Magazin: Lassan visszanyeri régi patináját a praliné

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 12. 18. 07:06

Újra növekvő eladások, erős márkák, az emelkedő fogyasztói árakat – egyelőre – elfogadó fogyasztók – minden adott egy jó év végi, majd pedig Valentin-napi pralinészezonhoz. Beltartalmilag a desszert- és süteményízek, csomagolásban a szebbnél szebb (egyre többször fémből készült) díszdobozok terjedése emelhető ki.

Praline7_opt

Néhány százalékos növekedést produkált az elmúlt 12 hónapban a pralinépiac. Értékben kicsit többet, mint mennyiségben, mivel az átlagárak nőttek.

– A növekedés okát elsősorban a gazdaság kifehéredésében látjuk – mondja Sánta Sándor, a Chocco Garden Kft. ügyvezetője. – Ugyanakkor csak „visszanövésről” beszélhetünk, hiszen az eladások elmaradása még mindig közel 20 százalék a válság előtti szinttől. A közelgő szezont jelentősen befolyásolhatja, hogy ki hogyan reagál a magas kakaóárakra, továbbá hogy vajon folytatódik-e a piac minőségi irányba való eltolódása. Érdemes azt is kiemelni, hogy jelentős innovációk vannak, főleg a csomagolás területén, valamint újabb és újabb termékek jelennek meg.

Teret nyer a minőség

A G.I.F.T. Kft. által forgalmazott Lindt és Belgian prémium pralinék esetében 2014 őszén indult be a dinamikus növekedés. Ez 2015 eddig eltelt hónapjaiban is folytatódott annak ellenére is, hogy mindkét márkát érintette az elmúlt évek folyamatos kakaóbabár-emelése, ezért 2015 elején fogyasztói áruk megnőtt.

– Kiszerelések szempontjából volumeneladásaink a 100–200 gramm közötti tartományban realizálódnak, míg árban a 800–1500 forintos ársáv az, ahol a prémium termékeinket jelentős mennyiségben tudjuk értékesíteni – jelzi Fekete Zsuzsa, a G.I.F.T. Kft. brandmenedzsere.

Az átlagárakat, az egyes árszegmensek jelentőségét a csatornák súlyának változása is befolyásolhatja.

– A diszkont növekedése emelte azon szegmens arányát, ahol a desszertek kilogrammra vetített ára 3000 Ft alatt van, míg az igazán magas minőségű desszertek aránya 20 százalék körüli – állapítja meg Sánta Sándor. – Az alacsonyabb árszegmensbe nem feltétlenül csak a sajátmárkák sorolhatók: a diszkontokban például megjelennek a külföldi piacokon jobban ismert márkák termékei, amelyek kedvező árukkal jelentős piacrészeket érnek el.

Egyértelműen érzékelhető a pralinépiacon, hogy a mainstream vonal enyhén gyengül, az alacsony minőségű termékekből pedig komplett kategóriák tűnnek el. Ez kedvező fejlemény a Szamos Marcipán Kft. számára, amelynek kereskedelmi és termelési igazgatója, Kelényi Kolos saját kategóriájukkal kapcsolatban elmondja:

– A fókuszunkban lévő piaci szegmensben továbbra is a magasabb minőség felé tolódás jellemző, ami értelemszerűen egyre magasabb árpontokkal jár együtt. Termékeink legfőképpen az 1500–2500 forintos polci ár közé pozicionáltak, jellemzőek a tradicionális, megszokott ízek, de próbálkozunk egy-két bátrabb kombinációval is, mint például a sósmandula-darabkákkal dúsított mandulanugát.

– A Witor’s kínálatában továbbra is a dekoratív, ajándék jellegű termékek forgalma a meghatározó – tudjuk meg Helyes Hildától, a forgalmazó Glatz Hungary Kft. marketingmenedzserétől. – A nyugati trendeknek megfelelően (ahol a fogyasztók saját maguk kényeztetésére is gyakran vásárolnak pralinét) mi is bevezettük az árban kedvezőbb, ám beltartalomban a dobozossal megegyező, zacskós csomagolású Witor’s termékeket, mégis a drágább, díszesebb csomagolású termékek a népszerűbbek. Feltételezhetően azért, mert az önkényeztetés nálunk még kevésbé terjedt el.

Díszdoboz és mintaszórás

Az innovációkkal és termékújdonságokkal kapcsolatban Fekete Zsuzsa a G.I.F.T. részéről a desszert és sütemény ízvilág terjedését emeli ki a pralinék között. Épp ezért a Belgian választékában immár kínálnak Crème Brûlée és Tiramisu pralinékat is.

– Az év végi szezonra hozzuk ki a Belgian kisebb kiszerelésű, 100g-os Assorted Praliné és Crème Brûlée díszdobozát, valamint Valentin-napra vezetjük be a Belgian egyesével csomagolt Tengergyümölcse pralinéit 4-féle töltelékkel, 135g-os díszdobozokban – árulja el a brandmenedzser.

A Lindt Lindor desszert értékesítésének növelésére november–december folyamán 80 000 darabos mintaszórást és kóstoltatást szerveznek, részben rendezvényeken, részben pedig eladáshelyen, emellett sajtó- és online hirdetés kampányt folytatnak. Folyamatosan kommunikálnak a vásárlókkal a Lindt magyar Facebook-oldalán. Belgian desszerteket is kóstoltatnak, valamint nyomtatott reklámmal is jelentkeznek a szezonban.

A márka régi, a technológia új

A Szamos Marcipán az elmúlt időszakban körülbelül 25 százalékkal növelte pralinéeladásait köszönhetően a kereslet élénkülésének és jelentős szortimentfejlesztési lépéseinek. A cég idén egy teljesen új technológiára épített pralinécsaláddal rukkol elő, a Gyöngypralinéval.

– Négy merész ízkombinációval jelentkezünk –ismerteti Kelényi Kolos. – Minden Gyöngypraliné elkészítéséhez 3 különböző csokoládét használunk fel egyszerre, így egészen különleges ízélményt kínálunk.

A Gyöngypraliné termékekkel debütáló különleges krémek megjelennek a Szamos megújuló szaloncukor-szortimentjében is, amelyet a vásárlók meg fognak ismerni az egyedülálló, színes papírcsomagolás miatt.

– Az új termékek bevezetésére és a klasszikus szortimentünk támogatására komplex marketingeszköztárat alkalmazunk – mondja Kelényi Kolos. – Ennek része a televíziós reklám, szakbolti trade marketing aktivitás, a nyomtatott sajtó és természetesen a bivalyerős Facebook-rajongótáborunk kiszolgálása friss, naprakész információkkal.

Rafináltság és design

A Witor’s egészen biztosan két számjegyű növekedéssel zárja a 2015-ös évet, árulja el Helyes Hilda. Ők főleg a különlegesebb, rafináltabb és kifinomultabb termékek iránt éreznek nagyobb érdeklődést. Bár ez elsősorban a kis kézműves manufaktúrák „terepe”, a Witor’s is mindent megtesz annak érdekében, hogy ennek a jegyében készítse el újdonságait.

– Az idei csokoládészezonra bevezetett újdonságunk ennek a trendnek tökéletesen megfelel – állapítja meg Helyes Hilda. – A Cuor di Mousse termékcsalád finom csokoládéburokba rejtett csokoládéhab golyó, kívül roppanós csokoládé, belül selymes, lágy csokoládé mousse. Az új termékcsalád négyféle változatban készül – tejcsokoládé habos, étcsokoládé habos, joghurthabos tejcsokoládé és narancsos csokoládéhabos étcsokoládé.

Az idei évben jellemzően a csomagolások terén kínálnak újdonságokat. Hisznek az új változatok sikerében, mivel az olasz design még mindig verhetetlen.

– Trade marketing aktivitást mindenképpen tervezünk, egy-egy szép, hangsúlyos kihelyezés hihetetlenül sokban hozzájárul az értékesítés sikeréhez – hangsúlyozza a marketingmenedzser. – Jövőre is megjelenünk magazinhirdetésekkel, online felületen, illetve kifejezetten édességeket fókuszba helyező rendezvényeken. A rendezvények kiemelt szerepet kapnak majd, hiszen a csokoládé esetében fontos, hogy a fogyasztóknak legyen lehetőségük megkóstolni a termékeket.

Új, hazai szereplő a piacon

Az ország egyik új édesipari vállalata a Chocco Garden Kft., amelynek első termékei még csak most jelennek meg a boltokban – például új csomagolásban újra gyártják a sokak által kedvelt karamellizált csavart ostyákat, immár Chocco Garden ernyőmárka alatt. A márkacsaládnak természetesen desszertvonala is lesz. Jövő tavasszal sok újdonsággal jelennek meg a kategóriában, például tojáslikőrös, vaníliás és crispyvel dúsított karamellás ízekkel, ám emellett a hagyományos mogyorós ízvilágról sem feledkeznek el.

– Csomagolás tekintetében szeretnénk a termékkör ajándékozási jellegét erősíteni, így remélhetőleg mások által is szépnek ítélt fémdobozokba tesszük desszertjeinket – mondja Sánta Sándor. – Ezekhez a boltok számára könnyen használható logisztikai tálcákat is biztosítunk, mind a gyűjtőkartonon belül, mind a negyed raklapos kihelyezések számára. Ezen új megjelenés mellett a régi célt sem adjuk fel, azaz hogy a saját fogyasztást is támogassuk, így erre alkalmas párnadobozokkal is kijövünk a piacra.

Mint minden új cég esetében, egyelőre náluk is a termékek disztribúciójának kiépítése a fő feladat, s csak utána adnak szélesebb körű támogatást a márkának. Ám BTL-aktivitásokkal már most készülnek: kóstoltatásokkal és egyéb POS-anyagokkal fogják segíteni a vásárlók választását.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink