Magazin: Már hangolnak a Bécsi klasszikusok
Bár idén szilveszterkor is az árakat böngészik a legtöbben, amikor a virslik között válogatnak a boltokban, a gyártók joggal bíznak benne, hogy – erőteljes képzavarral élve – egyre inkább elválasztják a fogyasztók az ocsút a búzától. A bulit sehol sem akarják elrontani rossz ízű virslivel, ráadásul ebben az alapvetően olcsó kategóriában a prémium sem megfizethetetlen. Mindenesetre a legtöbb márkaportfólió magas minőségű termékekkel bővül, és ezek állnak a marketing fókuszában is.
Az olcsóbb árfekvésű húskészítmények reneszánszának egyik haszonélvezője a virsli.
– A rendelkezésre álló piackutatásaink alapján a kategória értékben és mennyiségben mérve is növekszik, a növekedést elsősorban a PL termékek generálják – mondja Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – A piac továbbra is árorientált. Elsősorban a baromfi alapú termékek uralják: közel kétharmadát adják az eladásoknak.
Hiperből diszkontba megy a forgalom
Már tavaly látható volt, hogy az értékesítési csatornák fontosságukban átrendeződnek. Ez a folyamat 2013-ban is folytatódni látszódik, jelzi Szántó Zoltán. A korábbi években a virslik fő értékesítési csatornája a hipermarket volt, azonban most már az eladások nagyobb része a diszkontokban realizálódik.
A Pick Szeged Zrt. a virslitermékek piacán továbbra is a minőségi virsli kategóriájában kíván jelen lenni. A prémium juhbeles kategóriában a PICK Békebeli roppanós virsli értékesítésére fókuszál, a műbeles szegmensben a PICK füstölt virslivel és a PICK tartós beles virsli lédig és előrecsomagolt kiszereléseivel versenyez. A hámozott virslik közül a PICK Virsli 180 g-os és Frankfurter 180 g-os variánsokat kínálják. Mindezeken felül még 2010-ben a baromfi alapú virslik iránti keresletnövekedésre reagálva megjelentek a Família baromfivirslivel, amellyel kifejezetten az árérzékeny vásárlókat célozták meg. A termék értékesítése elsősorban a területi értékesítési vonalon történik, semmilyen marketingtámogatást nem kap.
– A Pick Szeged Zrt.-nél 2013-ban is inkább az intenzívebb akciós aktivitással próbáljuk meg a fogyasztókat elérni, illetve vásárlásra csábítani – mondja Szántó Zoltán. – A virsliértékesítés támogatásaként, hasonlóan a megelőző évekhez, láncspecifikus árakciókat szervezünk hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve.
Az előre csomagolt dominál szilveszterkor is
A Sága által gyártott Füstli és ízvariánsai Magyarország piacvezető virslitermékei. A Nielsen piackutató vállalat adatai szerint a Sága a virsliszegmens piacvezető gyártója: 26,1 százalékos értékbeli és 16,7 százalékos volumen részesedésével messze megelőzi versenytársait. A teljes Füstli család a virslieladások 21 százalékát teszi ki értékben és 13 százalékát mennyiségben. (MAT 2012 DEC).
A cég nemrég két új terméket vezetett be, amelyekkel immáron teljes lett a virsliportfóliójuk. „Kedvenc” nevű pulykavirslijüket a hagyományos, tradicionális ízek kedvelőinek ajánlják. A „Bécsi Ínyenc” pulykavirsli pedig magas hústartalmú, prémiumkategóriás termék.
– Szilveszterkor megnő a csemegepultban vásárolt virslik aránya (értékben közel 23 százalékra), de még ekkor is többségében a kényelmi, előrecsomagolt termékeket választják a fogyasztók (értékben 77 százalék) – tudjuk meg Tóth Tímea Mónikától, a Sága Foods Zrt. marketingvezetőjétől. – Csomagolás terén egyébként nem tapasztaltunk nagyobb szerkezeti eltolódásokat, ezért cégünk sem változtatott az elmúlt időszakban a már jól megszokott és bevált kiszerelésméreteken, amelyekkel minden háztartás méretéhez ideális választást kínálunk. Természetesen folyamatosan figyeljük és felmérjük a fogyasztói igényeket, és ha szükségesnek látjuk, változtatunk. A Sága legismertebb virslije, a Füstli esetében négy különféle ízesítéssel biztosítjuk, hogy mindenki megtalálja a kedvére valót.
Az év végi szezont megelőzve, október közepétől indult a Sága tv-kampánya, amely a nemrég piacra került Kedvenc és Bécsi Ínyenc pulykavirsli bevezetését támogatja.
– Emellett természetesen internetes felületeken is aktívan kommunikálunk a kampány során. A boltokban pedig eladáshelyi ösztönző anyagok segítségével hívjuk fel a figyelmet új termékeinkre, illetve készülünk árakcióval is, melyet a csomagolásokra elhelyezett matricával is hangsúlyozunk – teszi teljessé a képet a marketingvezető.
Felével nőnek az eladások
Általánosságba véve a virslipiac mintegy 50 százalékkal nő meg decemberben az év többi hónapjához képest.
– Ez a volumen 2012-ben, az elmúlt évekhez viszonyítva, kismértékben csökkent, ugyanakkor értékben enyhén emelkedett – idézi vissza Szitai Ádám, a Debreceni Csoport Húsipari Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. – Az idei évben hasonlókra számítunk: a verseny éleződik, a csemegepultos, sertés alapú termékek előtérbe helyeződnek, és a virslipenetráció nő. Ám ez az időszak továbbra is inkább az alacsony árakról szól, mint a brandek térhódításáról. Szilveszterkor is érvényes lesz az az általános trend, hogy az értékesítés tolódik az akciós értékesítés irányába. Ennek aránya ma már legalább 50 százalék. Előállítási költségeket illetően a döntő tényező az alapanyagok tőzsdei ára.
A Debreceni Csoport az egyik leginnovatívabb és legszélesebb portfólióval rendelkező húsipari cég, amely az igényeknek megfelelően fejleszt, legyen szó akár „value for money” kategóriáról, vagy prémiumtermékekről. A cégcsoport számos újdonsággal és meglepetéssel készül a szezonra, amellyel az eddigi szezonoknál jóval szélesebb vásárlói rétegeket akar megcélozni.
– Idén decemberben be fogunk lépni a számunkra eddig nem a fókuszban lévő virslikategóriákba – informálja lapunkat Szitai Ádám –, amit kellőképpen meg fogunk támogatni marketingeszközökkel: mind eladáshelyi ösztönzőkkel, mind médiamegjelenéssel. De hogy melyek is ezek a kategóriák, egyelőre még maradjon titok.
Import, magyar, hazai…
A dömpingáron behozott importvirslik ebben az évben is jelen lesznek az üzletekben, bár nagy kérdés, hogy milyen sikerrel. Idén ugyanis már a hazai gyártók virslijein szerepel a „Hazai feldolgozású termék” védjegy (sajnos a „Hazai” és „Magyar” jelzők kiérdemléséhez a hazai sertéstenyésztés hipertér-ugrására lenne szükség…).
– A húsipar egyik legnagyobb feladata jelenleg a fogyasztók minőségi termékek felé való orientálása, annak megértetése, hogy a hazai márkatermékek azért drágábbak, mint az elsőáras noname termékek, mert összetételükben értékesebbek – hívja fel a figyelmet Bódi Krisztina, a Kométa 99 Zrt. marketingigazgatója, aki optimistán néz a szezon elé. – Bízunk abban, hogy az év végi szezonban márkatermékeket választanak a fogyasztók, így a Kométa Bécsi virsli, ahogy az elmúlt években mindig, idén is növelni tudja eladásait ebben az időszakban. Ezt a klasszikus, bécsi típusú virslit 1 kilogrammos és 300 grammos kiszerelésben forgalmazzuk, és értékesítése folyamatosan növekszik, annak ellenére, hogy ára a magas minőségét tükrözi.
Természetesen az alacsonyabb árszegmensben is kapható Kométa virsli. Ebben a kategóriában a Vendégváró sertésvirslit ajánlják a fogyasztóiknak.
Újdonságot a termékvonalon ebben az évben nem terveznek. Fő céljuk a disztribúció szélesítése. Külön szilveszteri promócióval sem készülnek, az árakciókon kívül a szokásos eladáshelyi reklámanyagokat és kóstoltatásokat vetik be az eladások támogatása érdekében.
Van élet az árháborún kívül is
Tavaly decemberben a Wiesbauer-Dunahús történelmének legnagyobb forgalmát és eredményét érte el, amelyben kiemelkedő része volt a szilveszteri virslieladásoknak, tudjuk meg Kazai Zsolttól, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetőjétől. Ehhez a rekordforgalomhoz kiváló ár-érték arányával jelentősen hozzájárult az újdonságként bevezetett borjúvirsli nagy sikere, amely idén 800 grammos egalizált kiszerelésben is forgalomba kerül. Emellett egy eddig itthon nem forgalmazott osztrák termékkel is jelentkeznek, a Sacher virslivel, amely szintén kapható lesz 800 grammos, családi kiszerelésben.
– Kereskedelmi partnereinkkel eddig folytatott megbeszéléseink és listázásaink alapján további növekedést tervezünk. Ahogyan eddig sem, idén sem szállunk be az árháborúba – szögezi le Kazai Zsolt. – Tartjuk azonban a tavalyi árakat, így ebben az évben is nagyon jó ár-érték arányon vásárolhatják meg a fogyasztók a Wiesbauer-virsliket.
Augusztus–szeptember hónapban óriási siker volt akciójuk, amely során a megújult csomagolású Prémium Bécsi virsliket ajándék ketchuppal és mustárral forgalmazták. Ezen felbuzdulva valami hasonlót terveznek szilveszterre is, de konkrétumokat Kazai úr még nem árult el – legyen ez a december meglepetése.
Termékfejlesztés stratégiai szinten
Kiszámítható, stabil kereslettel számol a ZIMBO a márkázott virslik tekintetében. Termékeik a magasabb árfekvésű kategóriában helyezkednek el, és vásárlói évek óta hűségesek a megbízható, prémium minőséghez.
– A ZIMBO-nál, ahogy a múltban, úgy a következő szezonban is, csak kiváló minőségű termékek hagyhatják el az üzem területét – mondja Kováts Tamás, a ZIMBO Perbál Kft. értékesítési vezetője. – Az a célunk, hogy fogyasztóink a Zimbo márkát látva a megbízható, magas minőségű, kiemelkedően újszerű termékekre asszociáljanak. Ezért a piaci nyomással talán ellentétesen mi a minőségi fejlesztésben látjuk és keressük cégünk jövőjét, stratégiai szintre emeltük a termékinnovációt. A 2013-as szezonra készülő új termékcsaládunkat már ennek szellemében alkottuk meg.
A ZIMBO kiemelt hangsúlyt fektet a termékhez kapcsolódó szolgáltatások – így a kényelmesebb, visszazárható és aromamegtartó csomagolások – bevezetésére is.
Az idei szezon újdonsága a „Családi csomag” lesz, amellyel a család minden tagjára gondolva többféle terméket kínálnak egy praktikus és gazdaságos csomagban.
Szalai L
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >A vásárlókkal együtt segít a Lidl
A Lidl Magyarország a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi adománygyűjtő kampányához csatlakozott,…
Tovább olvasom >A brazil nap íze minden kortyban: új Single Origin kávét vezet be az OMV
Új taggal bővült az OMV kávékínálata: a VIVA Single Origin…
Tovább olvasom >