Magazin: megállíthatatlanul tör előre a saját márka

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 08. 26. 10:51

2011. május 24–25-én a hagyományokhoz híven Amszterdamban tartották a Private Label termékek európai seregszemléjét, a PLMA kiállítást. 3600 kiállítói stand, közel 100 ezer látogató, 32 ezer m²-t meghaladó kiállítási terület fémjelezte az esemény fontosságát.

A legfrissebb private label innovációk bemutatására vállalkozott idén is az évente Amszterdamban megrendezésre kerülő „Saját márka világa” (World of Private Label) kiállítás.

A több mint 3600 standon 70 ország 2000 gyártó vállalata állított ki. 40 nemzeti és regionális pavilon, valamint elszeparált élelmiszer- és non-food-csarnokok várták a résztvevőket. A kiállításhoz szemináriumi programok is kapcsolódtak, és nagy sikert aratott az „Újtermék-kiállítás” (New Product Expo) és az „Ötletbolt” (Idea Supermarket) is.

A vásár történetének 25 éve alatt megszokottá vált, hogy ezen a helyen találnak egymásra termékgyártók és kereskedők, megrendelők és beszállítók. Új ismeretségek és üzletek köttetnek itt, és sok innováció gazdára talál. Különös aktualitást adott a kiállításnak, hogy a világon szinte mindenhol csúcsokat dönt a saját márka részesedése. A tendencia folytatása várható, a kereskedőláncok erősödésével, nemzetközi expanziójával az általuk kizárólagosan forgalmazott termékek is egyre szélesebb vásárlóközönséget érnek el. Nem véletlen tehát, hogy egyre több kategóriában található meg a jó minőségű saját márkás termék; a friss és fagyasztott cikkek között ugyanúgy, mint a szárazáru-, ital-, kozmetika- vagy akár az autóápolási, kertészeti, barkácsáru-termékcsoportokban. A kiskereskedelmi csatornák, a hiper-, szupermarketek, diszkontok, áruházak, drogériák, nagykereskedők, importőrök és exportőrök egyaránt nagy létszámban képviseltették magukat a kiállításon. Az idei PLMA-n 90 ország beszerzői jelentek meg.

Kialakult a sajátmárka-hűség

Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen Senior Retail Industry Analystja azzal kezdte szemináriumi előadását, hogy az európai gazdasági fellendülés nem hozza meg az A márkákhoz való fogyasztói visszatérést. Sőt, az elmúlt évtized azt tanúsítja, hogy a saját márka jó és rossz időkben egyaránt megállíthatatlanul tör előre, jelentős érték és mennyiségi részesedést szerezve az egyes országok piacain. Európa 18 országában növekedett a Private Label részesedése, és ez 9 országban meghaladta a 30 százalékot.

A szakember szerint a tendencia két mozgatórugója a modern kereskedelem terjedése és a kiskereskedelem folyamatos koncentrációja. Ez a két tényező segíti hozzá a láncokat, hogy méretgazdaságos módon sikeres private label programjaikat megvalósítsák. A kutatások alapján arra is rávilágított a Nielsen elemzője, hogy a sajátmárka-törzsvásárlók, minden közhiedelemmel ellentétben, az átlag vásárlóknál jobb módúak, magasabban iskolázottak és többször, többet vásárolnak.

–A Nielsen adatok azt bizonyítják, amit a kereskedelmi márkákkal foglalkozó szakemberek már rég tudnak. A magas minőségű, innovatív kereskedelmi márkatermékek vonzzák a vásárlókat, bármilyen gazdasági szelek is fújnak – mondta Brian Sharoff, a PLMA elnöke.

Több mint egy kiállítás

Az esemény hivatalos brosúrája egy oldalon keresztül sorolja apró betűkkel azokat a kereskedelmi vállalatokat, akiknek képviselői megfordultak a PLMA csarnokaiban. A felsorolt 171 cég között megjelenik a CBA Kereskedelmi Kft. és a TESCO Global Áruházak Rt. neve is.

Az 1979-ben nonprofit szervezetként alapított PLMA családi kisvállalkozásokat, közepes, nagy és világszintű gyártó és kereskedővállalatokat fog össze. Kontinensenként szervezik gyűjtőeseményüket, így kerül sor rendszeresen májusban a holland rendezvényre, novemberben pedig a US Private Label Trade Show-t rendezik meg Chicagóban, és szponzorálják a sanghaji és a koreai Private Label Fairt is. A folyamatos kapcsolattartást PLMA Global néven szervezett online megjelenésük biztosítja, amin keresztül több mint 5000 beszerzőt érnek el. A Nielsen exkluzív piackutatási adatokkal látja el a PLMA szervezet tagjait, amit évkönyv formájában publikálnak, és több mint 20 ország és 4000 termékkategória piacrészesedési adatait tartalmazza. A vásárlási trendekről az Ipsos MORI-val együttműködve publikál jelentéseket a PLMA. A tagvállalatok vezetőinek képzésére is több tréningprogramot ajánlanak. A tevékenységek középpontjában a tagvállalatok versenyképességének növelése áll.

Jövőre, 2012. május 22–23-án is várja az érdeklődőket a PLMA World of Private Label kiállítás és vásár Amszterdamban.

Kapcsolódó cikkeink