Magazin: Könnyű a salátának

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 05. 26. 08:36

Minden trend a salátákhoz vezet! Egyszerűbben fogalmazva a modern egészségtrendek követőinek étrendjében törvényszerűen kapnak meghatározó szerepet a friss saláták, és nagy valószínűséggel azok megfelelő ízesítői is. Milyen hatással van mindez az érintett termékfajták értékesítésére?
– ezt kérdeztük beszélgetőpartnereinktől.

Az aktuális trendek szinte minden szempontból kedveznek a konyhakész saláták piacának, fejlődő, növekvő kategóriáról beszélhetünk – elemez Kemény Kristóf, a K&K Family tulajdonosa. – Az egészségtudatos életmód terjedése örömteli tény, és a felgyorsult életritmus, a konyhakész termékek iránti igény, illetve a bizalom növekedése is pozitív hatással van az eladási számokra. A gasztroforradalomnak nagy szerepe volt abban, hogy az étkezés egyre többek számára jelent többet az egyszerű szükséglet-kielégítésnél. Az emberek keresik a friss, minőségi termékeket, és foglalkoznának is azok elkészítésével, de idejük természetesen nem lett több. Itt jövünk a képbe mi, hiszen finom, friss, minőségi terméket kínálunk egy olyan kategóriában, ahol nem igazán jelent hozzáadott értéket, hogy a fogyasztó maga választotta-e meg az hozzávalókat, illetve ő szeletelte-e fel az adott salátakeveréket. Energiáit így nyugodtan fordíthatja az egészséges saláta vagy köret elkészítése helyett például egy szelet lazac, egy finom kacsacomb vagy akárcsak egy jól kikevert öntet elkészítésére.

– A gasztroforradalom hatása ugyanakkor az árszabásban nem érzékelhető – folytatja a szakember. – A fogyasztók még mindig nem szívesen fizetnek többet, pedig az elvárásaik növekednek. Olcsóbb és még olcsóbb termékekre folyamatosan lenne igény, pedig áraink évek óta stagnálnak vagy akár csökkennek. Összességében azt mondhatjuk, hogy az eladási volumen folyamatosan nőtt az elmúlt években, az árbevétel viszont közel sem növekszik ezzel egyenes arányosságban.

A piacot illetően a retail és a horeca szektor forgalmának arányát Kemény Kristóf csak saját számaikból kiindulva meri értékelni,

szerinte a két szegmens megoszlása 80-20 százalék a retail javára.

Ugyancsak saját adataik alapján ezt az arányt 70-30 százalékosnak ítéli meg Lóczki Zsuzsa, az eisberg kiemelt ügyfélmenedzsere.

– Az eisberg 2015-ben 7000 tonna konyhakész salátát értékesített. A tudatos étkezés divatja az elmúlt években hatással volt az eladásainkra, az emberek jobban odafigyelnek az egészségükre, így több zöldséget fogyasztanak. A rendeléseken is azt a növekvő tendenciát vesszük észre, hogy a vevők igényeit igyekeznek kielégíteni egészséges termékekkel, amilyenek a mieink is. Az eredmény: az éves forgalmunk évről évre két számjegyű százalékkal nő.

Ízek és stílusok

– A salátaízesítés területén alapvetően kétféle ízvilágot lehet megkülönböztetni – mondja el Galácz Márta, a Kotányi ügyvezető igazgatója. – Egyik a magyar gasztronómiában is klasszikus ecetes ízvilág, a másik egy joghurtos-tejfölös-krémes irány, amely az utóbbi másfél évtizedben egyre népszerűbb. Ha a konkrét ízeket nézzük, évek óta a tzatziki, az ezersziget, a kapros és a cézár a legkedveltebbek.

– Az egészségtudatos táplálkozás és életmód mint trend, és ehhez kapcsolódóan a fogyasztói kereslet erősödését várjuk a jövőben is. Ezért vezettük be Saláta- valamint Könnyű Konyha fűszerkeverék termékeinket – teszi hozzá az ügyvezető. – Az elmúlt három évben a salátamixek szegmensének növekedését tapasztaltuk. Az egyes csatornákat vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a hiper- és szupermarketek mellett a tradicionális hálózatok súlya is fontos részt képvisel a szegmens forgalmából.

– A salátaízesítők hazai forgalmában az elmúlt 2-3 év során stagnálást figyelhettünk meg, kialakult egy stabil piac – állítja Tóth-Csanádi Zita, az Univer értékesítési- és marketing vezérigazgató-helyettese. – Az egészséges étrend egyik alappillére továbbra is a különféle saláták fogyasztása változatos ízesítéssel. Tekintve, hogy általában a dresszingek teszik a salátákat igazán egyedivé és különlegessé, így azok összetétele kiemelt fontosságú. Ezt felismerve az Univer már évek óta tartósítószer nélkül készíti salátaönteteit, és a teljes termékskála tartalmazza az omega6 és omega3 zsírsavakat. Az egészségtrendek mind népszerűbbé válásának, illetve a gasztronómia felértékelődésének nagy hatása van forgalmunkra. Ugyanaz a háttere mindkettőnek: az emberek egyre jobban ügyelnek arra, hogy mit esznek, több időt szentelnek az étkezéseknek, s így előtérbe kerülnek a minőségi ételek. Termékeinkkel ezekre a trendekre próbálunk reflektálni.

– A saláták területén egyre nagyobb teret hódítanak az olaszos ízek (olívaolaj, citrom, balzsamecet), illetve egyre többen használják bátran a különleges és egyben egészséges, például tökmagmagból, mákból készült olajokat – hangsúlyozza Ádám Attila, a Ga Food kereskedelmi igazgatója. – Az áruházláncok is megkezdték a reformkonyha és bioválasztékuk bővítését, ami jól jelzi a trendeket, igényeket.

– Számos olyan terméket forgalmazunk, amely az egészséges életmód követőinek fontos alapanyag lehet (a retail és a horeca területén egyaránt) – így a tonhal több formája, illetve különböző ízesítései, valamint tonhalsaláták is megtalálhatók a palettán.

– Kínálatunkban több kiszerelésben megtalálható az egészséges életmód egyik alapkövének tekinthető olívaolaj és a különféle olajbogyók is. Ezek magyarországi forgalma az elmúlt 2-3 év során érezhetően nőtt. Főleg a hölgyek körében érzékelhető ez a tendencia, de ma már több férfi is fogyaszt paleo, és egyéb egészség- vagy fitnesz étrendet. Ahogy a piac növekszik, mind több brand jelenik meg és a polchelyekért, vásárlókért kiéleződik a küzdelem.

A világ és mi

– A magyar piacon is érzékelhető, hogy az emberek követik a trendeket, sokan fogyasztanak biosalátát is, ezért is került piacra az első Biosaláta mixünk – jegyezte meg Lóczki Zsuzsa. – Változatos mixeket állítunk elő, emellett szezonális termékeink is nagy sikert aratnak. A nemzetközi konyhák közül jellemzően a mediterránt látjuk érvényesülni.

– A magyar nem nevezhető tradicionális salátaevő nemzetnek, így természetesen megjelennek a külföldi trendek – véli Kemény Kristóf. – Népszerű az olasz, a görög, a mexikói konyha, a felhasználási módokra és az alapanyagokra viszont egyértelműen a hozzánk közel eső, és világszinten is felkapott olasz gasztronómia van a legnagyobb hatással. Ebben persze közrejátszik az is, hogy rendkívül sok olasz étel könnyen beilleszthető az egészségtudatos trendekbe. Ma már a saláta Magyarországon is egyszerre köret és főétel, de az olyan monotermékeinket, mint például a spenót, sokan fonnyasztva fogyasztják, a rukkola pedig pizzafeltétként is igen népszerű. Habár az olasz hatásnak köszönhetően előtérbe kerültek az olívaolajjal készített, ecetes, fűszeres ízesítések, a klasszikus öntetek eladási számai tapasztalataink alapján együtt növekednek a salátákéval.

– A magyar piac követő piac, ennek ellenére a hazai fogyasztók sokkal inkább igénylik az innovációt, folyamatosan kutatják az új ízeket, keverékeket, megoldásokat. A magyar fogyasztó rendkívül árérzékeny, de jó hír, hogy azok is próbálnak egészségtudatosan étkezni, akik korábban a csomagolt salátára luxustermékként gondoltak. Így sok olyan keverékünk van, amelyben a fejes káposzta és a többi olcsóbb hozzávaló aránya magasabb. Növekvőben van viszont a monosaláták szegmense. Érdekesség, hogy itt nem egy fogyasztói igényre, hanem a külföldi trendekre reagálva kezdtünk el például bébispenótot vagy bébikelt forgalmazni, de a magyar piac abszolút vevő volt az újdonságra. Szintén fontos trend – ami igencsak meghatározta az elmúlt évek termékfejlesztéseit – az azonnali fogyasztásra való igény. Nem véletlenül hoztuk ki a dobozos termékeink mellett shakereinket, illetve a 3in1 Supreme-et, a hazai piac első olyan zacskós salátáját, amelyben öntet és magkeverék is van.

– A salátaönteteket, keverékeket tekintve a magyar ízlésben az elmúlt évtizedben egyre inkább előtérbe került a joghurtos-tejfölös-krémes irányvonal a klasszikus ecetessel szemben – emeli ki Galácz Márta. – Arra törekszünk, hogy kínálatunkban a népszerű ízek mellett a hazai ízvilágot reprezentáló termékek is megtalálhatóak legyenek, ilyen például a Magyaros, és az elmúlt évben bevezetésre került Medvehagymás salátamixünk.

– A magyar és a nemzetközi „salátaízlés” között sok a hasonlóság – értékel Tóth-Csanádi Zita. – Az alapízek, mint az ezersziget, a kapros, a fokhagymás mellett további kedvelt változatokat is kifejlesztettünk, amelyek hosszú távon sikeresnek bizonyultak, de volt persze olyan is, amelyik nem hozta az elvárásokat. Jelenleg egy stabil, hét tagból álló szortimenttel vagyunk jelen a piacon.

Kapcsolat a gasztronómiával

– Termékpalettánkon ott vannak a nagy kiszerelésű termékek is – mondja el Ádám Attila –, például a 3000g-os olívabogyó, vagy az 1 literes extra szűz olíva olaj. Idehaza még nem érkezett rá igény, de 5-10-120 kg-os, hordós, illetve 5-10-25 literes kiszerelés is elérhető lenne. A horeca nagykereskedésekkel nagyon jó a kapcsolatunk, ők szállítják közvetlenül az éttermeknek, szállodáknak, vagy akár az iskolakonyháknak termékeinket. A vendéglátósokkal ugyan nem állunk közvetlen kapcsolatban, de nagykereskedőink által szervezett továbbképzéseken, árubemutatókon gyakran vagyunk vendégszereplők.

Galácz Márta elmondása szerint a Kotányi gasztroválasztékában kétféle saláta fűszerkeverék található, a tzatziki íz mellett egy klasszikus saláta fűszerkeveréket kínálnak partnereiknek.

– Szoros a kapcsolatunk a vendéglátással – fejti ki Tóth-Csanádi Zita –, az Univer egy országos lefedettséggel rendelkező gasztronómiai csapatot működtet hosszú évek óta. Az idei évtől cégünknél fókuszba került ez a terület, több ponton igyekszünk kiszolgálni a gasztronómiai egységeket. Ennek természetesen része a szakmai támogatás nyújtása is, termékeink felhasználhatóságának több oldalról történő megközelítése.

– A vendéglátás a 100-1000 gramm közötti, változó kiszerelésű és összetételű termékeinket használja – hangsúlyozza Lóczki Zsuzsa. – Sok nagy vendéglátó céggel az együttműködés kreatív megoldásairól is konzultálunk. Évek óta partnerünknek tekinthetjük a McDonald’s magyar és osztrák egységeit.

– Jelenleg 0,5 és 1 kilogrammos kiszerelésben csomagoljuk termékeinket, de csak azért, mert partnereink így kérik – húzza alá Kemény Kristóf. – Ami a horeca ügyfeleket illeti, több budapesti étterembe is folyamatosan szállítunk, legnagyobb megrendelőnk a KFC. Kreatív szakmai segítséget saját felületeinken próbálunk nyújtani nekik; elsősorban a megfelelő tárolásra vonatkozóan adunk tanácsokat a partnereknek, egyébként inkább azt szeretjük, ha ők mondják el az igényeiket, hiszen így még személyre szabottabb és szorosabb lehet az együttműködésünk.

I.T.

Kapcsolódó cikkeink