Magazin: Még többféle íz az ételekhez

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 02. 09. 08:54

A húsvéti ünnepi asztalról nem hiányozhatnak az ételízesítők sem. A sonkához torma, a tojáshoz majonéz dukál, de a mustár és a ketchup is nagyobb forgalmat hoz. Az innovációk két legfontosabb iránya az egyre különlegesebb ízvariációk és az egészségtudatosság. A lassan, de biztosan szélesedő prémiumkategóriában a kézműves technológiával készülő termékek is helyet követelnek.

Etelizes19_opt

Bár az ételízesítők egész évben jól teljesítenek, két erős szezonjuk a húsvét és a karácsony. Melléjük zárkózott fel az elmúlt években harmadikként a nyári grillszezon.

A húsvét elsősorban a majonéz és a torma eladásaiban hoz kiugrást, hiszen a tojás és sonka elmaradhatatlan kísérői az ünnepi asztalon. De ketchupből és mustárból is több fogy ilyenkor.

Prémiummárka méltó körítéssel

– A majonézek között az alaptermékek továbbra is uralják a piacot. Az ízesített változatok csökkenést mutattak az elmúlt időszakban, ugyanakkor a light variánsok növekedésnek indultak – osztja meg lapunkkal tapasztalatait Pataki Ágnes, az Unilever Magyarország Kft. junior brand managere (dresszing). – Ennek oka elsősorban az, hogy új termékek kerültek a piacra, többféle kiszerelésben.

Bár a kategória továbbra is erősen promócióérzékeny, a prémium minőség iránti kereslet erősödik.

– Ezért is a vezettük be a tavalyi év során a Hellmann’s márkát Magyarországra, mégpedig prémium pozíciójának megfelelően az üveges kiszerelésre koncentrálva – mondja Pataki Ágnes. – Az idei évben is készülünk újdonságokkal, amelyek a változó fogyasztói igények kielégítéséhez igazodnak.

A Hellmann’s márkát az Unilever a jövőben is támogatja. Elsődleges céljuk, hogy a márka ismertségét tovább növeljék.

– Ezt a célt mind ATL-, mind pedig BTL-kommunikáció segítségével próbáljuk elérni – jelzi a brand manager. – A bolti eladásösztönző eszközök szükségessége megkérdőjelezhetetlen, a fogyasztók keresik és szeretik, ha a vásárlás helyén informálódhatnak az újdonságokról, promóciókról. Az idei évben a hagyományostól kissé eltérő eszközökkel is támogatni fogjuk a márkát, melytől szintén a Hellmann’s ismertségének emelkedését és a penetráció növekedését várjuk.

Egészséges E-mentesek

Nemcsak a majonézekről, hanem az egész ételízesítő-piacról elmondható, hogy az alaptermékek dominálnak, ám az Univernél jelzik: a fogyasztói ízlés egyre változatosabbá válik.

– Sokan kedvelik az ízesített termékeinket, mint például a majonézes torma, tormás mustár, fokhagymás, extra vagy light majonéz – árulja el Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketingvezetője. – Egyre többen vásárolják a talpas-tasakos kiszerelést könnyű kezelhetősége, praktikuma miatt, de a flakonnak és a tubusnak is erősek a pozíciói. Előbbit a nagyobb töltőtömeget preferálók választják, utóbbit a kisebb háztartások.

Az Univer egyik legfontosabb innovációja tavalyról a ketchup és mustár kategóriákban olyan termékek kifejlesztése, melyek – megszokott ízük megőrzése mellett – a teljes E-szám-mentességnek is tökéletesen megfelelnek. A cég az idei évre is tervez újdonságot, de csak az év második felére.

– Kiemelten fontos az Univer számára az állandó megújulás mind a termékfejlesztés, mind a márkaépítés terén – mondja Bazsó Rita. – A kommunikáció gerincét továbbra is az ATL-eszközök, valamint az egyéb kapcsolódó kampányok – közterületen vagy online – adják. Emellett minden évben kipróbálunk újabb eszközöket, csatornákat. Fontos a bolti megjelenés, így nagy szerepet kapnak a POS-anyagok, mint például a rendhagyó formájú displayek, wobblerek is.

Egyedi minőség: hűséges vásárlók

Az eladási csatornák közül a diszkontok erősödése folytatódott.

– Látható, hogy a diszkontláncok egyre inkább beépítik az erős márkákat a szortimentjükbe, legalábbis egy-egy akciós periódusra mindenképp színesítik velük a választékukat – mondja Csorba Balázs, az In-Food 2000 Kft. kereskedelmi igazgatója.

Az In-Food 2000 a magyar piacon a Heinz márkát forgalmazza, amellyel jelentős forgalmi növekedést tudnak felmutatni.

