kapott egy új szabadalom: a Harsona Fólia-Print Kft. rendkívül anyagtakarékos, műanyag poharak lezárására szolgáló fedőfólia-megoldása lehetővé teszi az eddig használatos, 30 mikron vastag, szúró-döfő hatásra könnyen sérülő alumínium fólia helyettesítését. Az újítás lényege, hogy a 9 mikron vékony alumínium fóliára műanyag fóliát kasíroznak, így az a mechanikai, szúró-bökő hatásoknak ellenáll, sőt a felület domborítása is elhagyhatóvá válik.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az Alibaba 50 milliárd eurót fektet mesterséges intelligenciába és felhőtechnológiába
Az Alibaba kínai technológiai óriáscég jelentős beruházást jelentett be a…
Tovább olvasom >A cégek közel fele emeli a cafeteria összegét a fizikai dolgozók körében idén
2025-ben jelentős változások történtek a béren kívüli juttatások terén Magyarországon:…
Tovább olvasom >Az AHR Expo-n debütáltak az LG legújabb HVAC megoldásai
Az LG Electronics (LG) a floridai Orlandóban megrendezett, világhírű AHR…
Tovább olvasom >