Magazin: Még gyümölcsösebb a teapiac
Évek óta tartó lendület tört meg a legutóbbi, a megszokottnál enyhébb télen. A trendek azonban változatlanok a teapiacon: a gyümölcstartalom minden teatípusnál „trendi”, az egészség pedig továbbra is hajtóereje néhány kisebb szegmensnek. A márkák egyre bátrabban szegmentálják választékukat, és fókuszálnak újdonságaikkal egy-egy kisebb, speciálisabb célcsoportra.
Tavaly a piackutatási adatok alapján megtorpant a teapiac elmúlt években tapasztalt folyamatos növekedése (ebben a szokatlanul enyhe tél minden bizonnyal szerepet játszott), s ez a negatív trend 2014 elején folyatódott mind értékben, mind mennyiségben.
– A szegmensek értékesítési részarányában drasztikus változás nem történt 2013-ban az elmúlt évhez képest: továbbra is a valódi gyümölcsteák teszik ki a legnagyobb részét. Azonban az elmúlt 12 hónap adatai alapján ennek a szegmensnek is kis mértékben visszaesett az összpiaci értékesítése – informálja lapunkat Sipőcz Alíz, a Douwe Egberts Hungary Zrt. brand managere. – A fekete tea alapú teapiaci szegmensek (fekete teák, valamint gyümölcs ízesítésű fekete teák) csökkenése továbbra is jelentős, az elmúlt évekkel ellentétben azonban, az előző év ugyanezen időszakához képest, erősödni látszik a zöld tea és a herbatea. Ez mind a mennyiségbeli, mind az értékbeli eladásokban egyértelműen megfigyelhető.
Gyümölcsíz helyett valódi gyümölcs
A teapiac továbbra is erősen szezonális és egyben promócióorientált: az értékesített mennyiség döntő része árakciók keretében realizálódik. A kereskedelmi márkák piaci részesedése továbbra is magas, ám növekedésük üteme lassulni látszik, ami elsősorban az alacsonyabb árkategóriás márkás termékek erősödésével függ össze.
– A fekete tea szegmense a megelőző években valóban jelentősen csökkent, de a legfrissebb adatok alapján úgy látjuk, hogy ez a trend megfordulni látszik. Úgy gondoljuk, hogy ehhez a Lipton „Reggelem, a teám és én” kampányával is hozzájárulhattunk: a kampány részeként a fekete tea ízét kevésbé érdekesnek találó fogyasztóknak adtunk inspirációt receptötletekkel – mondja Homoki Regina, az Unilever Magyarország junior brand managere. – Ugyanakkor a fekete teák szegmensén belül a gyümölcsízűek visszaszorulása idén is folytatódni látszik. Ez feltételezhetően abból fakad, hogy egyre többen a gyümölcsteákat választják helyettük. Ezt alátámasztja, hogy a gyümölcstea aránya továbbra is töretlenül növekszik, ahogy a zöldtea-eladások is. Ez utóbbihoz hozzájárulhatott a Saga zöld teák 2013-as bevezetése.
Megingathatatlan filterek
A gyümölccsel ízesített gyógynövénytea egy dinamikusan növekvő új szegmens, amelyben a Milford öt innovatív és különleges teával képviselteti magát.
– A hideg vízben oldódó filteres, hűsítő gyümölcsteák – mint a Milford Kühl&Lecker és Cool&Tasty márkájú teái – egyre több helyen jelennek meg a kereskedelemben, helyenként már saját márkás fejlesztés keretében – mondja Juhász Csaba, a Del Pierre Central Europe Kft. importmenedzsere. – Az árat és a fogyasztók kényelmi szempontjait vizsgálva egyértelmű, hogy a filterestea-eladások még mindig óriási fölényben vannak a szálas teákkal szemben. Ebben nem számítunk változásra sem rövid, sem hosszú távon.
A magyar teapiacon az íz, illetve annak intenzitása nagyon fontos a fogyasztóknak, teaalaptól függetlenül a gyümölcsös ízek dominálnak.
– A gyümölcsteák tekintetében az erdei gyümölcs, fekete teák esetén a bergamot narancs (Earl Grey) ízesítés, míg zöld teák esetén továbbra is a citrom a legkedveltebb a magyar fogyasztók körében – ismerteti a részleteket Sipőcz Alíz.
Gyerekekre fókuszál a Pickwick
Mind a Pickwick, mind a Sir Morton márka igyekszik folyamatosan megújulni, és a legmegfelelőbb termékkínálatot biztosítani vásárlóinak. Tavaly a teljes Pickwick gyümölcstea-portfólió (valódi gyümölcsteák, gyümölcs ízesítésű fekete teák) csomagolása megújult, 2014 nyarán pedig a Pickwick Gyerektea termékcsalád kapott új designt, valamint maguk a teák is megújultak. Minden íz 100%-ban természetes alapanyagokból készül, nem tartalmaz tealevelet, ezért koffeint sem, így a nap bármely szakában fogyasztható, elősegítve a gyermekek napi folyadékbevitelének növelését.
