Magazin: Kevesebb fekete dohány

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 11. 27. 07:18

A dohány-kiskereskedelem 2015 harmadik negyedévében is kedvezőbb teljesítményt nyújtott a vártnál. A mennyiségi és értékbeli növekedés, valamint a kedvező nyári szezonalitás eredményeként 2015 eddig eltelt időszaka jelentős elmozdulás a 2014. évi eredményekhez képest.

Az elmúlt évek folyamatos és nagymértékű csökkenésével szemben cigarettatermékek esetében először tapasztaltunk – néhány hónapban – növekedést az elmúlt év, hasonló időszakához képest és összességében stagnálást a drámai csökkenés helyett. A fogyasztási dohány mennyiségének több mint 12%-os növekedése pedig továbbra is arra enged következtetni, hogy visszaszorulóban van a feketekereskedelem.

A Trafik.hu partnereinek teljesítménye egyrészt alátámasztja a statisztikailag is kimutatható fejlődést, másrészt jól mutatja a szezonalitás mellett az értékben is tetten érhető forgalomnövekedést.

Nem mindenki profitál
a növekedésből

A Trafik.hu partnerei esetében két szereplő nyújtott eddig folyamatosan fejlődő teljesítményt. A piacvezető Philip Morris és Japan Tobacco. Mindketten, ha apránként is, de növelték részesedésüket az év elmúlt időszakában, elsősorban a velük egy „súlycsoportban” szereplő nemzetközi versenytársuk kárára.

Eközben a kisebb szereplők, a Continental és a Róna stagnáló teljesítménye jelzi, hogy minden területen meg kell küzdeni a piaci jelenlétért.

8%-on túl a nem dohánytermékek

A kiskereskedők szempontjából nem elhanyagolható tény, hogy az árbevételek növekedésében egyre meghatározóbb szerepet játszanak az ugyan korlátozott számú, de legálisan forgalmazható nem dohánytermék-kategóriák fejlődése is. Ezen kategóriák részesedése mára meghaladja az összforgalom 8 %-át.

Azaz, ha 2015. évi várható dohánypiacot 580-600 milliárd forint közeli összegre becsüljük, ezek a kategóriák közel 50 milliárd forintos értékesítési volument jelentenek a dohány-kiskereskedők és az FMCG-szakma szereplői számára.

Bár nem kis volumenről beszélünk, a dohányboltok nagy számából fakadó nehéz elérhetőség, a relatíve kicsi egyéni teljesítmény és a korlátos erőforrások eredményeként úgy vélem, hogy az új értékesítési csatorna egyelőre alulértékelt a kiskereskedelem más szereplőihez képest. Holott, további jelentős fejlődési potenciált jelent a kényelmi vásárlások területén, amit a Trafik.hu 2015. évi eredményei is alátámasztanak.

Indul az új központi disztribúció

Lapzárta előtt tette publikussá az Országos Dohánybolt Ellátó Kft. (ODBE), hogy a tervezett november 1-jei indulásnak csak részlegesnek tudnak eleget tenni, így az új központi logisztikai vállalkozás november 17-től kezdi meg teljes körű szolgáltatását.

Bár a piacon hallható információk szerint még akad némi bizonytalanság a dohánygyárakkal – majdani nagykereskedőkkel – megkötendő szerződések véglegesítése területén, remélhetőleg jelentős fennakadásokra nem kell számítani. Az átmeneti időszakban a gyártók, a jelenleg általuk fenntartott és üzemeltetett direkt disztribúcióval gondoskodnak a zökkenő­mentes áruellátásról.

Kapcsolódó cikkeink