– Az ízesített variánsok közül a legjelentősebb fejlődést tavaly a csípős chilipaprika ízesítés érte el – mondja a kereskedelmi igazgató. – A kiszereléseket tekintve a nagy kiszerelés irányába látunk elmozdulást, természetesen a kedvezőbb ár-érték aránynak köszönhetően.

A Heinz termékek kimagasló minősége és egyedi ízvilága miatt még ezen az akcióérzékeny piacon is jelentős mértékű márkahűséget sikerült kialakítani, ennek is köszönhető a magyarországi értékesítés folyamatos és dinamikus erősödése.

– Az elmúlt időszakban vezettük be a magyar piacra a Heinz Salátakrémet, hogy új alternatívát nyújtsunk fogyasztóinknak a megszokott salátaöntetek helyett – számol be egy újdonságról Csorba Balázs. – Tapasztalataink szerint van igény az újdonságokra, az emberek egyre nyitottabbak az új ízek irányában. Ezt az igényt célozzuk meg az évek óta sikeres Hot Sauce termékcsoportunkkal is, amely valóban különleges ízesítőként lehet jelen a fogyasztók asztalán – akár minden étkezéskor.

Idén a tévéreklám mellett főként a trade-marketing eszközökre helyezik a hangsúlyt, és a Facebookon is jelen vannak. Kiemelt céljuk a Heinz márkaismertségének bővítése.

– Márkakommunikációnk fókuszában nem csupán az eladásösztönzés áll. Szeretnénk ismertetni termékeink sokoldalú felhasználási módjait is, így ösztönözve fogyasztóinkat arra, hogy új recepteket próbáljanak ki – hangsúlyozza Csorba Balázs. – Ezt célzott, szezonális akciókkal, másodlagos kihelyezésekkel, receptajánlattal segítjük.

Tormaspecialitások egész évre

Az ételízesítők közül talán a torma a legszezonálisabb.

– Az utóbbi években komoly edukációs munkát végeztünk, hogy a fogyasztók fejében újrapozicionáljuk a tormát, és ne csak az ünnepi asztalok kellékeként tekintsenek rá – mondja Bacskai István, a Koch’s Torma Kft. kereskedelmi vezetője. – Azonban sok munka vár még ránk.

Míg mustár és majonéz kategóriákban csak alapízeket kínálnak, tormában igen széles az ízpalettájuk. Bár az eladások zömét az alap ecetestorma-ízek adják, az elmúlt 20 évben, mióta jelen vannak a magyar piacon, sok új ízt sikerült megszerettetniük a hazai fogyasztókkal.

– A tejszínes és majonézes torma a legnépszerűbbek ezek közül, de nagyon szépen teljesít az almás és a relatíve fiatal wasabis ízesítés is – mond konkrét példákat a kereskedelmi vezető. – Folyamatosan próbálunk új ízesítésekkel előállni. Tavaly több hálózatban is teszteltük új narancsos és áfonyás tormáinkat, és sok pozitív visszajelzés érkezett.

Tavaly decemberben jelentek meg a Koch’s light majonéz tojás nélkül 450g termékkel. Ez egy igazi újítás a majonézpiacon, hiszen a tojásallergiában szenvedők és a vegánok is fogyaszthatják. Nem tartalmaz hozzáadott cukrot, édesítőszerrel készül, és a csökkentett zsírtartalomnak köszönhetően a cukorbetegek és a fogyni vágyók is ehetik. A termék bevezetése szépen halad, tudjuk meg Bacskai Istvántól, aki az idei marketingaktivitásokkal kapcsolatban elmondja:

– Idén folytatjuk az edukációs munkát. A márka fejlődése szempontjából nélkülözhetetlen megértetnünk a fogyasztókkal, hogy a torma nem csak egy ünnepi ételízesítő.

Ezt az üzenetet elsősorban a nyomtatott médiában, recept- és életmódmagazinokon keresztül kommunikálják. Emellett néhány tévéműsor támogatásával és a weben keresztül is igyekeznek folyamatosan szem előtt maradni.

– Új majonézünket ételkiszállító cégek és receptmagazinok segítségével, termékminta-kiküldéssel próbáljuk minél szélesebb körrel megismertetni. Nagy fantáziát látok ebben a promóciós módszerben, hiszen itt azonnal meg is tudja kóstolni a fogyasztó a terméket – hangsúlyozza a kereskedelmi vezető. – Beharangozhatja egy cég legújabb termékét a legprofibb reklámkampánnyal, az igazság pillanata akkor is a kóstolás – és mi bátran állunk elébe a megmérettetésnek.

Mustárkülönlegességek Írországból

A Glatz Hungary Lakeshore márkanév alatt különleges ízvilágú, speciális mustárokat kínál.