– A megújult Gyerektea termékcsalád mellett a Pickwick termékkínálatában a hamarosan kezdődő teaszezonban helyet kap a fogyasztók által leginkább közkedvelt erdeigyümölcs-ízű fekete tea mellett az erdeigyümölcs-ízű valódi gyümölcstea is, hogy azok is megtalálhassák kedvencüket, akik az intenzívebb, gyümölcsösebb ízeket keresik, koffein nélkül – árulja el Sipőcz Alíz. – A Pickwick zöldtea-portfóliója pedig tovább bővül egy egyedülálló Variációs teával, amely a négy legkedveltebb gyümölcsízű (citrom, vörösáfonya, mangó-jázmin, eper-citromfű) zöld teát tartalmazza majd.
A fent említett termékbevezetéseket minden esetben erős ATL- és BTL-támogatás övezi, amely a tömegkommunikációs eszközökön túl több új elemmel is
kiegészül.
– Mára már elképzelhetetlen a karácsony Pickwick ajándékcsomagok nélkül – veszi át a szót Deregi Klaudia, a Douwe Egberts Hungary Zrt. senior shopper marketeere. – A tavalyi gyümölcsös, új termékdesign hatására a teljes ajándékkollekciónk megújult, letisztult, elegáns külsőt kapott, ami nagy sikert aratott a fogyasztók körében. Az azonnali ajándékok is mindig nagy népszerűségnek örvendenek. Éppen ezért minden egyes megújult gyerekteadobozban egy-egy hűtőmágnest rejtettünk el a kicsik legnagyobb örömére. Fontosnak tartjuk az oktatást is, ezért a tíz különböző hűtőmágnesen a kedves kis mackófigurák mellett különböző számok találhatóak, amelyekkel játékossá tehetjük a számolás elsajátítását. A Spar-csoport üzleteiben exkluzív promóció keretében két tea vásárlása esetén fiú vagy lány macifigurával díszített tornazsákot adunk ajándékba, támogatva az iskolakezdést. Ezenkívül az üzletekben a gyerekek élőben találkozhatnak a dobozon lévő Pickwick mackóval, akik a szülőket tájékoztatják a termékmegújulásról, a gyerekeknek pedig gyerekjátékkal kedveskednek.
Megújuló Saga, különleges Lipton-variánsok
Mivel a gyümölcstea szegmense egyre fontosabb a vásárlók számára, ezért az Unilever teacsapata is azon dolgozik, hogy gyümölcsteáik minősége és választéka megfeleljen az elvárásoknak. A Saga gyümölcsteák most megújulnak, vonzó, új csomagolást öltenek, valamint két új ízben (őszibarack és eper) is elérhetőek.
– Az őszibarack és eper ízű, 20 filteres kiszerelésű termékek már a boltok polcain vannak – mondja Domán Brigitta, az Unilever Magyarország trade marketing managere. – Szeretnénk változatosságot csempészni a feketetea-portfóliónkba is, ezért vásárlóink ebben a szegmensben is találkozhatnak újdonságokkal. Az új Lipton English Breakfast az erőteljes és karakteres ízvilágot kedvelő teafogyasztóknak remek választás, a lágy és harmonikus ízeket keresőknek pedig a Lipton Royal Ceylon variánst ajánljuk.
Izgalmas újdonságot tartogatnak azoknak is, akik valami igazán különlegesre vágynak. A Lipton Epres sütemény ízű zöld tea és a Lipton Áfonyás muffin ízű fekete tea egyedülálló újdonságok a hazai teakínálatban.
Életmódteák a Milfordtól
A jelenlegi Milford gyümölcstea és gyümölcs ízesítésű gyógynövénytea szegmenseinek további fejlesztése mellett a Del Pierre a funkcionális, életmódteák irányába lép három, forradalmian új termék bevezetésével.
– Az Essence Life, Essence Work és Essence Balance teáinkkal az Élet/Munka/Kiegyensúlyozottság hangulatait idézzük meg természetes növényi esszenciákat és gyümölcsöket tartalmazó ízletes teakeverékeink segítségével – beszél a koncepcióról Juhász Csaba. – A Work fantázianevű teánk a koncentrációt növeli, a Life teánk energiával teli, a Balance teánk pedig a nyugalom, kiegyensúlyozottság érzését kelti a fogyasztóban.
A cég idén is folytatja széles körű, sikeres marketingkampányát, beleértve a már jól ismert tv-reklámot. A hagyományokhoz híven a trade marketing aktivitások sem maradnak el, a kampányukban helyet kapnak a 2+1 akciók, újságos megjelenések, displayes promóciók, árakciók, extra kihelyezések.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >