Magazin: Kinőve a pléhdobozt
Számtalan csomagolási innovációval teszik praktikusabbá, kényelmesebbé a konzervpiacot a gyártók. Erősödik is a prémium szegmens, igaz, az árpromóciók egyelőre fontos kellékei az eladások növelésének. A termékfejlesztések másik mozgatórugója az egészségtudatosság.
ág kategória a konzervé, és a felhasználási területe is széles. Magyar ember nyaralni konzervet visz, hogy ne kelljen étteremre költenie, vagy felhalmozza odahaza, a spájzban, hogy legyen vésztartalék. A télre sok helyütt konzervált gyümölcsökkel készülnek fel, ha elfogy a friss. A tenger gyümölcsei is sokszor konzerv formájában várják, hogy színesebbé tegyék az étkezést.
Dr. Szórádi Sándor, a Szatmári Konzervgyár Kft. ügyvezető igazgatója arra hívja fel a figyelmet, hogy az embargók, a különböző belső piaci önellátási törekvések, a különböző, vámjellegű adók újra reneszánszukat élik Európában, mindez pedig a jövőben komoly befolyást gyakorol a zöldség-gyümölcs ellátásra.
– A világpolitikai tényezők olyan szinten rajzolják át a zöldség-gyümölcs szegmens európai piacát, amit én még eddig nem tapasztaltam – jegyzi meg.
Az ár az úr
– A mai fogyasztók elvárása a konzervekkel szemben az, hogy kényelmesen legyen nyitható, könnyen kezelhető, és a fogyasztási alkalomnak megfelelő mennyiségű kiszerelésben legyen kapható – foglalja össze a legfontosabb igényeket Horowitz Péter, a Del Pierre Kft. ügyvezető-alapítója, aki hozzáfűzi: a konzerv mint csomagolási forma és a konzerválás mint tartósítószer nélküli tartósítás még mindig összekeveredik a fejekben, itt van még mit tennie az iparágnak.
Az egészséges alapanyagok fogyasztói divatja részben kedvez a termékkörnek, de persze ebben a tekintetben a „friss”, „helyi” jelzőkkel hirdetett zöldség-gyümölcsök még nagyobb előnyt élveznek.
– Az egészségtudatos étkezésben ma már nemcsak hölgyek járnak élen, hanem a férfiaknál is észrevehető a tudatos elmozdulás az egészségesebb alapanyagok irányában – mondja Ádám Attila, a GA FOOD Kft. kereskedelmi igazgatója.
Az elsőáras kategóriában erős az árverseny, a fogyasztói árak az önköltség felé tendálnak. A prémium termékkör iránti kereslet erősödik ugyan, de a fogyasztók szinte csak promóciókkal vehetők rá a vásárlásra.
Az árharc folyományaként a piacon egy méretcsökkentési folyamat indult el, ahol pedig a konzerv vagy üveg mérete nem csökkenthető, ott a töltőtömegek csökkennek.
– A konzervek között, mi úgy érzékeljük, hogy Európában a kenhető termékek piaca, bár mennyiségileg szűkül, értékben növekszik. Ez azt jelzi számunkra, hogy az emberek készek magasabb árfekvésű termékeket vásárolni, valamint a prémium termékeket keresik ebben a szegmensben is – mondja Balogh Zsóka, az INFOOD 2000 Kft. marketingvezetője.
Új csomagolóanyagok hódítanak
A konzervek zöme még a hagyományos pléh- és aluszil-csomagolásban kerül a polcokra.
– Azonban megfigyelhető a műanyag, könnyű, tartós csomagolás térhódítása – jegyzi meg Fömötör Ilona, a Hamé Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
Tovább színesítik a piacot az üveg csomagolóanyagok.
– Terjedésüket elsősorban a „zöld” vásárlói tudatosság gerjeszti – állapítja meg Nemes Tibor, az Import-Trade Hungary Kft. tulajdonosa, aki más trendeket is megemlít: – Az eladási csatornákban a diszkontok erősödése jelentős. A teljes piacot vizsgálva pedig ennél a kategóriánál is erőteljes a saját márka aránya. Fontos szerep jut a gyártói márkák építésének is, de néhány kivételtől eltekintve a konzerv kategória ATL-eszközökben alulreprezentált.
– Az üveges kategória szerény, de folyamatos növekedési pályán van, míg a pouch kiszerelés az elmúlt 8 év sikersztorijává nőtte ki magát – mondja Nemes Tibor.
Praktikum, higiénia, konyhakészebb tartalom
A Szatmári Konzervgyár újdonsága, a Rege márkanév alatt kihozott, a belföldi piacon egyedülálló, kockázott sütőtök.
– A Rege márkapalettájában megtalálhatóak a gyümölcsbefőttek, a zöldségkonzervek és a savanyúságok egyaránt. Számunkra a legfontosabb a térségben megtermelt nyersanyagokból kiváló minőségű termékeket előállítani – fogalmaz dr. Szórádi Sándor. – A Rege termékeket idén több különböző kommunikációs csatornán is láthatják a vásárlók, mind az ATL-, mind a BTL-területeken.
A GA FOOD a nyugat-európai trendeknek megfelelően fejleszti a visszazárható (simítózáras állótasakok), illetve az alumíniumfóliás tasakos csomagolásokat.
– Termékválasztékunkban az elsőáras márkától (Marinna) a közepes (Giana) és prémium termékekig (Franz Josef Kaiser), illetve a saját márkás termékcsaládokig minden szegmens megtalálható – mondja Ádám Attila.
A Hamé Hungária hamarosan 90 g-os, trendi műanyag csomagolású hűtött pástétomokkal jelenik meg. Az EasyCup készételei immár Csehországban és Szlovákiában is olyan modern műanyag csomagolásban kaphatók, amelyet mikrohullámú sütőben tud melegíteni a fogyasztó. Emellett új bébiételeket is bevezettek praktikus, kis tasakos kivitelben, amely könnyen visszazárható, így kiváló útitárs.
A cég az egészségtudatos szegmens igényeire is reagál: új, 105 g-os Tonhalas krémmel, valamint Lazacos és Makrélás pástétomokkal jelent meg.
Innovatív a halkonzerv kategória
A Del Pierre Kft. sokféle konzerv termékkategóriát forgalmaz, de mind közül a legjelentősebbek a halkonzervek.
– Az elmúlt 10 év tapasztalatából azt mondhatjuk, hogy a halkonzervpiac legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő részét a tonhalak adják – mondja Horowitz Péter. –A tonhal mellett még jelentős a szardínia, a sprotni, a lazac is, de egyre szebb számaink vannak az olyan különlegességek eladásaiban, mint a polip, a kagyló, a tintahal.
Twist márkájukkal immár 10 éve jelen vannak a hazai piacon. Éppen idén nyáron helyezték új alapokra a márkát, amit átfogó piackutatás előzött meg. Hamarosan megjelenik az új arculat, rengeteg új termékkel és bevezetést támogató marketingkommunikációval.
Az In-Food 2000 Kft. prémium termékekkel képviselteti magát a konzervek között. A Cirio kiváló minőségű olasz hámozott és aprított paradicsoma, valamint a konzerv szószok is nagyon népszerűek.
– Másik márkánk, a Rio Mare esetében az év folyamán különösen sok újdonsággal lépünk a piacra – mondja Balogh Zsóka. – Új, 220 g-os kiszereléssel bővül az Insalatissime termékcsalád, mely egy komplett étkezésre elegendő mennyiség. A Paté kenhető termékeink köre a teljesen új Paté Soft szortimenttel szélesedett. Ez utóbbi égisze alatt a két tonhalas íz mellett három olyan ízváltozatot is bevezettünk, melyek nem tartalmaznak halat.
A Glatz Hungary
rendkívül széles körben kínál konzerveket – hal-, gyümölcs- és zöldségtermékeket, nemcsak saját Excelsior márkájuk alatt, de partnercégek márkáit is. Ez utóbbiakat főleg a halkonzerv kategóriában.
– A fogyasztói trendek változása jelentős hatást gyakorol a termékportfólióra – jegyzi meg Helyes Hilda, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzsere. – Néhány éve még nem gondoltuk volna, hogy az egyik leginnovatívabb kategóriánk a konzervek között épp a halak és tenger gyümölcsei lesznek.
Ennek folyományaképpen idén a tenger gyümölcsei szegmensben Dani márkájuk mellett kiskereskedelmi partnerük igénye szerint egy újabb termékcsaláddal jelentek meg Palacio de Oriente név alatt. Másik aktuális újdonságuk pedig az iCan füstölt tőkehalmáj. A termék Izlandról érkezik, ahol különösen jó minőségű termékeket állítanak elő.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >