Magazin: Kevesebb fekete dohány
A dohány-kiskereskedelem 2015 harmadik negyedévében is kedvezőbb teljesítményt nyújtott a vártnál. A mennyiségi és értékbeli növekedés, valamint a kedvező nyári szezonalitás eredményeként 2015 eddig eltelt időszaka jelentős elmozdulás a 2014. évi eredményekhez képest.
Az elmúlt évek folyamatos és nagymértékű csökkenésével szemben cigarettatermékek esetében először tapasztaltunk – néhány hónapban – növekedést az elmúlt év, hasonló időszakához képest és összességében stagnálást a drámai csökkenés helyett. A fogyasztási dohány mennyiségének több mint 12%-os növekedése pedig továbbra is arra enged következtetni, hogy visszaszorulóban van a feketekereskedelem.
A Trafik.hu partnereinek teljesítménye egyrészt alátámasztja a statisztikailag is kimutatható fejlődést, másrészt jól mutatja a szezonalitás mellett az értékben is tetten érhető forgalomnövekedést.
Nem mindenki profitál
a növekedésből
A Trafik.hu partnerei esetében két szereplő nyújtott eddig folyamatosan fejlődő teljesítményt. A piacvezető Philip Morris és Japan Tobacco. Mindketten, ha apránként is, de növelték részesedésüket az év elmúlt időszakában, elsősorban a velük egy „súlycsoportban” szereplő nemzetközi versenytársuk kárára.
Eközben a kisebb szereplők, a Continental és a Róna stagnáló teljesítménye jelzi, hogy minden területen meg kell küzdeni a piaci jelenlétért.
8%-on túl a nem dohánytermékek
A kiskereskedők szempontjából nem elhanyagolható tény, hogy az árbevételek növekedésében egyre meghatározóbb szerepet játszanak az ugyan korlátozott számú, de legálisan forgalmazható nem dohánytermék-kategóriák fejlődése is. Ezen kategóriák részesedése mára meghaladja az összforgalom 8 %-át.
Azaz, ha 2015. évi várható dohánypiacot 580-600 milliárd forint közeli összegre becsüljük, ezek a kategóriák közel 50 milliárd forintos értékesítési volument jelentenek a dohány-kiskereskedők és az FMCG-szakma szereplői számára.
Bár nem kis volumenről beszélünk, a dohányboltok nagy számából fakadó nehéz elérhetőség, a relatíve kicsi egyéni teljesítmény és a korlátos erőforrások eredményeként úgy vélem, hogy az új értékesítési csatorna egyelőre alulértékelt a kiskereskedelem más szereplőihez képest. Holott, további jelentős fejlődési potenciált jelent a kényelmi vásárlások területén, amit a Trafik.hu 2015. évi eredményei is alátámasztanak.
Indul az új központi disztribúció
Lapzárta előtt tette publikussá az Országos Dohánybolt Ellátó Kft. (ODBE), hogy a tervezett november 1-jei indulásnak csak részlegesnek tudnak eleget tenni, így az új központi logisztikai vállalkozás november 17-től kezdi meg teljes körű szolgáltatását.
Bár a piacon hallható információk szerint még akad némi bizonytalanság a dohánygyárakkal – majdani nagykereskedőkkel – megkötendő szerződések véglegesítése területén, remélhetőleg jelentős fennakadásokra nem kell számítani. Az átmeneti időszakban a gyártók, a jelenleg általuk fenntartott és üzemeltetett direkt disztribúcióval gondoskodnak a zökkenőmentes áruellátásról.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >