Magazin: Korhatár nélkül

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 10. 15. 12:55

A játék örök, a kategória szegmentálásában azonban nagy szerepet kapnak a korosztályok. A játék határok nélküli, mégis bizonyos országok és városok szerepe kiemelkedő. Nürnberg például a Spielwarenmesse, a világ vezető játékvására miatt, Kína pedig a legyártott termékek tömege miatt érdemel külön figyelmet. Hazánkban is folyamatosan növekszik a játékkategória forgalma, főként a nyári és téli szezonra időzített újdonságoknak köszönhetően.

A játék témakör nagyon széles spektrumú, szerteágazó, így szinte átláthatatlannak tűnik. Van azonban egy speciális esemény, amelyen 1950 óta egyre többet lehet megtudni a játékokról, sőt ma már a nürnbergi Játékvásár szervezői azt ígérik, hogy mindent összegyűjtve mutatnak be a 0–99 éves korosztály játék-, szabadidős és életmódvilágáról.

Seregszemle

Legközelebb 2015. január 28. és február 2. között találkoznak a feltalálók, fejlesztők, gyártók, kereskedők döntéshozói, hogy a világtrendeket és az innovációkat megismerjék a Spielwarenmesse szakkiállításon. 2014 év elején 61 ország 2748 kiállítója várta a rendezvényre látogatókat, akik 122 országból, szám szerint 75 888-an érkeztek Nürnbergbe. A látványos standokon több mint egymillió termék, ezek közül 75 ezer újdonság várta az érdeklődőket összesen 170 000 m² kiállítási területen.

Az életmódcikkek a teljes termékkínálatban megtalálhatók, ezáltal a játékkereskedelem minden termékrészlegében is jelen vannak. A Spielwarenmesse új termékcsoportja, az életmód- és trendcikkek arra biztatja a kereskedőket, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet azon termékek növekvő jelentőségére, amelyekkel a gyermekek és fiatalok kifejezik életmódjukat. Ezért 2015-ben külön kiállítási területen állítják ki a Divat és Kiegészítők, Lakás és Dekoráció, Dizájnjátékok, Papíráruk, Rajongói- és Ajándékcikkek, illetve a szabadalmaztatott kategóriák termékeit.

Másik fókuszterület a 0–2 éves kisbabák és kisgyermekek termékeinek köre, mert piacuk folyamatosan növekszik. Németországban, Franciaországban és Spanyolországban 2013-ban négy százalékkal nőtt a forgalom az előző évhez képest. A Spielwarenmesse ehhez a fejlődéshez igazodva folyamatosan építi ki erre a körre a területét, hiszen 350 kiállítónak van terméke a bébi korosztály számára.

Hazánkban is növekedés

A SPAR Magyarország tapasztalataiból leszűrhetően elmondható, hogy a hazai játékpiac folyamatosan fejlődik, évről évre nő a kínálat és ezzel együtt a kereslet is. A tradicionális lehetőségek (játékboltok, hipermarketek) mellett az internetes vásárlás folyamatosan erősödik ezen a területen is.

 Fehér István kommunikációs vezető SPAR Magyarország


Fehér István
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

– Áruházainkban legkeresettebbek az összeépíthető játékok (LEGO), de nagy hatással bírnak a keresletre az éppen moziban futó gyermekfilmek, az aktuális DVD-k, illetve a tv-sorozatok. Mindezek mellett a reklámokban megjelenő márkák vagy termékek is befolyásolják a vásárlást – kezdi a kategória áttekintését Fehér István, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

Kint vagy bent játszunk?

A Tesco szakemberei az idei első félévben azt tapasztalták, hogy a jó időnek, valamint az erős promócióknak és kihelyezéseknek köszönhetően a kültéri játékok iránt nőtt meg a kereslet. A legnagyobb érdeklődés a medence, illetve a kültéri játékok, mint például a kerti ház vagy a homokozós játékok iránt mutatkozott.

– Bár a kategória jobban teljesített az elmúlt év azonos időszakához képest, az utolsó hónap rossz időjárása érezhető hatással volt az eredményekre. Ebben az időszakban inkább a beltéri kategóriák irányába mozdultak el a vásárlások. Nálunk legnépszerűbbek összességében a különböző építőjátékok – mondja Varga Eszter, a Tesco-Global Áruházak Zrt. külső kommunikációs specialistája.

Játékos szegmentáció

A SPAR Magyarország választékában minden korosztály és minden fogyasztói réteg számára kínálnak életkornak megfelelő játékot, úgymint bébijátékokat (1–3 év), külön fiú és lány játékokat, társasjátékot, kártyajátékot, puzzle-okat, kreatív játékokat. A különböző brandeket tekintve valamennyi, a piacon megtalálható márka képviselteti magát a szortimentben. A legkedveltebbek a Lego, Barbie, Monster High, Violetta, Fischer Price, Hot Wheels, Play Dooh, Geomag játékai.

– Minden kategórián belül továbbszegmentálunk a korosztályoknak megfelelően. Az üzletek polcain is ennek alapján jelennek meg a játékok: fenti kategóriákon belül korosztályok szerinti bontásban, valamint további alkategóriákban, illetve márkák szerint – mutatja be a vezérelveket Fehér István.

Virtuális játékterek

Tágabb értelemben nézve a játék és játékosság témaköre a digitális platformokon minden nap jelen van a Tesco életében. A Facebook-kommunikáció során minden erősebb üzenetet játékkal vagy kvízzel kommunikál a közösség tagjai, azaz a vásárlók felé. Ezenkívül minden Tesco hűségkampány kommunikációja is kiegészül a weben játékokkal, úgymint kvíz, memória, tili-toli, vagy bármilyen más ügyességi játék. Emellett a hazai Tesco kifejezetten a magyar piacra legyártatott egy mobilról elérhető social game (közösségi játék) kategóriába tartozó játékot, ahol a felhasználóknak lehetővé teszi, hogy felépítsék a saját Tesco áruházukat és üzemeltessék azt.

– A játék célja, hogy elérjük azt a célcsoportot, akiket akciós újsággal vagy tévéreklámmal nem tudunk, mindemellett növeljük a brand iránti elköteleződést, és megértessük a felhasználókkal a Tesco működési folyamatait. Jelenleg az Én kicsi Tescóm játék az Android-piacon a top1-es stratégiai játékok közé tartozik és a letöltésszám meghaladta a 90 000-et – hangsúlyozza Varga Eszter.

Közeleg a karácsony

– A játékkategória szempontjából a SPAR számára is fontos a szezonalitás, mely szezonok közül kiemelkedik a karácsony, hiszen az éves játékeladások nagy része ekkor realizálódik – mondja Fehér István.

A SPAR áruházakba minden szezonban érkeznek új termékek. Az elkövetkezendő – karácsonyi – időszakban is minden bizonnyal az összes márka törekszik arra, hogy újdonságokkal jelenjen meg.

Játékkínálatukat a már megszokott, széles skálát magában foglaló hirdetési módokon népszerűsítik idén is, szórólapokon, televíziós reklámokban és közösségimédia-felületeken, de az áruházi kommunikációnak – POS-ek, megállítótáblák, felépített polcvégek – is jelentős szerep jut.

Kátai I.

Kapcsolódó cikkeink