– Speciális jellegükből adódóan a bevezetéskor azt vártuk, hogy forgalmuk kevésbé függ majd a szezonalitástól, ám eddigi tapasztalataink szerint az év végi és a húsvéti időszakok a Lakeshore esetében is igencsak kiugró eredményűek – állapítja meg Helyes Hilda, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzsere. – Ezt a szezonalitást természetesen vétek lenne nem kihasználni, ezért mind a trade-, mind pedig a klasszikus marketingaktivitásokat is elsősorban ezekre az időszakokra koncentráljuk. Szeretnénk azonban ezt a szezont kicsit meghosszabbítani, és a nyári, grillezős időszakot is kihasználni, hiszen termékeink elsősorban a sütés-főzés során lehetnek kiváló hozzávalók.

Mivel sok fogyasztó nem tudja pontosan, hogyan is használhatóak az egész magos vagy különleges ízű változatok, az idei évben még nagyobb hangsúlyt fektetnek az edukációra: praktikus tanácsokkal, tippekkel látják el a háziasszonyokat, főzés iránt érdeklődőket a magazinmegjelenések, promóciók során.

Speciális termékek estében a választékmenedzsment kiemelt fontosságú: folyamatosan figyelni kell az eladási mutatókat, hiszen nem könnyű megjósolni a termékek sikerét a hagyományosabb ízvilágú termékekkel szemben. A tavalyi év második felében így került sor az egyik termékváltozat cseréjére. A Lakeshore kínálatát így immár a francia mustár is erősíti. Az év második felében további különleges változatok bevezetését tervezik, nagyban támaszkodva az ír gyártó sokéves tapasztalatára.

– Trade-akciókkal, displayes kihelyezésekkel szeretnénk továbbá felhívni a vásárlók figyelmét a termékekre, és vonzó árajánlatokkal kívánjuk ösztönözni a vásárlókat a termékek kipróbálására – beszél az aktivitásokról Helyes Hilda. – A húsvéti szezonban természetesen nem maradhatnak el nálunk sem a promóciók, hiszen még mindig ez az egyik legfontosabb szezon a mustárok éves forgalmában. Ekkor is főleg a trade-aktivitásokra fektetjük a hangsúlyt. Idén erősíteni szeretnénk a klasszikus kommunikációt is, ezért számos magazin- és online megjelenéssel jelentkezünk majd.

Királyi ketchup kézműves technológiával

Új, érdekes színfoltja a ketchuppiacnak a REX ketchup. A termék egy 1939-es családi receptúra alapján készül adalékanyagok és tartósítószerek nélkül. A felső kategóriába pozicionált márkacsaládot üvegbe töltik, egész megjelenése retró hangulatot áraszt.

– A REX Ketchup titkos receptje nagybátyámtól maradt rám – idézi fel Dobóczky András, a gyártó Bocs Invest Kft. egyik tulajdonosa. – Ő egy sikeres gyáros volt a II. világháború idején. Különleges ketchupjét nagy mennyiségben exportálta Svédország, Svájc és Csehszlovákia piacaira. 1944-ben már versenyben állt az európai piac vezető pozíciójáért! A világháborúban a gyár elpusztult, a gyártás már nem indult újra, de szerencsére a ketchup receptje fennmaradt. Ezt gyártjuk most újra Magyarországon, csak magyar alapanyagból, klasszikus és nyírfacukros változatban. Utóbbira különösen élénk a kereslet, mivel nagyon jól illeszkedik a jelen egészségtudatos trendjébe.

A vállalkozás most kezd bele egy harmadik variáns gyártásába: a csípős, chilis változat is nagy sikerre számíthat az előzetes felmérések szerint. A chilit is Magyarországról szerzik be.

A disztribúció fókuszában jelenleg a delikátüzletek és életmódboltok állnak. Ismertségüket a közeljövőben elsősorban a horeca szektorban szeretnék megalapozni, de a kiskereskedelemről sem feledkeznek el, több lánccal is tárgyalásokat folytatnak.

Kedvelt szélsőségek a csípős kategóriában

Az ételízesítőpiac egyik specialistája a BWA Termelő, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., amely Gala márkanév alatt erős fűszerpaprikából készült szószokat, mártásokat gyárt és értékesít. Mivel ezeket általában az ételek fűszerezéséhez használják, így eladásukra a szezonalitás nem jellemző, bár karácsony előtt a forgalom érezhetően megemelkedik.

– A piacon nagy szerkezeti változásokat nem látok – mondja Anton Weij, a cég ügyvezető igazgatója. – A különféle ízesített termékek lassan kerülnek elfogadásra. A csípős szegmensben a legkeresettebb a két „szélső íz”, az extra csípős és az édes-savanyú. A hagyományos kiszerelések mellett egyre kelendőbbek inkább a kényelmi, kisebb kiszerelések, a „zsebkiszerelésekig” bezárólag.

A cég a közeljövőben új ízek bevezetését tervezi, és választékát bio termékkörrel bővíti.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink